CASIO VIL ØKE i nedgangstidene

– Tross krisetidene har vi som mål å øke salget. Fotointeressen har aldri vært større og den er stadig økende.

– Dessuten får forbrukerne mye kamera for pengene i dag.

Det sier nordisk salgssjef Olve Byre i Casio Skandinavia, når vi møter ham på PMA 2009 i Las Vegas. Casio regner tross finanskrisen for fortsatt vekst i 2009 og 2010.

– Etter en pluss på 15 prosent hittil i år ser det lovende ut, sier Byre.

Han tror de som selger dyrere produkter, slik som flat-TV, merker nedgangen mer enn fotobransjen.

– Men det er tydelig at forbrukerne har strammet inn livremmen, sier Byre.

Valutasvingningene er en stor utfordring også for Casio.

– Det er vanskeligere å sette riktig pris sammenlignet med tidligere. Vi vil gjerne treffe riktige prispunkt, men det er vanskelig når valutakursene stadig endres. For eksempel er den svenske kronen svekket med ytterligere ti prosent mot euroen siden prisene ble satt i januar. Den norske kronen har imidlertid klart seg bedre mot euroen, så vi henter inn noe av tapet her, sier Byre.

Fra en til 12 prosent

Da Casio Skandinavia gikk inn i Sverige i 2006, hadde de en markedsandel på en prosent. Denne er nå vokst til rundt 12 prosent på kompaktmarkedet.

– Det overgår målene vi satte oss, og vi har i dag seks ansatte i Sverige. I Norge har vi 20-22 prosent markedsandel på kompaktkameraer Byre.

Han forklarer suksessen med at Casio har lykkes i å knytte til seg de rette kanalene.

– Vi har fokusert knallhardt på kanalene der vi selger best, og vi har lykkes i å rekruttere de riktige medarbeiderne. I Sverige la Konica Minolta ned på den tiden da vi etablerte oss, og det gagnet oss. Vi kunne befeste posisjonen og våre dyktige selgere har lykkes bra ute i butikkene, sier Byre.

Han mener nettopp kontakten med butikkene er avgjørende for suksessen.

– Det er ikke alle som prioriterer dette på samme måte som oss, og vi får mye igjen for denne innsatsen. Og det er klart, hvis du knytter nære kontakter med Elkjøp og Expert både i Sverige og Norge har du gode muligheter til å selge kameraer.

Satser på butikk

– Et viktig satsingsområde for oss er kontinuerlig opplæring av ansatte i butikk, sier Christer Johnsson, nøkkelkundesjef i Sverige.

Byre mener Casio lykkes i markedet takket være sitt designspråk, at de legger alle ressurser på kundefokus samt at de var tidlig ute med å tilby kamera i ulike fargevarianter. Johnsson legger til at det er viktig at Casios kameraer skiller seg ut fra de andre, med spesielle funksjoner som Youtube, Casios Dynamic Photo, samt deres høyhastighets-modeller.

– Hva synes dere om PMA 2009?

– På grunn av finanskrisen er det færre kunder her, og det er absolutt negativt. Det er også færre utstillere og besøkende her, og avtaleboken er ikke like full som i fjor, sier Johnsson.

De to mener likevel det er viktig å delta på PMA, ikke minst for å møte de japanske kollegene i Casio som vanligvis ikke deltar på Photokina i Köln.

– På den måten får vi god kunnskap om hva som vil skje i fremtiden i Casio og hvilke nye produkter som er på gang, sier Byre.

Casio slapp ingen nye produkter på PMA, men lanserte to nye kameraer i februar og kommer med ytterligere tre nye modeller i mars og april.

Les også:

De tøffeste tidene for fotobransjen

Fotomessen i Las Vegas preget av lavkonjunktur

Powered by Labrador CMS