ÅRETS JULEGAVER 2009

Fagbladet Elektronikkbransjen har for femte gang kåret årets julegaver. Årets hovedpris går til en flat og tynn TV fra Samsung.

Kåringen er foretatt av redaksjonen i fagbladet Elektronikkbransjen, sammen med en bredt sammensatt jury fra kjeder og handel. Det er lagt vekt på å finne frem til produkter av høy kvalitet som representerer volum og brukervennlighet, som gjerne tilfører markedet noe nytt, og som det kan forventes at mange ønsker seg til jul – enten til seg selv eller familien.

Årets julegaver ble presentert på et arrangement i Oslo 9. november. I neste utgave av bladet kommer en større reportasje derfra. I tillegg blir det like etter arrangementet lagt ut en større bildeserie på www.elektronikkbransjen.no.

ÅRETS JULEGAVER 2009

Årets julegave: Samsung 7-serien

Årets dataprodukt: AcerAspire Timeline

Årets fotoprodukt: CasioExilim EX-H10

Årets hvitevarer: BoschGreen Technologyinside

Årets klassiker: Moccamaster

Årets lydprodukt: HarmanKardonGo + Play

Årets mobiltelefon: Apple Iphone 3GS 32 GB

Årets småelektriske: NespressoCitiz

Årets tilbehør: Skjermrens

Årets underholdningsmaskin: Playstation 3 Slim

Årets annonsør: Kenwood

JURYEN

Henry Lundberg, Coop

Kjetil Aksnes, Elprice/Deal

Erik Andersen, Elektronikkbransjen

Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen

Stig Myklebust, Elkjøp

Willy Vestavik, Euronics

Erik Tønnesen, Expert

Daniel Carlson, Netonnet

Ole Gustav Bakken, Rolfs elektro

Christian Åkre, Soundgarden

Jan Henrich Henrichsen, Telehuset

Årets julegave:

Samsung LCD LED-TV Serie 7

TV-teknologien er kontinuerlig preget av nyvinninger og forbedringer. Det er snart ti år siden flat-TV kom på markedet i Norge. I løpet av få år har disse TV-apparatene overtatt for TV med bilderør. Nå er rundt halvparten av landets 4,5 millioner TV-apparater av typen flat-TV. Så langt har LCD og plasma vært de store konkurrentene innen dette feltet.

TVer med LCD-teknologi har gjennomgått store forandringer det siste året. En av de store nyvinningene er innføringen av LED (lysdioder) som belysning av LCD-panelet. Dette har ført til store forbedringer av denne typen flat-TV.

Bildekvaliteten er betydelig forbedret, og LED-lysetgjør at panelet får et langt bedre sortnivå. Dermed øker også kontrasten. Samtidig kan panelet, og dermed også hele apparatet, gjøres mye tynnere enn med de tradisjonelle lysrørene som bakbelysning. Viktig er også at en LCD-TV med LED bruker langt mindre strøm enn tilsvarende apparat med lysrør.

Samsung var tidlig ute med å presentere LED-belysning og har på mange måter gått foran på denne utviklingen. Årets IFA-utstilling i Berlin markerte et gjennombrudd for LCD LED-TV i Europa. Samsung er i dag en ledende TV-leverandør i Norge, og juryen har kåret deres Serie 7-apparater til en vinner.

Med en tykkelse på mindre enn tre centimeter er dette et TV-apparat man lett kan henge på veggen, hvis man kjøper Samsungs nyskapende wire-feste i tillegg. Serien har full HD-oppløsning med 1920x1080 bildepunkter, og 100 Hz bildeforbedringsteknologi. I et så tynt apparat blir det begrenset plass til høyttalere, og man kan derfor med fordel kople TVen til et separat lydanlegg.

7-serien er DNLA-kompatibel med trådløse enheter som datamaskiner og mobiltelefoner, og gir via Medi@ 2.0-systemet tilgang til internettbasert innhold samt egne bilder og musikk på hjemmenettverket. Hvis man klarer seg uten dette, er Samsungs LCD LED-TVSerie 6 et rimeligere alternativ – med de samme lyd- og bildeegenskapene.

Årets dataprodukt:

AcerAspire Timeline

Bærbare datamaskiner tar en stadig større del av markedet. En av utfordringene med denne typen produkter har vært batterikapasiteten. Med sin AspireTimeline-serie har Acer lykkes i å utvikle en ultraportabel maskin som skal holde i over åtte timer mellom hver lading. Den har også den egenskapen at den ikke utvikler varme på undersiden, en fordel for brukere som har datamaskinen plassert på fanget.

Timeline-serien består av godt spesifiserte maskineri størrelsene 11,6, 13,3, 14 og 15,6 tommer til hjemmebruk. Maskinene har blant annet LED-belystskjerm, ny CPU-teknologi, HDMI og 500 GB harddisk (11-tommeren har 320 GB). De to største har DVD-spiller, og vekten på modellen er 1,4, 1,9, 2,1 og 2,4 kilo.

Aspire Timeline er et godt kjøp for den som trenger lett og kompakt datamaskin som kan brukes lenge på batteridrift, med krefter nok til vanlig databruk. Tidligere kostet bærbare maskiner med tilsvarende ytelse og batterikapasitet gjerne det dobbelte, eller vekten var den doble.

I fjor kåret fagbladet Elektronikkbransjen mini-PCenAspire One fra samme produsent til årets dataprodukt. I årets kåring vinner Acer igjen, da de på ny har gått foran i produktutviklingen.

Årets fotoprodukt:

CasioExilim EX-H10

Da Casio kom med sine første Exilim-modeller i 2002, ble den japanske elektronikkprodusenten ikke akkurat tatt mot med åpne armer hos den etablerte fotobransjen i Norge. Sju år senere har de vokst seg til en betydelig aktør, ikke minst i Norge der de nylig kunne offentliggjøre at de er markedsleder innen kompaktkamera med 29,5 prosent.

Med vinneren av kategorien årets fotoprodukt, ExilimHi-Zoom EX-H10, tilbyr Casio en kompakt modell med 12,1 mepapiksler, 24 mm vidvinkelobjektiv, 10 ganger optisk zoom med mekanisk bildestabilisator, videoopptak i HD-kvalitet, 3 tommers skjerm og en batterikapasitet på 1.000 bilder per lading.

Casio har fått plass til alle disse egenskapene i det som skal være det tynneste og letteste kameraet i denne klassen, med 164 gram og 24,3 millimeter.

Casio har god distribusjon i markedet, og for godt under 3.000 kroner får man en brukervennlig kamera med god vidvinkel og tele, som man både kan ta stillbilder og video med, uten å begymre seg for batterikapasiteten. En rekke autofunksjoner gjør det også lettere å ta gode bilder.

CasioExilim EX-H10 er årets fotoprodukt.

Årets hvitevarer:

Bosch Green Technologyinside

Alle ledende hvitevarefabrikanter er sterkt opptatt av miljø og energiforbruk. Det blir stadig gjort nyvinninger, og særlig på kjøle- og fryseprodukter har energiforbruket gått kraftig ned de senere årene. Ti millioner husstander i Europa kan i følge organisasjonen Ceced spare inntil 22 millioner tonn CO2-utslipp per år hvis de bytter ut hvitevarer som er ti år eller eldre med nye, energisparende modeller.

Den tyske produsenten Bosch har utviklet et konsept med navnet Bosch Green Technologyinside. Produktene med denne betegnelsen skal blant annet tilfredsstille følgende krav: Vaskemaskiner med energiklasse A minus 20 prosent eller bedre. Tørketromler med energiklasse A. Kjøleskap og frysere med energiklasse A+ eller bedre. Oppvaskmaskiner i normal størrelse som bruker mindre enn 1,05 kWh og mindre enn 12 liter vann per oppvask. Platetopper med induksjon. Støvsugere med kompressorteknologi.

Bosch har med denne serien gjort det lettere for kundene å finne frem til miljøvennlige produkter, og får prisen for årets hvitevarer.

Årets klassiker:

Moccamaster

Nest etter finnene er nordmenn det mest kaffedrikkende folk i verden. Den tradisjonelle norske kaffekokingen ble etter hvert erstattet med andre måter å lage denne drikken på. Den mest kjente metoden er kaffetrakting.

Moccamaster, som lages av den nederlandske fabrikken Technivorm, har vært på det norske markedet i mer enn 25 år. I sin 45 år lange historie har Technivorm produsert mer enn fem millioner kaffetraktere. Rundt en og en halv million av dem er solgt på det norske markedet.

Selv om den nå får konkurranse av mange typer nye kaffemaskiner, er Moccamasteren blitt et symbol på kaffetilberedning i Norge. Årlig blir det solgt rundt 100.000 av dem i vårt marked. Trakteren er for lengst blitt en klassiker.

Årets lydprodukt:

HarmanKardonGo+play

Etter hvert som MP3 utvikler seg til å bli et ledende musikkmedium for nesten alle aldersgrupper, blir en mengde tradisjonelle produkter utviklet til å tilpasse seg MP3-spillerne. Et eksempel er kombinerte reiseradio/CD-spillere, der CD-spilleren blir erstattet med tilkopling for MP3-spiller. Mange av de nye produktene er spesielt tilpasset ApplesIpod-spillere.

HarmanKardon er et velkjent og tradisjonelt merke for avanserte lydprodukter, og de har lenge hatt utstyr tilpasset MP3-verdenen.

Go+play er som navnet sier en bærbar musikkmaskin. Den har vært på markedet i flere år allerede, men er kommet i ny versjon der basestasjonen også er kompatibel med Apples Iphone.

Go+play er en kraftmaskin med høy ytelse og gode høyttalere. Den har fire høyttalerelementer – to for diskant med ytelse 15 watt på hver og to for bass med ytelse 30 watt til hver. Frekvensområdet er fra 40 Hz til 20 kHz. Det gjør spilleren langt på vei til et fullgodt Hi-Fi-produkt. Maskinen har ekstra tilkopling for 3,5 millimeterjack, S-video og USB. Driftsspenningen skjer ved direkte tilkopling til lysnett eller åtte batterier. HarmanKardonsGo+play har et særegent design som appellerte til juryen.

Årets mobiltelefon:

Apple Iphone 3GS 32 GB

Apple vinner for andre år kategorien årets mobiltelefon med sin Iphone. Den amerikanske produsenten har lykkes i å utvikle et produkt som mange ønsker seg, og som konkurrentene sammenligner seg med.

I markedet finnes en lang rekke avanserte terminaler, som på papiret har bedre spesifikasjoner enn Iphone 3GS. Apples intuitive grensesnitt er derimot så vellykket at dette ikke bare er er telefon for proffbrukerne.

Utseendemessig er det ingen forskjell mellom 3GS og forgjengeren 3G, men årets nye modell har ny og raskere prosessor. Kameraet er økt fra to til tre megapiksler, med autofokus og makrofunksjon. 3GS har fått muligheten til å filme videoklipp, og enheten har funksjon for enkel videoredigering. Andre ting som skiller 3GS fra 3G er det magnetiske kompasset, samt at kapasiteten på toppmodellen er økt til 32 GB.

Juryen har vurdert en lang rekke produkter i denne kategorien, men de brukervennlige multimediafunksjonene kombinert med muligheten til å laste ned et stadig økende utvalg applikasjoner gjør at Apple Iphone 3GS i 32 GB versjon fortjener prisen som årets mobiltelefon.

Årets småelektriske:

NespressoCitiz

Selv om mer enn 95 prosent av kaffe i verden lages ved koking eller trakting skjer det en rask utvikling av alternative tilberedningsmetoder. Kaffemaskiner som lager alternative kaffedrikker har lenge vært forbeholdt profesjonelle brukere. De siste årene har interessen for kaffemaskiner til hjemmebruk økt raskt.

Nespresso, som er en del av Nestlé-konsernet, har markert seg godt i den nye trenden, både med designprodukter og ikke minst med tilberedning basert på kaffekapsler. Citiz-serien består av flere modeller, som både lager en og to kopper samtidig, er en kombinasjon av høyteknologi og retromoderne design. Maskinen kan nærmest lage et uendelig antall kaffedrikker med skummende melk. En viktig egenskap er også at maskinen kan ta forskjellige høyde på glass eller kopper. Et håndtaksystem på toppen av maskinen gjør det enkelt å sette inn kapslene. Etter tilberedningen løftes håndtaket og kapselen faller automatisk ned i oppsamlingsbeholderen.

Maskinen har separat og avtakbar vannbeholder med volum på én liter. Høytrykkspumpen gir et vanntrykk på 19 bar. Citiz har automatisk og programmerbar mengdekontroll og energisparemodus.

Enkelte av modellene har egen melkeskummer, med kapasitet for varm melk på 240 ml og for melkeskum 130 ml.

Konkurransen på dette markedet er stor, men blant flere kandidater ble Nespressomaskinen valgt som en meget elegant representant for kaffemaskiner med avansert design og teknologi.

Årets tilbehør:

Skjermrens

Fingeravtrykk, skitt og støv er uønsket på alle skjermer. Rensing av dette kan synes enkelt med vanlig husholdningsvaskemiddel, men spesielt når det gjelder TV-skjermer kan bruk av tradisjonelle vaskemidler være uheldig.

Tidligere var bilderørskjermen av glass. I dag er dette erstattet av spesielle plastmaterialer i mange flatskjermer. I tillegg er skjermen ofte påførte et antirefleksbelegg. Dette krever spesielle egenskaper av det som brukes til å rengjøre skjermen. Tradisjonelle husholdningsvaskemidler kan lett lage riper i plastmaterialet. Samtidig kan det ødelegge antirefleksbelegget.

Det er utviklet spesielle produkter som vasker skjermen uten å legge igjen striper, gjerne med en spesiell klut av mikrofiber som i tillegg til renseprosessen gir en antibakteriell beskyttelse. Dette siste er et godt hjelpemiddel for rengjøring av mobiltelefoner.

Det finnes en rekke produkter på markedet med gode egenskaper. Juryen har derfor valgt å gi en generell pris i kategorien årets tilbehør.

Årets underholdningsmaskin:

PlayStation3 Slim

Sony tar hjem prisen for årets underholdningsmaskin, slik de også gjorde det i 2007. Med sin nye versjon av PlayStation3 leverer de et slankere og mer plasseringsvennlig produkt, med økt kapasitet og lavere pris.

PS3 er fra før verdens mest solgte Blu-rayDisc-spiller (BD), og siden BD-spilleren i nye PS3 er oppgradert er det grunn til å tro at de beholder denne posisjonen ennå en stund. PS3 spiller både BD-, DVD- og CD-plater, også med Divx-innhold. Den kan koples opp til det trådløse nettverket, og gir tilgang til bilder, musikk og filmer man har liggende på en datamaskin.

Den nye konsollen er 33 prosent lettere og 33 prosent mindre enn forgjengeren. Den bruker 34 prosent mindre strøm, og er utstyrt med en harddisk på hele 120 GB.

PS3 er et godt valg både for dem som ønsker seg en spillmaskin, og dem som ønsker seg en BD-spiller til jul. Begge får de den andre funksjonen med på kjøpet.

Årets annonsør:

Kenwood

Det er mange flotte annonser i fagbladet Elektronikkbransjen, og flere og flere er flinke på design! Det er med på å heve kvaliteten på bladet vårt.

Det er alltid en stor utfordring å kåre vinneren, og det har vært mange flotte finalister også i år. Etter mange finalerunder har vi endt opp med en serie annonser fra en leverandør av småelektriske produkter.

*Annonsene har et veldig fint og gjennomført design.

*De har et klart budskap og henvender seg til bransjen.

* Det er morsomt at de benytter seg av en verdensmester i kokkekunst i noen av sine annonser.

Disse punktene er det vi har lagt til grunn når vi har valgt å kåre Kenwood til årets annonsør. Annonsene deres er veldig stilrene med relevant informasjon uten å forstyrre med alt for mye tekst. Bildene av produktene er flotte og selv om det er flere forskjellige annonser har de klart å holde på et enhetlig design.

I juryen for kåringen av årets annonsør, sitter Mimmie Planke og Cathrine Pedersen i fagbladet Elektronikkbransjen.

ÅRETS JULEGAVER 2008

Årets julegave: Blu-ray-spillere

Årets mobiltelefon: Iphone 3G

Årets digitalboks: Grundig DTR 8860

Årets tilbehør: Sandisk minnekort

Årets småelektriske: Electrolux Ergorapido

Årets film: Mamma Mia!

Årets fotoprodukt: Panasonic G1

Årets dataprodukt: AcerAspire One

Årets spill: Little Big Planet

Årets klassiker: Kenwood Major

Årets hvitevare: Tørketromler med varmepumpeteknologi

ÅRETS JULEGAVER 2007

Årets julegave: Philips demringslampe

Årets bærbare: Apple Ipod Touch

Årets fotoprodukt: Kodak digitale fotorammer

Årets hvitevare: Electrolux ERB32400W A++

Årets klassiker: Koss Porta Pro

Årets mobiltelefon: Nokia N95

Årets spill: Guitar Hero III

Årets TV: PioneerKuro

Årets tilbehør: Monster digitalkabler

Årets underholdningsmaskin: Sony PS3

ÅRETS JULEGAVER 2006

Årets julegave: NintendoWii

Årets bildeprodukt: Flat-TV

Årets fotoprodukt: Canon EOS 400D

Årets hvitevareprodukt: Samsung Silver Wash

Årets lydprodukt: CreativeXmod

Årets navigasjonsprodukt: MagellanRoadmap 2200

Årets småelektriske produkt: OBHDraughtMaster

ÅRETS JULEGAVER 2005

Vaffeljernet WAS 623 fra Wilfa

Flat-TV

Sony PSP

Apple iPod

DVD-boksen Caprinos eventyrlige verden

Powered by Labrador CMS