Administrerende direktør Kjell-Erik Tenold i Fujitsu Norge med den nye bærbare modellen Lifebook S751. I bakgrunnen nettbrettet Stylistic Q550, som kommer i handelen i april.

– DEN HEMMELIGE KJEMPEN

– Kjedene er flinke, de driver rå og effektiv butikk. Siden vi er avhengig av å levere et resultat måtte vi trappe ned satsingen på forbrukermarkedet.

Det sier Kjell-Erik Tenold, administrerende direktør i Fujitsu Norge. Vi møter ham på Visit 2010 i München, det første europeiske fellesarrangementet etter fusjon mellom Fujitsu Services og Fujitsu Siemens.

 

– Vi er den hemmelige kjempen, og har mer muskler enn de fleste vet. Vi er 75 år i år, og den tredje største IT-aktøren i verden når det gjelder tjenester – den fjerde totalt sett. Vi har 173.000 ansatte, av disse arbeider 5.000 i Norden. Vi omsetter for 300 milliarder kroner i året, og selskapet fokuserer mye på forskning og utvikling, sier Tenold.

 

Han har ledet den norske virksomheten et drøyt år. I München har Fujitsu samlet 8.000 gjester fra 60 land. Et viktig tema for selskapet er skyen, men de viser også sin nye produktportefølje.

 

– Hvorfor har dere trappet ned satsingen på konsumentmarkedet i Norge?

 

– Vi var ikke den store og effektive maskinen som kunne drive volumene som trengs for å gjøre det lønnsomt. Siden vi er styrt på å ha lønnsom forretning i hvert land, var beslutningen enkel. Men Fujitsu har produkter som er interessante og relevante for markedet, og den dagen vi ser vi klarer å relansere merket på en lønnsom og fornuftig måte kommer vi til å gjøre det, sier Tenold.

 

Lua i hånda

– Hva er årsaken til at det er blitt slik i Norge?

 

– Norge er et utrolig konkurransepresset marked. Prisene er svært aggressive, og vi tapte penger på hver eneste PC vi solgte. Det kunne vi ikke fortsette med.

 

– Dere er ikke helt ute?

 

– Vi var inne hos Expert og Elkjøp, og vi var store på hjemme-PC-ordningen. I dag distribuerer vi via Itegra, så produktene er tilgjengelige – selv om vi ikke satser aktivt i markedet.

 

– Hva vil du si om detaljkjedene som dere ikke lykkes å samarbeide med?

 

Tenold ler.

 

– Hva skal jeg si om dem? Jeg er imponert, de er flinke. De driver rå og effektiv butikk. Som leverandør er det en viss maktbalanse hvor de har mye makt, og du må stå pent med lua i hånda for å få være med. Det kan man gjøre hvis man er drevet av markedsandeler og posisjoner i markedet. Er man drevet av å levere et resultat og en bunnlinje går ikke dette, ikke for oss i hvert fall. Historisk sett har vi også hatt et handikap av å ha en noe dyrere europeisk produksjon der vi fokuserer på høy kvalitet kontra billigere produksjonsvolumer.

 

140 ansatte i Norge

– Har dette skjedd etter at du kom inn som administrerende direktør?

 

– Det var vel en av de første beslutningene jeg tok etter at jeg kom inn…

 

For Fujitsu i Norge representerer klientsiden 40 prosent av omsetningen for virksomheten, infrastruktur 60 prosent.

 

– Vi fokuserer på å hjelpe kundens kunde, og på dette området gjør vi virkelig en forskjell. Vårt miljøengasjement har pågått over mange år, og vi er ISO-sertifisert på dette området. Vi er annerledes enn mange andre, fordi vi driver lokal butikk og har lokale fullmakter. Vi har ofte større beslutningsmakt enn kundene våre ved forhandlingsbordet. Dette verdsetter kundene, som ofte må avstemme med sine eiere, sier Tenold.

 

Fujitsu har hovedaktiviteter i Oslo, Bergen og Trondheim, i tillegg kommer flere småkontor.

 

– Vi er 140 ansatte, og arbeider med å bli større. Hovedvirksomheten i Norge er infrastruktur, produkter og løsninger. Vi har ned til fire timers fikstid over hele landet, og har en rå reservedelsløsning, sier Tenold.

 

Av de 5.000 ansatte i Norden sitter over 3.000 i Finland.

 

– For Fujitsu i Norge er støtten vi har fra spesielt Finland og Danmark en viktig støtte. Vi forsøker å ta ulike konsepter til markedet, og lanserer for eksempel smarttelefoner til Kina og India nå i 2011. Hvem vet, kanskje kommer det til Europa også. Vi er store på skannere, i Australia er vi størst på luftavkjøling. Vi selger komponenter til Ericsson og nesten alle ryggesensorene på Toyota kommer fra oss, sier Tenold.

 

– Her i München har det vært mye snakk om skyen. Kan noe av dette overføres til den private forbruker etter hvert?

 

– Jeg tror det. At en moderne familie like gjerne som en liten bedrift kan kjøpe et konsept i skyen, sier Tenold.

 

Markeds- og kommunikasjonssjef Anders Eiken med robotbamsen som svarer på smil og vinking. Utviklet som hjelpemiddel for barn med kommunikasjonsvansker.
Også Fujitsu har utviklet en bevegelseskontroller, for bruk til dataspill.
Fra venstre Rolf Schwirz (ny leder for Fujitsu i Europa), Richard Christou (leder for Fujitsus globale forretning) og Satouru Hayashi (styreformann for Fujitsu i Europa).
Til toppen