Ansvarlig redaktør Stian Sønsteng (t. v.) og fagredaktør Erik Andersen i fagbladet Elektronikkbransjen på lageret der 70 årganger av bladet er samlet. Andersen er også informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Geir Isaksson.

Du er en av 25.000 som leser dette bladet

Ferske tall fra TNS Gallup viser at fagbladet Elektronikkbransjen har 25.000 lesere. – Dette er gode tall, sier ansvarlig redaktør Stian Sønsteng.

– Vi har visst at hvert blad leses av mange. Nå kan vi endelig dokumentere dette, sier ansvarlig redaktør Stian Sønsteng i fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Målingen er utført at TNS Gallup på oppdrag fra Kanal F, som er navnet på Fagpressens annonsesamarbeid. De 95 største fagbladene i Den norske fagpresses forening er med i målingen, totalt representerer disse 2,7 millioner lesere – eller 73 prosent av Norges befolkning over 15 år.

 

Avdelingsleder Tor Aksel Ødegård i TNS Gallup mener undersøkelsen vil få stor og positiv betydning for Kanal F og bladene i fagpressen.

 

– Solid dokumentasjon blir stadig viktigere i en skjerpet mediekonkurranse. Fagpressen treffer de små nisjene, men i høyeste grad også de store folkemassene. Det bekrefter våre undersøkelser, sier Tor Aksel Ødegård.

 

 

 

3,4 leser hvert blad

Fagpressen kontrollerer også opplaget til fagbladet Elektronikkbransjen, som første halvår 2007 var 7.350. Dette betyr at hvert blad har 3,4 lesere, mens snittet i fagpressen er i overkant av tre lesere.

 

Bladet distribueres hjem til alle ansatte i bedrifter som er medlem i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Den største lesergruppen er butikkansatte, i tillegg kommer de andre leddene i verdikjeden som kjedekontor, verksteder, leverandører og importører innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater.

 

– Våre egne målinger har også vært svært gode, men vi har vært litt forsiktige i markedsføringen og sagt at vi har hatt 15.000 lesere. Nå kan vi slå i bordet med et offisielt lesertall på 25.000, noe ikke minst annonsørene vil sette pris på. Dette er også et tydelig signal om at bladet har en viktig rolle i bransjen, sier Sønsteng.

 

Utgiver er Stiftelsen Elektronikkransjen, men fagbladet Elektronikkbransjen er et redaksjonelt frittstående tidsskrift som redigeres etter redaktørplakaten.

 

– Våre lesere er aktører i alle deler av bransjen, og ofte møtes disse over forhandlingsbordet når avtaler skal inngås. Hos oss skal de være trygge på at de får nøytral og balansert informasjon, sier Sønsteng.

 

Nettstedet www.elektronikkbransjen.no har i følge egne målinger 27.800 besøkende hver måned.

 

– For et års tid siden hadde vi 30.000 unike sideoppslag hver måned. Nå har vi 27.800 besøkende, og disse ser gjerne på flere sider når de først er inne. Denne gode utviklingen håper vi vil akselerere når vi om noen måneder kan lansere nettstedet i ny versjon, sier Sønsteng.

 

 

 

 

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

 

Til toppen