Asko er STERKEST PÅ OPPVASK

– Vi har hatt et godt år i 2007 og fulgt markedet generelt når det gjelder vekst. Fortsatt står vi sterkest innen gruppen oppvaskmaskiner.

Det sier Espen Vik, markedssjef hos AM Hvitevarer. Han mener firmaet fortsatt vil være sterke innen dette segmentet.

– Jeg vil fremheve innmaten i maskinen og da særlig kurvsystemet som vårt beste kort i markedet. Kvaliteten generelt gjør at produktene våre er lettsolgte i butikkene, sier Vik.

Asko oppvaskmaskiner blir produsert på konsernets fabrikk i det svenske tettstedet Jung. Som en av de få gjenværende fabrikker i Norden produseres det her i tillegg vaskemaskiner og tørketromler.

Komplett designserie

– Asko satser på å bli en enhetlig leverandør av alt innen store hvitevarer. Dette er også en konserntankegang. Det viktigste her er en felles design- og produktprofil. Vi skal bygge videre på suksessen fra oppvaskmaskinene, sier han.

– Betyr dette mye for Asko i det norske markedet?

– I Norge selges det generelt mer og mer fullintegrerte produkter. Her betyr design ikke så mye som for frittstående. Men like fullt må kvalitetsfølelsen og spesifikasjonene på produktene samsvare uavhengig av produktgruppe. Folk som kjøper nytt kjøkken, skifter som regel ut alle hvitevarene og samler seg da ofte om et merke. Da kan et helhetlig design være viktig for valg av merke og produkter.

Asko har også kjøle- og fryseprodukter og vil komme sterkere med dette under samme designlinje som de øvrige kjøkkenproduktene. Mot slutten av fjoråret lanserte firmaet nye kjøleprodukter i det norske markedet, og i følge Vik har dette solgt svært bra. Det som spesielt har slått an er no frost-produktene. Når det gjelder farger generelt, går selvfølgelig hvitt og stål igjen. På det siste legger Vik vekt på at ståloverflaten skal ha et usynlig belegg som hindrer fingermerker. Sort er en farge som også er på vei inn i markedet, og Asko vil i år lansere flere produkter i denne fargen.

– Innen hvilket område føler du at dere har mer og hente i markedet?

– Vaskemaskiner er et segment med stor konkurranse. At det i fjor ble publisert en vaskemaskintest i bladet Forbrukerrapporten, der Asko ble kåret som taper, var selvsagt ikke heldig for oss. Selv om vi påpekte at vi ikke ble testet på samme vilkår som de andre produktene, ble dette ikke tatt til følge her i Norge. Det er helt klart at dette resultatet har hatt en stor innvirkning på vårt salg av vaskemaskiner i 2007. Det er skremmende å se hvor mye en slik test kan ha å si på salget, spesielt når vi vet hvor mange useriøse tester som blir publisert i dag, sier Vik.

På alle kjeder

AM Hvitevarer er representert på kjeder som: Elkjøp, Expert, Euronics og Coop. I tillegg kommer en del frittstående handlere. Firmaet har ingen avtaler med kjeder innen kjøkkenmøbler, men har sporadisk samarbeid i enkelte distrikter.

Det meste av omsetningen går gjennom kjedene. Seks distriktssjefer dekker mesteparten av landet og en agent dekker Nordland, Troms og Finnmark. Distriktssjefenes rolle har endret seg fra å være tradisjonell selger til å arbeide med informasjon og rådgivning.

2008

Målet for 2008 er at Asko skal forsterke sin posisjon som en fullverdig aktør på kjøkkenet. Vik legger vekt på at innbyggingsprodukter er viktig for å nå målet.

– Vi kommer med mange spennende produkter innen innbygging om ikke lenge. Jeg tror vi kommer til å befeste oss når det gjelder posisjonen innen dyre oppvaskmaskiner. Her kommer det en stor nyhet i løpet av året. Innen vask og tørk fortsetter vi å jobbe videre med ”laundry care konseptet”. Der har vi komplette vaskeromsløsninger til alle, uavhengig av tilgjengelig plass og plassering i hjemmet. At våre nye ”Line Concept” vaskemaskiner og tørketromler nettopp fikk IF Produkt design award for 2008 tilsier at Askos skandinaviske designprofil også blir verdsatt i resten av verden, sier Vik.

Askofabrikken i Jung

Fabrikken er en del av Antonio Merloni-konsernet med cirka 6.000 ansatte og salg i 30-35 land. Fabrikken Asko Cylinda AB, grunnlagt i 1920, har 590 ansatte og produserer vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner. Cylinda-merket markedsføres i Sverige og Finland, Asko i de andre landene. Antonio Merlonis andre hovedmerke er Ardo.

Fabrikklokalene i Sverige er på 540.000 kvadratmeter.

Fabrikken produserte 276.000 enheter i 2006, 300 000 i 2007. Omsetningen er på 100 millioner euro.

52 prosent av omsetningen er i Skandinavia. Øvrige store markeder er USA, Russland og Australia

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

Asko vil bevare SKANDINAVISK DESIGN

Powered by Labrador CMS