BRAVIA-3D I JULI

Sony slipper sine tre første 3D-TVer i butikkene i juli og tilbyr 3D som ekstrautstyr på ytterligere fire.

– Vi har valgt denne løsningen for å holde kostnadene nede, det er kanskje ikke alle som er villige til å betale ekstra for 3D, sier produktsjef Ole-Magnus Lervik Zmuda i Sony Norge.

Det er toppmodellen Bravia LX900 i Signature-serien som får 3D rett opp av eska, med innebygd IR-sender og to medfølgende aktive briller. LX900 kommer i tre størrelser: 40” (21.000,-), 52” (31.000,-), 60” (37.000,-).

I Cinematic-serien er fire modeller det man kan kalle 3D-klare, det vil si at man må kjøpe IR-senderen(500-1.000,-) og aktive briller (1.000-1.500,-) som ekstrautstyr.

– Kanskje dere synes vi er kule igjen? sa toppsjef Howard Stringer da han utannonserte artisten Taylor Swifth etter hennes opptreden på Sonys pressemøte på CES.

Konserten ble direkteoverført i 3D i samme sal, publikum hadde fått utdelt passive polariserte briller av samme type man bruker på kino. Det ble imidlertid fort klart at også Sony tilbyr aktive briller (Active Shutter) til sine 3D-TVer.

Nordisk markedssjef for TV, Ulrik Petersen, forsikrer at Sonys 3D-løsning gir 1080p på hvert øye ved bruk av de aktive LCD-brillene. Sonys 3D-modeller har 200Hz bilderate, men denne får man bare fullt utbytte av når man ser vanlig 2D-sendinger siden 3D-brillene uansett bare viser 50 bilder per øye per sekund.

Giga-kontrast

Signature-serien har WiFi, tilgang til nettbaserte tjenester, og en sensor med ansiktsgjenning (Intelligent Presence Sensor). Er det ingen som ser på skjermen vil den dimmes, barna kan få beskjed hvis de sitter for nær, bilde og lydbalansen optimaliseres fra hvor i rommet man sitter, og TV-vanene registreres slik at man kan få anbefalt programmer.Signature har DLNA-støtte, kant-LED og Sonys nye Monolithic-design.

Cinematic-serien har bakmontert LED-belysning (Intelligent Dynamic full LED) og det Sony kaller GigaContrast. I tillegg til lanserer Sony seriene Presence og Essential.

På CES viste Sony også en prototype av en 24-tommers OLED 3D-TV, et nytt lesebrett, HD-videokameraet Bloggie for enkel opplasting til internett, trådløs overføring (Transfer Jet), og internettboksen Dash i klokkeradiostørrelse. På kamerasiden gjør Sony det nå mulig å bruke SD-kort, i tillegg til deres eget Memorystick.

Viktig for 3D-fremtiden er det at Sony gjennom en oppdatering av programvaren i PlayStation3 gjør underholdningsmaskinen i stand til å gjengi 3D BD-filmer.

– Målet er at Sony skal bli en global markedsleder innen 3D, ble det sagt på pressemøtet.

Powered by Labrador CMS