Netcom-sjef August Baumann vil gå fra å være teleselskapet til å bli et dataselskap. Foto: Marte Ottemo

DATAREVOLUSJON FRA NETCOM

Netcom lar kundene ringe og sende SMS så mye de vil, og møter konkurransen fra nye aktører ved å bli et dataselskap.

Det forteller administrerende direktør August Baumann på selskapets presselansering.

– Nye brukervaner krever en fornying fra operatørene. Dette er en radikal endring, tilnærmet en revolusjon, vi blir en dataoperatør, sier Baumann til fagbladet Elektronikkbransjen.

Er det noen som skal ta livet av ringeminuttene fra Netcom, så er det best at vi gjør det selv

Facebook og Google

I stedet for dagens 15 ulike mobilabonnement skal Netcom fra i dag kun selge fire ulike abonnement, og felles for alle at det er helt fri bruk av tale og SMS innad i Norge og Norden. I stedet er det data som skal selges. Den minste pakken koster 199 kroner/måneden, og da får man 200 MB på kjøpet.

– Dette er en pakke for de som er mest opptatt av å ringe, men kan tenke seg å teste ut databruk, sier Baumann.

Neste pakke koster 299 kroner/måneden, og gir 1,5 GB gratis databruk. For 399 kroner får du 3 GB inkludert, mens storbrukerne kan ta i bruk 6 GB for 549 kroner måneden.

I tillegg kan man velge tilgang til Spotify og 500 MB ekstra for 99 kroner i måneden og et ekstra datasim-kort for 30 kroner måneden.

– Det er et kjempepress fra andre aktører som vil inn på det som til nå har vært operatørens kjerneområder, SMS og tale. Vi snakker da om selskaper som Facebook, Google og Microsoft som kommer med sine egne tjenester. Så kan man velge om man vil se dette som en trussel eller en mulighet. Jeg velger det siste, og ser utviklingen som en mulighet for Netcom å bli et dataselskap, sier Baumann.

Når Netcom-sjefen i tillegg ser et voldsomt prisfall på basistjenester, mener han det bare er et spørsmål om tid før bruken går samme vei.

5 GB i 2017

Baumann forteller at 3G og utbygging av mobilnettet til tross, den mobile datarevolusjonen startet i 2008, med lansering av Iphone.

– Før det opplevde vi at databruken i snitt per kunde lå på rundt 3 MB i måneden. Umiddelbart etter Iphone-lanseringen opplevde vi bruk opptil 100 MB per måned, sier Netcom-sjefen.

Ferske tall fra operatøren viser at hver av deres 1,6 millioner kunder nå bruker rundt 550 MB per måned, mens Ipad-brukere bruker 2 GB.

– Vi tror gjennomsnittet kommer til å ligge på 5 GB 2017, og det mener jeg er et konservativt anslag, sier Baumann.

Han forteller økningen i databruken fram til nå har vært drevet av tjenester som Facebook, Instagram, NRK og Youtube.

– En tjeneste hvor jeg ser bruken øker enorm er NRKs strømmetjeneste Jeg målte på min egen mobil, og en halvtime strømming av Dagsrevyen tilsvarer rundt 250 MB. Strømmetjenestene er i ferd med å endre kundenes bruksmønster enormt, og vi tror at 70 prosent av datatrafikken kommer til å komme fra video, sier Baumann.

Fra tele- til dataselskap

Netcom-direktøren nevner fire grunner til dataeksplosjonen, og sier utbredelsen av smarttelefoner og nettbrett er den viktigste årsaken. Bedre dekning og raskere nett, avanserte kunder og bedre tjenester er de andre årsakene.

– Vi har investert enormt i mobildata, og brukt 2000 millioner i dekningsinvesteringer de siste to årene. Nå kommer vi også med 4G på mobilen kommer i juni, og vi tror det er helt riktig timingmessig og ikke for sent selv om Telenor var før oss. Vi har som mål å ha 90 prosents befolkningsdekning på 4G og 95 prosent på 3G. Men jeg tør ikke si akkurat når vi skal nå det målet, det kommer an på den berømmelige 800 MHz-auksjonen, sier Baumann.

Ifølge sjefen selv handler det nå om å justere Netcom fra å være et teleselskap som selger minuttpriser og tellerskritt til å bli et dataselskap.

– Fremtidig bærekraft krever mer lønnsom datavekst. I dag investerer jeg i data, men inntektene kommer fortsatt fra tale. Nå ser vi endringen i bruksmønstre, og jeg tror timingen er riktig for å legge om. 

Ingen gratis roaming

Kommunikasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus, mener operatørene har gjort det vanskelig både for seg selv og kundene, med et tosifret antall tilbydere og over 100 ulike mobilabonnement i det norske markedet.

– Er det noen som skal ta livet av ringeminuttene fra Netcom, så er det best at vi gjør det selv. Ja, det er en begrensning på hvor mye man kan ringe selv om det står fri bruk, men denne ligger på 20.000 ringeminutter i måneden. Det tilsvarer 12 timer kontinuerlig tale i døgnet, og er et tak forå hindre maskinell svindel, sier Vederhus.

Selv om det er fri bruk av tale og SMS i Norden, må man fortsatt betale for dataroaming. Det koster 39 kroner per 20 MB i Europa. Og overskrider du maksgrensen på ditt abonnement, takserer Netcom deg for overforbruket med 5 kroner per megabyte.

Er det plass i nettet?

Dere har i dag 1,6 millioner kunder, og venter at disse i snitt skal bruke 5 GB i måneden innen 2017. Er nettene klare for dette?

– Når vi får på plass alt in 1800-, 2,6- og 800-båndet så vil det holde framover, men om kanskje fem år må vi begynne å se på nye frekvenser. For eksempel ser Finland allerede i dag på muligheter i 700-båndet, og vi ser også på muligheten for å gå høyere enn 2,6 GHz i byene, sier teknisk direktør i Netcom, Roy Ove Nilssen.

Han forteller også at det per i dag ikke er noen begrensninger på hastigheter avhengig av abonnementstype, men at de ser på muligheten for å tilby høyere hastigheter til de største abonnementene framover.

De nye abonnementene er først og fremst beregnet på privatmarkedet, mens bedriftstilbudene vil være de samme som i dag.

– Bedriftsmarkedet er noe annerledes enn privatmarkedet. Der er det andre tjenester som leveres, og per i dag har vi en konkurransedyktig modell. Det er slik at privatmarkedet ligger foran bedrift på databruk, sier Baumann.

Avhengig av data

For å illustrere hvor viktig databruk på mobilen har blitt, gjennomførte mobiloperatøren undersøkelsen «NetCom Trends», hvor de har hentet inn svar fra 671 av sine kunder.

Her sier 48 prosent av de spurte at de er mest opptatt av mobildata (pris og inkluderte MB) når de velger abonnementsløsning, mens 26 prosent er mest opptatt av forutsigbare mobilpriser. Bare 10 prosent svarer at de er mest opptatt av ringeminutter, mens for fire prosent er antall inkluderte SMS/MMS viktigst.

Det er tydelig at vi bruker mobiltelefonen til mye mer enn å ringe. 66 prosent sier at tilgang på internett er den mobilfunksjonen det er vanskeligst å klare seg uten en hel dag, mens 16 prosent svarer ringing. 14 prosent mener det er vanskeligst å klare seg uten SMS/MMS.

Og trenden ser ut til å fortsette. De tre bruksområdene folk flest tror de vil bruke mer tid på de neste to årene er å surfe på nett med mobilen (58 prosent), sosiale medier (42 prosent) og musikkstrømming (40 prosent).

Spill (31 %), SMS/MMS (31 %) og ringing (30 %) er de tre bruksområdene flest av de spurte mener de vil bruke mobilen mindre til de neste to årene.

Vi bruker allerede i dag mobilen til ulike strømmetjenester. 44 prosent av de spurte strømmer musikk på mobilen daglig, 21 prosent sier de gjør det av og til, og 20 prosent gjør det ukentlig.

Også videotjenester er på tur oppover. 41 prosent av de spurte strømmer video, film og nett-TV på mobilen av og til, mens 19 prosent sier de gjør det ukentlig. Allerede nå er det 14 prosent som ser levende bilder på mobilen daglig.

Les også:

Hopper på databølgen

Tele2-direktør Jon Ivar Bjørtomt vil la kundene ringe gratis i både Norge og Sverige.
Flere konkurrenter følger etter med fri bruk-abonnement. Foto: iStock
Netcom går fra 15 til 4 ulike abonnementer på privatmarkedet.
Kommunikasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus, mener operatørene har gjort det vanskelig både for seg selv og kundene med kompliserte abonnementspakker.
Til toppen