De dumme dingsers dager er over, mener HP

– Vi tror folk skal kunne se innholdet sitt der de ønsker det, og at de enkelt må kunne få de smarte dingsene sine til å spille sammen.

Det sier Philip McKinney, som er smykket med følgende tittel på visittkortet: ”Vice President & Chief Technology Officer, Personal Systems Group; General Manager, Gaming Business Unit.” Oversatt har han ansvaret for teknisk strategi, forskning og utvikling. På HPs årlige europeiske pressesamling snakket han om smarte fjernsyn og smarte hus:

– De dumme dingsers dager er over. Forbrukerne henter i stedet innholdet fra internett, men det er vanskelig å få tilgang til dette på dagens TV-apparat. Vi tror brukeren skal kunne se innholdet der de ønsker, også i sofaen foran TVen. Man må derfor se internettkabelen som en antennekabel. Etter hvert som man får smarte dingser, må man få dem til å spille sammen. HP arbeider nå sammen med de andre produsentene for å få til dette, og målet er at det skal bli ufattelig enkelt å bruke produktene våre. Frem til i dag har kunden vært nødt til å kjempe mot teknologien for å dra nytte av produktene vi selger, sier McKinney til fagbladet Elektronikkbransjen.

For et par års tid siden endret HP fokus mot kvinnelige kunder når de utvikler nye produkter.

Vil tilfredsstille kvinnene

– Kvinnene vil ganske enkelt at teknologien skal virke. Hvis vi klarer å tilfredsstille deres ønsker, er sjansen stor for at vi tar høyere markedsandeler, sier McKinney.

De senere årene er det kommet produkter med stadig flere funksjoner på markedet. HP retter nå fokus bort fra disse:

– Dette er også en måte å skyve teknologien i bakgrunn. Grensesnittet til et produkt som har færre funksjoner blir nødvendigvis enklere. Men det handler også om at vi skreddersyr avanserte produkter til spesielle oppgaver, for eksempel kjøkken-PCen vår med berøringsskjerm og programvare som er optimalisert for å administrere familien, sier McKinney.

Han forteller at det viktigste for HP er å forutsi hvilke ønsker konsumentene vil ha i fremtiden. HP Laboratories består av 600 forskere og utviklere ved avdelinger i USA, Storbritannia, Israel, Japan, India, Kina og Russland. De arbeider med produkter som kommer på markedet om tre til 20 år.

Testbrukere

– Gruppen jeg har ansvar for arbeider med produktene som skal lanseres om 24 måneder. Vi fokuserer nå på mobilitet, muligheten til å se innhold på ulike enheter i hjemmet, og hvordan vi skal optimalisere nytten kunden har av ulike enheter, sier McKinney.

Han innrømmer at jo lenger man ser fremover, dess større er risikoen for at man tar feil når det gjelder å forutse hvordan markedet vil utvikle seg.

– Derfor gir vi tidlige prototyper til testbrukere, og mange prosjekter skrinlegges fort på grunn av negative tilbakemeldinger. HPs resultater de siste fem kvartalene viser at vi har lykkes i denne strategien. HP er blitt verdens største IT-selskap, den største skriver- og PC-produsenten, og salget vårt av bærbare maskiner har økt 40 prosent det siste året, sier McKinney.

PRINT 2.0

HP ser for seg at utskriftsmarkedet er i ferd med å revolusjoneres, og kaller fenomenet Print 2.0. Dette er neste generasjon digitale utskriftsplattformer som skal gjøre det lettere å skrive ut fra internett, og skal utvide bedrifters mulighet til å publisere på tvers av kundesegmentene. I 2010 anslår selskapet at det blir tatt 53.000 milliarder utskrifter, men at bare 10 prosent av disse er digitale.

TRIVIA

70 prosent av alle SMSer som sendes på verdensbasis går gjennom en programvare fra HP.

Powered by Labrador CMS