Neste år har Knut Gjerstad 45 års-jubileum i Dantax. Her er han med deres nye Apple-base med innebygd forsterker, tilkoplet S4-høyttalerne.

BASEN DRIVER HØYTTALERNE

Dantax har utviklet en liten Apple-base med innebygd forsterker. – Vi er foreløpig alene om dette, og har store forventninger.

Det sier Knut Gjerstad, norsk markedsdirektør i Dantax Norge AS. Neste år kan han slå i bordet med 45 år i selskapet.

 

Den vesle Apple-basen har en innebygd forsterker på 2x8 watt, fjernkontroll og høyttalerutgang.

 

– Høyttalerne kan ikke være tungdrevne, men både våre S4 og S5 er svært aktuelle. Vi kommer også til å selge basen sammen med våre S4-høyttalere, til en pakkepris på 2.000 kroner, sier Gjerstad.

 

Han håper produktet er ute i butikkene i desember.

 

–Den største utfordringen har vært å etterkomme kravene Apple stiller for at produktet skal kunne brukes på deres enheter, sier Gjerstad.

 

Det er Dantax’ tekniske stab sammen med den kinesiske produsenten som har utviklet produktet.

 

Dab+/dab er et hett produkt for Dantax, forteller Gjerstad. De har radioer fra 500 til 1.600 kroner i sortimentet.

 

– Vi kommer med flere produkter, blant annet Sky-radioen med et gammel Courier-design.

 

Store på små-TV

– Dere har valgt å ikke tilby kombinerte dab- og internettradioer?

 

– Ja, dette er for å komme ned i pris. Men det er stor forskjell på dab-mottakere, og her har vi valgt de dyrere versjonene, sier Gjerstad.

 

Dantax tilbyr en applikasjon som gjør at man kan bruke Apple-produkter som fjernkontroll til internettradioen R4.

 

På TV-siden har Dantax kuttet ut alle modeller over 32 tommer.

 

– Konkurransen er beintøff, men vi er store på de mindre modellene. Her har vi en markedsandel på ti prosent.

 

– Andre på IFA snakker om smart-TV, hva tenker Dantax om dette?

 

– Når det gjelder TV utvikler vi ingenting selv, men vår produsent kommer med smart-TV neste år, sier Gjerstad.

 

Han forteller at Dantaxselv utvikler omtrent halvparten av sortimentet, det øvrige kjøper de på det åpne markedet og utstyrer produktene med Dantax- eller Scansonic-logoen.

 

– Det betyr mye å ha egne produkter, du blir ikke så sårbar.

 

– Hvordan går det med Dantax i Norge?

 

– Omsetningen har vært nede, men har tatt seg godt opp det siste året. Vi er fire ansatte i Norge og omsetter for cirka 40 millioner kroner. Blant kjedene er vi sterkest inne hos Expert og Euronics, sier Gjerstad.

 

Til toppen