Casio Scandinavia styres fra Bergen

– Med Casio som eiere står vi sterkere i en tøff bransje med små marginer.

Det sier Eivind Hovden, administrerende direktør i Casio Scandinavia AS. Det japanske konsernet kjøpte i sommer Casinus AS, med hovedkontor i Bergen. Herfra skal Casios satsing i Skandinavia ledes. Frem til i sommer hadde et svensk selskap agenturet for Casio-kameraer i Sverige. Nå skal den tidligere Casinus-organisasjonen videreføre suksessen i Sverige. Selskapet får to direktører; japanske Hiroyuki Noka har flyttet med familien til Bergen for å styre skuta sammen med Hovden.

– En viktig del av drift en i Casio Skandinavia er kommunikasjonen med Tokyo og den japanske organisasjonen i Europa. Her kommer Noka som en viktig ressurs, sier Hovden.

Selv om de største endringene vil skje i Sverige, vil Casio også styrke organisasjonen i Norge for å ta seg av de kanaler og kundegrupper de allerede har avtale med.

Av de fem store

– Ambisjonene for Casio Scandinavia er de samme som i resten av Europa; vi skal ha cirka ti prosent av markedet i løpet av et års tid. I Norge er vi ikke langt unna dette målet, sier Hovden.

– Casio har ambisjoner om å bli blant de fem største kameraleverandørene, i et marked der mange spør seg hvem som blir den neste som forsvinner. Hvilke tanker har dere omkring dette?

– Vi har sett en viss avskalling de siste årene, og det vil helt sikkert skje med flere de nærmeste to-tre årene. De aktørene som har satt seg som mål å være igjen, må foreta en del grep.

– Hvordan blir produktene deres mottatt i markedet?

– I Norge blir vi godt mottatt, siden vi har lykkes med å bygge opp merkevaren. I Sverige er situasjonen en annen, der har Casio en lav markedsandel og vi må arbeide på en annen måte. Vi gikk den samme veien i Norge, og har mye erfaring i hvordan man skal bygge opp en merkevare, sier salgs- og markedssjef Olve Christophersen Byre.

Fra Konica Minolta

– Vi har fått tak i to svært dyktige selgere med bakgrunn fra Konica Minolta, som var en svært sterk leverandør i Sverige før selskapet ble nedlagt internasjonalt. Vi er nytegnet partner med Expert, og har hatt et langvarig forhold til Elkjøp. MediaMarkt blir også en naturlig kanal, siden dette er Casios største samarbeidspartner i Tyskland der Casios europeiske hovedkontor ligger, sier Hovden.

Byre forteller at de fokuserer mye på å trene butikkpersonalet for å få best mulig markedsandel i den enkelte butikk og kjede.

– Det er mye snakk om ansiktsgjenkjenning og optisk bildestabilisering her på Photokina. Dette er funksjoner Casio ikke har per i dag. Er dette en ulempe?

– Det var Casio som sammen med Konica Minolta var først ute med elektronisk bildestabilisering. Dette har vi på alle våre modeller i dag. Du skal ikke se bort fra at vi kommer med optisk stabilisering neste år. Når det gjelder ansiktsgjenkjenning, vet vi ikke hva som kommer, sier Byre.

Han forteller at markedsføringen vil øke i Norge, men mest i Sverige der Casio har vært relativt usynlige.

– Vi vil s tyrke Casio som merkevare ved å bruke mye kroner på å være i de rette kanalene, i de rette bladene, sammen med de viktigste forhandlerne, sier Byre.

Powered by Labrador CMS