Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Erik G. Sønsterud. Foto: Stian Sønsteng

ELKJØP TJENTE 1,3 MILLIARDER

Elkjøp Nordic økte forrige år omsetningen med ni prosent, til 41,8 milliarder kroner. Driftsresultatet økte med 9,4 prosent, til 1.343 millioner kroner.

Tallene for regnskapsåret 2019/2020 ble offentliggjort 15. juli, og økningen i salgsinntektene i Norden på 9,4 prosent representerer 115 millioner kroner. Konsernet fortsetter altså veksten, både på driftsresultat og omsetning.

– I et svært annerledes og krevende år er vi ekstra stolte over å kunne levere gode resultater, men samtidig veldig ydmyke over den tilliten nordiske forbrukere har vist oss og våre produkter. Gjennom sterk vekst innen netthandel, Klikk&Hent og økt behov for rådgivning og hjelp, ser vi tilbake på et år der vi har fått testet og utviklet vår organisasjon. Vi tror den digitale utviklingen og kundenes behov for hjelp vil fortsette å øke, men kombinasjonen med vår fysiske tilstedeværelse gjennom 414 butikker og 10.000 dyktige medarbeidere vil fortsatt være vårt sterkeste kort inn i fremtiden, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic i en pressemelding.

Les også:
ELKJØP STYRKET GJENNOM KRISEN

Samfunnskritisk rolle

Halvveis i regnskapsåret hadde Elkjøp en resultatvekst på 4 prosent og 39 millioner kroner. Ifølge pressemeldingen fortsatt veksten gjennom julehandelen, og konsernet lå godt an da koronapandemien i ulik grad stengte de nordiske landene i mars.

Målet har vært like god tilgjengelighet for alle, uansett hvordan og når de ønsker å handle hos oss

– Våre produkter og kompetanse ga oss raskt en samfunnskritisk rolle i krisen, ettersom mange satt på hjemmekontor, var isolert fra hverandre, drev undervisning hjemme og investerte i underholdning og oppussing. Sånn sett har vi vært blant de heldige, men vi har også måtte kaste oss rundt og brette opp ermene. Fra en dag til en annen var det mange som ikke våget å gå ut, men fortsatt trengte våre produkter og hjelp. Vårt hovedfokus har vært folks sikkerhet, og gjennom det utviklet vi en rekke nye handlemåter på rekordtid. Målet har vært like god tilgjengelighet for alle, uansett hvordan og når de ønsker å handle hos oss, sier Sønsterud i pressemeldingen.

Ved regnskapsårets slutt endte veksten altså på 115 millioner kroner.

Kundeklubb og innovasjon

Ifølge Sønsterud skal kundeklubb og tjenesteinnovasjon sikre en løpende relasjon med kunden - før, under og etter kjøp, på tvers av salgskanaler.

– I fjor lanserte vi kundeklubb i alle nordiske markeder og vi har hatt en meget rask og sterk økning i antall medlemmer. Ved å tilby verdi gjennom kundeklubben ser vi både muligheter og behov for å knytte oss tettere til kunden, ikke bare gjennom besøk og rådgivning på nett eller i butikk, men løpende. Med nye tjenester skal vi gjøre alt så enkelt og tilgjengelig som overhodet mulig, enten det dreier seg om å handle, frakte, installere, reparere, gjenvinne eller annet kunden måtte trenge eller ønske hjelp til, sier Elkjøp-sjefen i pressemeldingen.

Til toppen