CANON BRYTER MED FOTOSENTRALEN

– Dette medfører ingen endring av vår distribusjonsstrategi, men vi har sett at vi gjennom flere år har vært overdistribuert.

– Vi ønsker å maksimere antall forhandlere for å nå alle sluttkunder, samtidig som vi optimerer distribusjonen, sier BjørnInge Fengsrud i Canon.

Han har nylig gått inn i stillingen som direktør for distribusjonskanalen i Norge, i forbindelse med sammenslåingen av forretningsområdene for konsument og bedrift, og kommer fra stillingen som nordisk detaljhandelsansvarlig.

– Det er ingen dramatikk rundt dette, og avgjørelsen ville kommet uavhengig av omstruktureringen i Canon, sier Fengsrud.

FS Distribusjon AS, kjent som Fotosentralen, har vært eid av Aronsen AS. Fra 1. januar har disse selskapene vært en del av det nordiske distribusjonsselskapet Focus Nordic AB. Knut Aronsen, som leder den norske delen av selskapet, avdramatiserer også skilsmissen mellom Fotosentralen og Canon.

– Fotosentralen vil fortsette å jobbe for at norsk fotofaghandel også i fremtiden skal ha fornuftige marginer på produktene. Vi vil derfor, som rendyrket fotodistributør, satse enda sterkere på kameraer fra Nikon, Panasonic, Pentax, Olympus, samt Kodak og Fujifilm. Selv om det var Canon som valgte å avslutte distribusjonsavtalen, er dette en naturlig vei for oss. Med alle merker i systemet har vi blitt litt vel store hos enkelte kunder. Dette har til tider vært en utfordring med vår stramme kredittpolitikk, sier Aronsen.

Distribusjonsavtalen gikk ut mars måned. Blekkpatroner og papir fra Canon berøres ikke av endringen.

Til toppen