Alexander Martinsen (franchisetaker) til venstre og Kristoffer Osflaten (selger) ved Skousen Fredrikstad ser en av opplæringsvideoene på bakrommet. Foto: Erlend Korneliussen, Skousen

DOBLER SALGET PÅ BAKROMMET

Selgerne ved de 24 Skousen-butikkene i Norge får opplæring av leverandørene på bakrommet, gjennom spesiallagde treningsvideoer.

– Vi ser at salget stiger med opptil 100 prosent, så snart vi setter fokus på opplæring på enkelte produkter. Samtidig forteller kundene at de er tilfreds med å handle hos oss, nettopp fordi våre butikker har denne faglige kunnskapen, sier detaljhandelssjef Thomas Nordborg i Skousen i en pressemelding.

Her heter det at læringsakademiet er gjort både enkelt og billig.

– Vi har ansatt to salgstrenere, én i Norge, som besøker butikkene, trener medarbeidere og tar opp video. Og en person i Danmark, som lager «live» sendinger. Videoene lages ved hjelp av en mikrofon, et GoPro-kamera og et e-læringsprogram. Det er både funksjonelt og omkostningseffektivt, sier Nordborg i pressemeldingen.

Thomas Nordborg er detaljhandelssjef i Skousen. Her er han fotografert ved butikken i Drammen. Foto: Stian Sønsteng.
Thomas Nordborg er detaljhandelssjef i Skousen. Her er han fotografert ved butikken i Drammen. Foto: Stian Sønsteng.

 

I butikkene kan medarbeiderne velge om de vil følge med på storskjerm, på mobil eller via PC.

150 videoer

Akademiet består foreløpig av 150 opplæringsvideoer på produkter fra blant annet Bosch, Siemens, Asko, Gorenje, Witt, Irobot, Sharp, Blomberg og Silverline.

Christian Hole i BSH i aksjon i en av opplæringsvideoene. Skjermdump
Christian Hole i BSH i aksjon i en av opplæringsvideoene. Skjermdump

 

– Til nå har vi deltatt med én produktgruppe, og vi vil selvfølgelig vurdere hvilken effekt det har, men vi forventer å fortsette samarbeidet. Ideen virker veldig god, fordi vi kan lære opp medarbeiderne i butikkene uten å være tilstede, og vi kan sikre oss at de har kunnskap om våre produkter, sier nordisk nøkkelkundesjef Benny Gilhauge i BSH Hvitevarer ifølge pressemeldingen.

// Det er både funksjonelt og kostnadseffektivt

Også Skousens franchisebutikker ser fordeler med opplegget.

– Akademiet gjør det mulig for våre selgere å vite det som er viktigst på det riktige tidspunktet. Som regel ville vi få denne opplæringen når produsentene besøker butikken, men det er ikke alle som kan delta, hvis det for eksempel er kunder i butikken. Nå kan vi se videoene når vi har tid, sier franchisetaker i Skousen Hamar, Hans Martin Moen i pressemeldingen.

Han legger også vekt på at videoene kan brukes til å lære opp nye medarbeidere, som raskt kan lære mer om hvitevarer.

Til toppen