Elkjøp og Power hadde sammen rigget opp til Fifa-turnering i fellesområdet mellom de to butikkene ved Jærhagen kjøpesenter. Foto: Jeanette Stokkeland/Jærhagen

ELKJØP OG POWER MED FELLES TURNERING

Den 26. februar samarbeidet Elkjøp og Power ved Jærhagen kjøpesenter om en felles Fifa-turnering. De to varehussjefene er begge godt fornøyd.

– Samarbeidet gikk veldig bra, og vi klarte å ha våpenhvile i fire timer. Vi samarbeider allerede om el-retur, så vi har en god dialog fra før. Jeg tror det er positivt for begge butikkene, og ikke minst senteret, at vi kan gjøre en slik aktivitet sammen, sier varehussjef Anders Vika ved Power Jærhagen.

Svein Olav Mossige er varehussjef ved Elkjøp Klepp, som ligger i nabolokalet i kjøpesenteret.

Kundene kommer til oss, går litt frem og tilbake, og vi øker kundebesøket og omsetningen begge to

– Dette var så positivt at vi allerede har snakket om en utvidet turnering til neste år. Vi samarbeidet godt både i planlegging, rigging og under selve arrangementet, sier Mossige.

Fifa-turneringen var et samarbeid mellom de to butikkene og kjøpesenteret, og den ble arrangert i fellesområdet mellom de to butikkene. De to varehussjefene kjenner ikke til at Elkjøp og Power har gjort tilsvarende samarbeid tidligere.

Anders Vika (t. v.) ved Power Jærhagen og Svein Olav Mossige ved Elkjøp Klepp er fornøyde med samarbeidet og naboskapet. Foto: Jeanette Stokkeland/Jærhagen.

Eid av kjedene

– Da Svein Olav kom med forslag om felles Fifa-turnering, var det bare å kjøre på, sier Vika.

Turneringen gikk av stabelen i skolenes vinterferie, over fire timer med rundt 30 deltakere. De to varehussjefene forteller at det var topp stemning og et enormt engasjement. Begge butikkene hadde rigget opp spillutstyr, som barna fikk bruke i turneringen.

– Jeg tror det er positivt for begge butikkene, og ikke minst senteret, at vi kan gjøre en slik aktivitet sammen, sier Vika i Power.

Rundt 30 barn deltok i Fifa-turneringen ved Jærhagen kjøpesenter i skolens vinterferie. Foto: Jeanette Stokkeland/Jærhagen.

Siden den 8. november 2018 har de to butikken vært naboer, kun med én butikk mellom seg. Jærhagen kjøpesenter ligger i sentrum av Klepp på Jæren, en halvtime i bil (uten kø) sør for Stavanger. Senteret eies nå av Jærhagen Retail og driftes av ALTI forvaltning AS. Det har 1.700 parkeringsplasser og 60 butikker, og utvidet i november 2018 fra 20.000 til 65.000 kvadratmeter. Både Power- og Elkjøp-butikken er eid av de respektive kjedene.

Naboskapet gir mersalg

– Det har også vært en meget positiv utvikling for oss at vi ligger så tett innpå hverandre. Kundene kommer til oss, går litt frem og tilbake, og vi øker kundebesøket og omsetningen begge to. Vi har også vært viktige for kjøpesenteret, som nesten doblet omsetningen fra året før, sier Mossige i Elkjøp.

Senterleder Siri Øksnevad Olsen ved Jærhagen kjøpesenter. Foto: Jærhagen kjøpesenter.

Senterleder Siri Øksnevad Olsen synes det er kjempebra at to konkurrenter kan gå sammen å lage en slik turnering for barna.

– Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger. Jeg er sikker på at dette ble lagt merke til, og at begge butikker fikk mange stjerner hos kundene i distriktet. Folk liker positive ideer! sier Øksnevad Olsen.

Hun mener turneringen også virker forebyggende.

– En kan ikke stjele og gjøre hærverk i to kule butikker som lager til slik en fin turnering. Jeg tenker at Elkjøp og Power vil være førstevalget til disse barna i fremtiden, når de blir voksne kunder, sier Øksnevad Olsen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2020, som ble distribuert 14. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen