– Det er alltid godt å få bekreftet at man tar de riktige avgjørelsene, sier Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge, her fotografert ved kjedens egen butikk i Glasmagasinet i Oslo. Foto: Elkjøp

ELKJØP ER ÅRETS FRANCHISEKJEDE

– Jeg er veldig stolt og ydmyk over at det er våre egne ansatte som har nominert oss, sier Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge.

Fra venstre Eirik Jarl Nilssen (Franchise-direktør, Elkjøp Nordic) og Frank Rune Røvde (Franchise-sjef, Elkjøp Norge) tok mot prisen da Elkjøp Norge ble kåret til Årets franchisekjede. Foto: Gunnar Ervik, Elkjøp

Han er administrerende direktør i selskapet som den 7. mars fikk prisen som «Årets franchisekjede», under Franchisekonferansen. Denne har vært arrangert siden 2014 av selskapet FranchiseArkitekt, som ifølge sitt nettsted er spesialister på alle felt tilknyttet franchise. Siden 2015 har hovedorganisasjonen Virke vært samarbeidspartner og medarrangør av konferansen, og i år ble prisen «Årets franchisekjede» for første gang delt ut.

Daglig leder Frode Finsrud i Cappa var juryleder da Årets franchisekjede ble kåret. Foto: Cappa

– Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter. Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel, sier juryleder Frode Finsrud i en pressemelding fra Virke.

Han er daglig leder i selskapet Cappa, som skal være spesialister på rekruttering av ledere, nøkkelpersoner, masterfranchisetakere og franchisetakere i Norge.

Juryen har blant annet vurdert:

  • Kjedens utvikling og økonomiske nøkkeltall
  • Hvorvidt kjeden fremstår som et forbilde innen sin bransje
  • Evne til fornyelse og tilpasning til nye rammebetingelser
  • Franchisetakeres tilfredshet
  • Holdning til samfunnsansvar, etikk- og miljøspørsmål

Finsrud trekker frem at Elkjøp har svært tilfredse og lojale franchisetakere, og at kjedekontoret tilbyr alle støttefunksjoner som er nødvendige for deres suksess.

– I tillegg har Elkjøp hatt et sterkt fokus på omnikanal, og har lyktes med å skape en tilnærmet sømløs handleopplevelse mellom de ulike salgskanalene varehus, internett og kundesenter, sier Finsrud i pressemeldingen fra Virke.

Øvrige nominerte var Circle K, Pizzabakeren, Slettvoll og Specsavers.

Tatt nye grep

Frank Rune Røvde, franchise-sjef i Elkjøp Norge, var prisvinner da Årets franchisekjede ble kåret. Foto: Gunnar Ervik, Elkjøp

– Våre franchise-butikker har alltid vært en viktig del av kjeden vår. Derfor har det blitt tatt noen solide grep det siste året for å sikre lønnsomheten og utviklingen av våre butikker. I en konkurranseutsatt og tøff bransje er vi avhengige av å ha en åpen dialog og et godt samarbeid med våre franchisetakere. Det er på denne måten vi settes i stand til å skape solide resultater, sier Fredrik Tønnesen i en pressemelding fra Elkjøp Norge.

– Dette betyr mye for oss og mye for detaljhandelen. Alle de folka som jobber i varehusene våre rundt omkring i landet er så viktige for samfunnet, så denne prisen skal vi dele med dem, sier Frank Rune Røvde, franchise-sjef i Elkjøp Norge, i pressemeldingen fra Virke.

Av kjedens 139 butikker i Norge er 63 franchise, og franchisemodellen har ifølge pressemeldingen  fra Elkjøp spilt en viktig rolle helt fra kjedens spede start i 1962. Den gang besto elektroaktøren utelukkende av franchisebutikker.

Vi har fullt fokus på varehusenes lønnsomhet, hvordan utviklingen er og hvordan franchise-butikkene på best mulig måte kan ivareta vår merkevare

I Radio/TV-bladet nr. 5/1972 sto dette å lese i anledning kjedens 10 års-jubileum:

– Det er i disse dager 10 år siden A/S Elektrokjøp startet sin virksomhet. Elkjøp har utviklet seg til å bli en kjede av spesialforretninger i elektrobransjen i Norge. Kjeden består av ca. 90 selvstendige forhandlere med geografisk spredning over hele landet. Gjennom kjedens egen engrosvirksomhet har de tilsluttende elektrohandlere kunnet rasjonalisere sine funksjoner på en rekke områder, så som innkjøp, lagring og distribusjon, personalopplæring, salg, reklame og teknisk service.
1971 har vært et fremgangsrikt år for A/S Elektrokjøp. Den sentraliserte engrosomsetning til kjedens forhandlere har passert 72 mill. kroner. Omsetningen ligger i det alt vesentlige innenfor varesektoren elektriske apparater for privathusholdningen. Nylig har man også tatt opp visse artikler innen radio/TV-sektoren. Kjeden regner med fortsatt ekspansjon i 1972.

Nominert av sine egne

Dagens Elkjøp-sjef i Norge legger i pressemeldingen ikke skjul på at franchise fremdeles er en viktig del av kjedens virksomhet.

Nominasjonen kom fra Elkjøps egne franchisetakere.

– Det er alltid godt å få bekreftet at man tar de riktige avgjørelsene, sier Tønnesen.

Han mener prisen er en annerkjennelse for dagens franchise-modell hos Elkjøp og betingelsene som ligger i den.

Ifølge pressemeldingen forbedret Elkjøp Norge i 2017 betingelsene for sine franchisetakere, et grep de nå bærer frukter av.

– Vi har fullt fokus på varehusenes lønnsomhet, hvordan utviklingen er og hvordan franchise-butikkene på best mulig måte kan ivareta vår merkevare. Det er fortsatt masse potensiale å hente ut hos handlerne våre og hos oss, sier Tønnesen.

Elkjøp Norge er et datterselskap av Elkjøp Nordic, som regnskapsåret 2016/17 omsatte for 34,2 milliarder kroner og hadde et driftsresultat på 1.006 millioner.

I Radiobransjen nr. 7-8/1982 sto dette intervjuet med direktør Trygve Fjetland i Elkjøp i anledning kjedens 20 års-jubileum.
Til toppen