– Som handler bør du satse på å selge mest mulig komplette sikkerhetsløsninger anbefaler Per Hellqvist, sikkerhetsspesialist hos Symantec Nordic AB.

DÅRLIG SIKRET NETTHANDEL

– Mange netthandelselskaper er for dårlige til å sikre informasjon fra kundene.

Det sier Per Hellqvist, sikkerhetsspesialist i Symantec Nordic AB.

 

– En svakhet med dagens bruk av data er internetthandel og hvordan disse firmaene behandler kundenes dataopplysninger. I dag er mange svindlere på jakt etter kundeinformasjon fra usikre databaser hos netthandlere. De stjeler informasjon om for eksempel hjemmeadresse, personnummer og kredittkortopplysninger. Dette er identitetstyveri. Her er det mye som kan gjøres bedre, og de aller fleste nettsteder er sårbare. Vi mener det legges ned alt for lite penger hos disse distributørene til å sikre nettstedene. Hvis en kunde oppdager at dette blir misbrukt, må man jo regne med at de mister kunden, sier Hellqvist.

 

Alt i ett

Mange synes at datasikkerhet er dyrt og komplisert. Av den grunn satser de kanskje ikke så mye på dette feltet. Hellqvist ønsker å snu på denne problematikken. Han mener kunden tjener penger på å føle seg sikker. Misbruk av data kan være veldig dyrt. Hellqvist legger også vekt på at når du føler deg sikker, våger du å gjøre mer med datamaskinen både for å hente informasjon og å handle.

 

– Hva skal jeg selge av sikkerhetsprogrammer til en kunde som kjøper datamaskin hos meg?

 

– Det kommer an på hvem kunden er. En vanlig bruker har god nytte av en standard programpakke som Nortons 3.60, der ulike beskyttelsesprogram ligger i en installasjon. Du trenger et antivirusprogram, brannmur og sikkerhetskopiering. De unge og "raske" brukerne vet gjerne hva de vil ha. Prøv i alle fall å selge en sikkerhetspakke som inneholder flere elementer. Det sikrer kunden best mulig. Da behøver kunden heller ikke se etter flere ulike sikkerhetsprodukter men får alt i ett, sier Hellqvist.

 

Fritt i en åpen verden

Han har vært hos Symantec siden 2001. Hvilke råd vil han gi til dem som skal selge Nortons produkter i handelen?

 

– Vi vil at kundene skal få ut så mye som mulig av produktene våre, det gjelder både følelsen de har av å bruke produktene og den sikkerhetsverdien det gir. Målet med produktene våre er at de som bruker dem skal kunne arbeide fritt på nett i en åpen dataverden. Det betyr at du skal kunne utnytte all informasjon fra nettet uten å behøve å være bekymret for sikkerheten, sier Hellqvist.

 

Han har arbeidet med dette feltet siden midten av 90-tallet, og forteller at da han begynte var det ingen spesiell utdannelse rettet mot datasikkerhet. Det merker han den dag i dag.

 

– Det hender fortsatt at utdannelsesinstitusjoner ringer for å be meg holde foredrag om emnet. Da forteller jeg dem at det kurset jeg kan tilby, er det vi arbeider med til daglig, sier Hellqvist.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

 

Les også:

Enklere og raskere lover Norton

 

 

Til toppen