Arnaud Deschamps i Nestlè Nespresso S. A. er ansvarlig for deler av Europa – deriblant Norden, og forteller at Norden er et viktig marked for selskapet. Her med modellen Le Cube.

Espresso i ekspressfart er målet til Nespresso

Norden er et uutviklet marked når det gjelder espresso. Dette vil Nespresso gjøre noe med!

Det sier Arnaud Deschamps i Nestlè Nespresso S. A. i Sveits. Han er ansvarlig for deler av Europa – deriblant Norden, og forteller at Norden er et viktig marked for selskapet.

– Norden er et lite marked sammenlignet med resten av Europa, men det er samtidig et av de raskest voksende markedene for oss. Vi har siden starten økt omsetningen med tresifrede prosenttall, og det vil også bli tilfellet i 2007. Vi følger derfor det nordiske markedet tett, siden det vil være med å sikre den fremtidige veksten for Nespresso. Vi er allerede inne i Norge, Sverige og Danmark, og vil snart etablere oss i Finland, sier Deschamps.

Han forteller at Nespresso ønsker å bli mer synlige. Et ledd i dette er Nespressos konseptbutikker som er åpnet i København og Stockholm.

– Neste steg blir en konseptbutikk i Oslo, som vil vise publikum hva Nespresso går ut på, sier Deschamps.

Han mener espresso er et uutviklet marked i Norden, til tross for at kaffekulturen er sterk og regionen ligger på topp i verden når det gjelder konsum av kaffe per innbygger.

Langsiktig strategi

– Nespresso forsøker å gjøre noe med dette, gjennom å gjøre våre fantastiske maskiner tilgjengelig for folk flest. Vi vet at det er en trend for espresso i Norden takket være kaffebarene, spesielt i Sverige og Danmark – men også i Norge. Espresso er trendy, melkedrikkene blir stadig mer populære, og Nespre sso vil gjerne bidra til at espresso gjør et gjennombrudd i disse landene. Målet er at vi skal ha samme suksess her som i Frankrike, Sveits og andre europeiske land, sier Deschamps.

Nespresso etablerte seg i Norden for tre år siden, og Deschamps sier selskapet vil investere tungt her de neste årene.

– Hva er budskapet ditt til handlerne?

– Vi ønsker å etablere et sterkt og langvarig kompaniskap. Nespresso ble etablert i Frankrike og Sveits for 20 år siden, og vi har samarbeidet nært med handelen siden. Vi er ikke en leverandør som forsvinner etter et par år. Vi har ambisjoner om at vi skal være den foretrukne leverandøren i 100 år fremover.

– Hvor viktig er maskinene sammenlignet med kaffe for Nespresso?

– Hvis man skal ha den perfekte kaffeopplevelsen, må du ha den beste kaffen på markedet. Du må også ha en sterk teknologi som kan få frem aromaene i kaffen. Har du god kaffe men en dårlig maskin, er du bare halvveis. Nespresso er derfor en perfekt kombinasjon, siden vi leverer kaffe, maskiner, kopper og alt tilbehør som trengs.

Til toppen