Servicesjef Geir Bjarte Andersen ved ElektrotecElesco Bergen med diplomet som viser at han kom på andreplass i Samsungs europeiske servicekonkurranse. Foto: Jonas Soltvedt

EUROPEISK SERVICE-SØLV TIL BERGEN

Servicesjef Geir Bjarte Andersen i Elektrotec Elesco Bergen kom på andreplass i Samsungs europeiske verkstedkonkurranse.

– Du kommer ikke sovende til kunnskapen og må kanskje drive litt etterforskning på kveldene. Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid, sier Andersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Det var i slutten av oktober at den europeiske finalen gikk av stabelen ved Samsungs lokaler i London, etter innledende runder ved de respektives egne verksteder. Andersen representerte Norden sammen med Niklas Sahlström fra Samsungs kundestøtteavdeling i Sverige, i konkurranse med Ungarn og Portugal.

 

De fikk først en skriftlig prøve om hva de hadde fått med seg etter en omvisning ved Samsungs laboratorie der produkter blir testet for å se om de sender ut stråling (EMC, ElectromagneticCompability) som kan forstyrre andre produkter samt om de er godt nok skjermet mot stråling fra andre produkter.

 

Praktisk prøve

Neste prøve var 40 spørsmål om alt fra funksjoner i apparatene til hvilke komponenter som ble brukt i de forskjellige modellene.

 

Deretter kom praktiske prøver. Den første gikk ut på å vise Samsungs funksjon med Anynet+ hvor man kan bruke én fjernkontroll til å styre tre ulike enheter. Den andre var en simulert oppgave hvor en kunde hadde problemer med et Samsung-produkt. Den tredje oppgaven var å jobbe på samme måte som de gjør ved Samsungs laboratorie, det vil si finne feil og mangler på produkter før de blir godkjent til produksjon, i dette tilfellet en MP3-spiller.

 

Til slutt skulle deltakerne lage en brukerveiledning, her valgte alle deltakerne Anynet+-funksjonen. Underveis i denne testen ble deltakerne hver for seg tatt med til et annet rom hvor en reell kundesituasjon ble simulert i et rollespill.

 

Holder mål

– Det er kjekt å vite at vi holder mål i konkurranse med verkstedfolk fra de 12 landene som deltok, sier Andersen.

 

Elektrotec ble startet i Hetlevik på Askøy utenfor Bergen i 1988. Etter hvert fikk bedriften lokaler på Strusshamn senter på Askøy, før de for to år siden flyttet inn i nye lokaler i Storebotn Næringspark på Kleppestø. Geir Bjarte Andersen er bror til gründer og daglig leder Kenneth Andersen. Verkstedet har ti faste ansatte pluss tre utplasseringselever fra Askøy Videregående skole to ganger i uken. ElektrotecElesco Bergen reparerer produkter fra blant andre Samsung, LG, Grundig, Panasonic, Hitachi, Dantax, Sharp og JVC. På Samsung har de Prestige-service og på LG DirectMobile-service.

 

J. C. Shin, som leder Samsung European CustomerCare Centre i London, overrekker diplomer til Niklas Sahlström (t. v.) ved Samsungs kundestøtteavdeling i Sverige og Geir-Bjarte Andersen ved ElektrotecElesco Bergen. Foto: Jonas Soltvedt
Her holder Samsungs laboratorie til i London. Foto: Geir Bjarte Andersen
Samsungs testkammer i London, der stråling fra produktene blir testet. Foto: Jon Olav Næss
Til toppen