Elesco-kjeden skal drive service for Samsung

Samsung Nordic lanserer et nytt servicekonsept i samarbeid med Elesco-kjeden.

Under Elesco-kjedens samling i Tønsberg midt i september ble Samsungs prestisjeservice presentert for servicekjedens medlemmer. Konseptet vil først bli lansert i Oslo og Bergen, med nye uniformerte biler og teknikere. Samsung ønsker at 90 prosent av reparasjonene i disse områdene skal utføres hjemme i stua til kundene.

Ole Bjørn Wiborg i Samsung Nordic er fornøyd med avtalen med Elesco, som skal stå for servicearbeidet.

– Elesco Norge framstår som en unik samarbeidspartner. De har utviklet et kjedekonsept som er lett å benytte seg av for oss leverandører. Elesco er synonymt med kvalitet, sier Wiborg.

Daglig leder Jon Olav Næss i Elesco Norge mener den gammeldagse TV-reparatøren med møkkete bukser og loddebolt på bakrommet definitivt er borte fra markedet.

– Enkelte TV-reparatører har vel hatt et nokså frynsete rykte, det vil vi bort fra. Våre teknikere står for kvalitet, og utfører sine tjenester raskt og fagmessig, sier Næss.

200 teknikere

Servicekjeden Elesco teller for tiden 33 verksteder med godt over 200 teknikere lokalisert over hele Norge. Flere av disse skal nå drive Samsungs nye servicetilbud.

– Vi gleder oss til dette blir en realitet. Uttrykket er profesjonelt, og våre medlemmer passer perfekt inn i den nye profilen. Vi vektlegger høy kvalitet på utført arbeid og stiller raske diagnoser. I tillegg etterstreber vi lokal kompetanse i kundenes nærmiljø, noe som er en viktig faktor i dagens samfunn hvor konkurransen er stor, understreker Næss.

– Moderne TV-apparater er store, og det er en stor jobb å frakte en 60 tommers flatskjerm inn til reparasjon. I tillegg tar dette mye lenger tid, og folk flest er sterkt knyttet til yndlingsmøbelet sitt, sier Wiborg.

Dessuten er apparatene ofte veggmontert, noe som gjør det vanskeligere for utrente hender å demontere dem. Tidligere var det bare å trekke ut kontakten og lempe kassa bak i bilen når bildet ble uskarpt eller skjermen flimret, slik er det ikke lenger.

– Vi opplever ofte at kundene er skeptiske til å levere fra seg apparatene sine. De har ofte vært kostbare i innkjøp, og må håndteres deretter. Det å kunne komme hjem til folk å utbedre feil og mangler er en stor styrke, sier Wiborg og fortsetter:

– Servicetilbudet vil i første rekke omfatte store LCD- og plasma-skjermer, men vi jobber parallelt med et lignende opplegg for store hvitevarer. Vi opplever økt fokus på god service for tiden, kundene er blitt klokere og vet hva de kan forvente av leverandørene. Det må vi ta på alvor.

Moderne

Teknikerne som skal benytte seg av de nye Samsung-bilene likte det de så da bilen rullet inn på gressplenen foran Quality Hotel i Tønsberg i forbindelse med Elesco-samlingen.

– Dette ser lekkert ut, god plass bak og suveren komfort, sier Robin Dalen og klyver inn i førersetet på den splitter nye varebilen.

Resten av gjengen er helt enig.

– Bilen gir et godt inntrykk og vil øke troverdigheten i markedet. Oslo og Bergen blir de første byene som får glede av tilbudet. Lykkes vi med dette, og sammen med Elesco oppnår den effekten vi tror og håper på, ønsker vi å utvide tilbudet til andre deler av landet, forteller Wiborg.

Samsungs Prestige-tjeneste er allerede i gang i Sverige, Finland og Danmark, og resultatene er gode. Her i landet er den koreanske merkevaren i kraftig vekst, og behovet for kontinuerlig service og god kundekontakt er stort.

– Gode teknikere er selve ryggraden i servicetilbudet vårt, nå blir det tydeliggjort overfor kundene. Helhetsinntrykket er viktig, og dette konseptet har vi stor tro på, sier Wiborg og får medhold av sin koreanske kollega:

– Samsung ønsker å ha best mulig dialog med alle som er tilknyttet våre produkter, og god og rask service til våre kunder har førsteprioritet. Vi ønsker å selge mer enn bare et produkt, og vi etterstreber nyutvikling hele tiden. Dette nye konseptet er en viktig brikke i utviklingen, sier Samsungs representant i Norden, Joonho Jung.

De nye bilene ruller ut på veien i løpet av fjerde kvartal.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Se også Nyttig å treffes

Powered by Labrador CMS