Nyansatt varehussjef ved Elkjøp Bodø, Michael Hansen, foran den nyoppussede TV-veggen. Foto: Stian Sønsteng

ELKJØPS MEST LØNNSOMME BUTIKK

Elkjøp stormarked Bodø er den mest lønnsomme butikken i kjeden. Kostnadsbevissthet og dyktige selgere er forklaringen.

Nyansatt varehussjef Michael Hanssen er stolt over at varehuset er kjedens beste i Norge når det gjelder avkastning per investerte krone (return on investment). En annen årsak til posisjonen er at butikken ikke er bygd om siden 2005.

– Innredningen vår er av den gamle og typen i grått, mens de nye er hvite. Det hadde nok sett penere ut med en nyoppusset butikk, men det er til syvende og sist selgerne som selger - og der er vi ekstremt dyktige. Jeg går en del på gulvet for å gi medarbeiderne daglige tilbakemeldinger, man kan ikke bare sitte på kontoret, sier Hanssen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har en sterk kultur som jeg forsøker å opprettholde og videreutvikle, og målet er å slå alle tidligere rekorder

Samling på Stormyra

Elkjøp Bodø har et butikkareal på 1.300 kvadratmeter, og ligger på Stormyra via a vis City Nord der Coop Elektro holder til. Expert holdt tidligere til i sentrum, men har flyttet til Stormyra og ligger et par hundre meter unna. Elkjøp har rundt 50 ansatte på hel- og deltid, og omsetter årlig for rundt 120 millioner kroner.

– Vi har et godt vareutvalg for en butikk av denne størrelsen, men har lyst på noe større slik at vi kan bredde sortimentet ytterligere. Det hadde vært fint å finne et egnet og stort nok lokale for en megastore, men det er ikke lett her i byen. Beliggenheten på Stormyra er ypperlig, vi ligger i gangavstand fra det meste; kjøpesentrene City Nord og Trekanten samt Nordlandshallen ligger i umiddelbar nærhet, og det er godt med gratis parkering i nærheten, sier Hanssen.

Fra Stokmarknes

Han tok over som varehussjef den 1. mai, og kom fra stillingen som avdelingsleder husholdning. Det er ti år siden han begynte i Elkjøp, som ekstrahjelp ved Elkjøp Stokmarknes som er hjemstedet hans. I ett år arbeidet han ved Elkjøp Slependen.

– Det var en ekstremt god erfaring å med seg, sier Hanssen.

Han tok over som varehussjef etter Kenneth Sørensen, som nå har denne stillingen ved Elkjøp Megastore Tromsø.

– Han var ekstremt dyktig til å motivere og engasjere, og selgerne våre har et enormt engasjement. Vi har en sterk kultur som jeg forsøker å opprettholde og videreutvikle, og målet er å slå alle tidligere rekorder. Kenneth og jeg er gode venner, så det ligger en solid porsjon intern konkurranse her, ler Hanssen som er 25 år.

Vinnerkultur

– Vi ser ikke så mye på alder, men på personlighet. Det er klart det er gøy at man har kommet seg hit i såpass ung alder, sier Hanssen.

Han beskriver kulturen i butikken og kjeden som avhengighetsskapende.

– Det er en grunn av at man hoppet av fra skolen og begynte i Elkjøp. Arbeidsmiljøet er fantastisk, med stadig kursing der man møter mange kolleger og får bygd et godt nettverk. Det gir mye tilbake, og det er vinnerkulturen i selskapet er det som får oss til å gi det lille ekstra og skaper en så god trivsel, sier Hanssen.

– Minner dette litt om hjernevasking?

– Det er jo valgfritt om man vil gå inn i dette, og jeg kan gå med på at det blir en livsstil. Når så mange liker å arbeide i Elkjøp er det en grunn til det. Det er ikke alle selskap som har den samme spiriten, og det er rått at kulturen er overført til så mange land, sier Hanssen.

Butikkselger Janne Rosenvinge Aarsand demonstrerer en vaskemaskin fra AEG til Ronny Mellegård.
Elkjøp stormarked Bodø holder hus på Stormyra, et steinkast unna City Nord.
Varehussjef Michael Hansen har utsikt til butikken fra kontorplassen sin.
Stekepanner fra OBH Nordica står sentralt plassert.
Blant produktene i hvitevareavdelingen finner vi dette kjøleskapet fra Liebherr til 60.000 kroner.
Mats Lauritsen (f. v.) og Paul Inge Olsen oppdaterer varehussjef Michael Hanssen.
I tilbehørshyllene i den småelektriske avdelingen står et utvalg drinkblandinger for bruk med brusmaskinene fra Soda Stream.
Hvitevarene er viktige for Elkjøp i Bodø.
Til toppen