EURONICS STØRST I GRIMSTAD

– Hadde vi ikke investert i ny butikk ville det sakte men sikkert gått nedover med oss.

Det sier Frode Arntsen, som driver Grimstad elektromarked AS sammen med Jan Jensen. De har den største butikken i Grimstad både når det gjelder omsetning og areal – og de er nest størst i Euronics-kjeden etter Lambertseter når det gjelder antall kvadratmeter.

– Det er en kar på Vestlandet som mener butikken hans i Sogndal er nest størst med 700 kvadratmeter, men vi har 702! sier Arntsen med glimt i øyet.

Euronics flyttet inn i nye lokaler på Bergemoen i Grimstad i oktober i fjor, inkludert lageret har de tusen kvadratmeter.

– Hittil i 2010 har vi hatt en økning på sju prosent, noe vi er fornøyd med når man tenker på hvordan markedet har vært, sier Arntsen.

Han tror de nye og tidsriktige lokalene med større parkeringsplass er hovedårsaken til veksten. Euronics holder til i samme bygg som Fagmøbler og Byggeriet. I kjelleretasjen skal etter hvert Felleskjøpet flytte inn. Tidligere holdt de til i lokalene som Grimstad lyd og bildeservice har i dag, et par hundre meter unna.

– Det gikk fint an å drive butikk der, men lokalene var små og ikke helt i tiden. Omsetningen ville gått sakte men sikkert nedover med de konkurrentene vi har rundt oss, sier Arntsen.

– Så satsingen på ny butikk har svart seg?

– Absolutt, og det vil bli enda bedre når markedet kommer seg opp igjen.

Arntsen er daglig leder i Grimstad elektromarked AS, og forteller at flyttingen til større lokaler også ble gjort for å minske handelslekkasjen til Arendal samt handelsområdet på Sørlandsparken i Kristiansand.

– Lekker det noe den andre veien også?

– Jeg håper det. Vi har en del kunder spesielt fra Arendal, men det er kanskje ikke så mange som kjører fra Kristiansand til Grimstad for å handle, sier Arntsen.

Staben redusert

Det er seks år siden han og Jensen etablerte Euronics i Grimstad. Jensen kom fra Expert i Arendal, mens Arntsen arbeidet hos Aurora. Tidligere hadde de blant annet arbeidet sammen ved Expert Grimstad.

Arntsen er godt fornøyd med å tilhøre Euronics-kjeden.

– Vi kunne ikke etablert oss for seks år siden hvis vi ikke hadde vært med i en kjede, og da var Euronics det beste og egentlig det eneste alternativet vi kunne tenke oss.

– Hvordan vil du si Euronics klarer seg i dagens tøffe konkurranse?

– Euronics står for de verdiene vi liker, der kundene står i fokus og det viktigste ikke bare er å dytte ut flest mulig varer. Vi vil gjerne ha kunden tilbake, og gjenkjøp er svært viktig for oss. Det er viktig i en liten by som Grimstad med 20.000 innbyggere, sier Arntsen.

Sammen med Euronics-butikkene i Arendal og Tvedestrand er Grimstad elektromarked eiere av Euronics på Lambertseter i Oslo.

– Vi har en svært dyktig daglig leder i Oslo, og er i kontakt med ham daglig.

Innredningen i Grimstad er helt lik som på Lambertseter, i tråd med den nye profilen til Euronics.

– Når du kommer inn får du enkelt overblikk over hele butikken takket være de lave reolene, sier Arntsen.

I fjor solgte Euronics Grimstad for 32 millioner kroner, i år regner Arntsen med at tallet vil øke til 36 millioner. Økningen skjer samtidig som staben er redusert fra ti til åtte årsverk.

Lange dager

– Hvordan har dere fått dette til?

– Vi har dyktige og effektive ansatte, som er kundevennlige og får ting unna. Dessuten har Jan og jeg ofte tolvtimersdager, sier Arntsen.

Likevel beskriver han livet i butikk som strålende.

– Når du har så mange fornøyde kunder som oss er det bare en drøm. Det er moro å gå på arbeid, vi har en god tone med kundene og oss imellom, sier Arntsen.

– Er det kremmerskapet som er det viktige?

– For min del er det viktig å ha det greit på arbeid, når man tilbringer så mye tid her. Men det gjør heller ikke noe at man tjener noen kroner. Vi har et høyt servicenivå, og er blitt kåret til kjedens beste på dette området. Vi leverer varene , setter dem på plass og tar med eventuelle returprodukter. Når Olga på 90 år har problemer med å få TVen til å fungere, reiser vi hjem til henne. Ufattelig nok gjør vi dette gratis, ler Arntsen og legger til:

– Det er viktig for oss at produktene vi selger skal virke hjemme hos kunden.

På parabolmontering og reparasjoner bruker de Grimstad lyd og bildeservice. Arntsen ser det ikke som noe problem at dette verkstedet også betjener de andre butikkene i byen.

– De er veldig profesjonelle, sier Arntsen.

Mer fokus på unge

Når det gjelder konkurrenter, nevner han Expert og HiFi-klubben.

– Jeg håper ingen av dem forsvinner, da vil lekkasjen bli mye større, sier Arntsen.

– Hvilken posisjon har dere i markedet?

– Vår kundegruppe er voksne fra 35 år og oppover. Det har vi tenkt å gjøre noe med, og vi satser blant annet mer på spill og data for å trekke yngre kunder. Hvitevarene er viktigst for oss. Samtidig må man ha alle varegruppene, hvis ikke sier man nei takk til salg. Kundene foretrekker en butikk der de kan få alt, sier Arntsen.

– Hvordan opplever dere konkurransen fra kjøkkenbransjen?

– Det har vært veldig stille fra dem hittil i år. Det kan tyde på at også de er blitt avhengig at å tjene penger på hvitevarene, mens de tidligere kanskje dumpet prisene på disse og heller tok seg godt betalt for innredningen, sier Arntsen.

Hos Euronics i Grimstad har de hatt en økning i salget av innbyggingsprodukter det siste året. Arntsen ser ikke bort fra at færre pusser opp kjøkkenene sine enn tidligere, og i stedet bare skifter ut hvitevarene.

Powered by Labrador CMS