EN TRADISJONELL DISTRIBUTØR

– Forretningskonseptet vårt er å være en god, tradisjonell distributør som selger varer kun til forhandlere og ikke sluttbrukere.

– Kundene våre er alle typer handlere og kjeder, fra de minste ”på hjørnet” og til de store kjedene innen profesjonell- og forbrukerelektronikk, sier Bjørn Berg, daglig leder av Electronic EquipmentTrading AS (EET).

Firmaet blir karakterisert som en tradisjonell distributør, og er representert i nesten alle Vest-Europeiske land.

Elkjøp er et eksempel på en av kundene EET AS har innen vår bransje. Firmaet satser på et bredt utvalg av kunder for å sikre seg hvis noe går galt med en kundegruppe.

Industriell elektronikk

Firmaets varelager inneholder flere tusen produktnumre. Mange av disse produktene er beregnet for kunder innen industriell og dermed også profesjonell elektronikk. Et eksempel er deler til roboter styrt av datamaskiner. Her er det ofte snakk om spesialtilpassede produkter, og EET har spesialisert seg på en del av dette, for eksempel på strømtilførselsutstyr. Overvåkningsutstyr er også en viktig del av produktene fra EET. Leveransene innen dette feltet går på alt fra styringssystemer via kabler eller trådløst utstyr til kameraer og følere.

Minimesse

For femte gang arrangerte EET en minimesse for kundene sine. Det skjedde i midten av oktober.

– Minimessene har vært holdt gjennomsnittlig hvert annet år. Vi sender ut invitasjon til hele handlerbasen vår. De får også ta med seg kundene sine til messen, hvis de ønsker det. Ved en tidligere messe i Stavanger laget vi, i tillegg til utstillingen, også små seminarer. Det samme har vi gjort i år, sier markedssjef Grete Berg.

Hun forteller at det er planer om å ha slike messer rundt om i landet for å kunne dekke flest mulig av kundene.

– Har dere planer om å utvide produktsortimentet?

– Dette vurderer vi fortløpende. Vi fyller på med nye produkter innen det sortimentet vi allerede har, men ser også etter nye forretningsområder. Det nyeste vi har begynt med er erstatningsdisplayer til bærbare datamaskiner. Det er blitt et stort behov for dette etter hvert som stadig flere går over til bærbart datautstyr, sier Bjørn Berg.

Ved å gå inn på EETs hjemmeside kan kundene se nøyaktig hvilken skjerm de trenger til datamaskinen som skal repareres. Han forteller at firmaets aktiviteter grovt sett er delt inn i seksjonene reservedeler, displayer og overvåkningsutstyr.

– Det er et mål for oss å bli en av de største leverandørene i Europa på overvåkningsutstyr i løpet av de neste tre til fire årene. Derfor bygger vi opp alle kontorene våre med kompetanse på dette området, sier Berg.

PERIFERUTSTYR FOR IT

Tore Spenning (t. v.) er nøkkelkundeansvarlig i Sonys avdeling for media og IT-utstyr. Hoveddelen av produktene er innen området datalagring.

– Sony har vært med flere ganger på disse minimessene. Vi er med for å treffe handlerne og kundene til EET. Dette er en gylden mulighet for oss til å bli kjent med dem. I tillegg til handlere som arbeider med profesjonelle produkter treffer vi også en del elektronikkhandlere innen forbrukermarkedet, sier Spenning.

En del av produktene i gruppen IT periferi er digitale diktafoner, AV-kabler, hodesett med mikrofon og hodetelefoner for øvrig. I tillegg kommer produkter som hankevarer inne lyd og MP3. På bildet snakker Spenning med Knut Eide fra firmaet Pro-Data AS.

WINDOWS 7

Microsoft viste Windows 7 på EET-messen dagen før den offisielle lanseringen.

– Alt er gjort klart. Den eneste regelen som gjelder er at det ikke er lov å selge en PC med Windows 7 installert før i morgen, sierØystein Wien, ansvarlig for samarbeidspartnere hos Microsoft.

OEM-versjonen av Windows 7 hadde da vært klar en ukes tid, slik at handlerne kunne installere programmet klart for salg på lanseringsdatoen. I forhold til Windows Vista er, det i følge Wien, mye bedre brukervennlighet og bedret oversikt over hva du arbeider med. I tillegg skal det være lettere og finne frem i datamaskinens filer og applikasjoner. Stikkordet skal være økt effektivitet.

SKRIVERE MED LED

Nøkkelkundeansvarlig Sturle Nordbø fra Brother Norge AS viste fram firmaets nye skrivere med LED-teknologi.

– På forbrukermarkedet er det fortsatt blekkskrivere som gjelder. Laser er i ferd med å komme inn, men nå kommer vi med de første skriverne som har LED-teknologi. Det betyr at skriverne kan gjøres mer kompakte, de blir billigere fordi de inneholder færre deler og dermed blir de prisgunstige for kundene. Disse skriverne fyller et segment vi ikke har vært i tidligere. Prismessig er overgangen fra en sort-hvitt laserskriver til en LED-skriver med farger veldig liten, sier Nordbø.

Brother har valgt å fokusere på trådløs signaloverføring. Selv om blekkskrivere fortsatt dominerer på hjemmemarkedet vil laser- og LED-skrivere etter hvert konkurrere sterkere. Til venstre på bilde ser vi multifunksjonsmaskinen MRC 9320 og til høyre HL 3040CN, begge med LED-skriver.

VISTE DIKTAFONER

– EET er en veldig god kunde av oss. Vi har gjort fremstøt ovenfor firmaet og markedet generelt for å promotere diktafonene våre og musikkopptakere. Omsetningsutviklingen har vært meget god.

Det sier Tom Arne Evensen, produktsjef i Olympus Norge AS. Evensens hovedansvar er produkter for digital diktering. For en gangs skyld var det altså ikke kameraer Olympus viste frem. Evensen fremhever at firmaet møter en viktig kundegruppe på denne messen, både profesjonelle og firmaer som jobber mot forbrukermarkedet. Han merker også at interessen for lyd er stor på EET-messen. Toppmodellene av diktafoner fra Olympus arbeider med såkalt lineær PCM-teknologi. Sammenliknet med foto er dette en slags lydens raw-fil. Det betyr blant annet at lyden ikke blir komprimert ved opptak. Det er første gang Olympus stiller med dette produktutvalget. Tidligere har det vært kameraer.

Electronic EquipmentTrading AS (EET AS)

Grunnlagt i Sverige 1986

Avdelingskontor i Danmark 1988

Avdelingskontor i Norge 1990

Avdeling i Finland 1991

De første årene hadde firmaet ulike eiere. Det norske kontoret ble delvis eid av Bjørn Berg.

I 1997 ble EET solgt. 50 prosent til et ventureselskap. Samtidig ble alle selskapene fusjonert til et med felles navn EET.

De senere årene har selskapet blitt utvidet til å dekke nesten hele Vest-Europa med unntak av Østerrike og Belgia.

Det norske selskapets omsetning er cirka 200 millioner kroner.

Årlig konsernomsetning cirka 1 milliard kroner.

Hovedkontor i Danmark.

Bjørn Berg leder det norske selskapet og er i tillegg salgsansvarlig på konsernbasis.

Powered by Labrador CMS