Leif Lødeng i Expert lover Elkjøp konkurranse, der de har etablert seg i hans nærmiljø.

– Expert skal gi dem konkurranse

Ikke mange hundre meter unna det nye Elkjøp-varehuset ved Østfoldhallen i Fredrikstad, ligger Expert Bonus. Her er Leif Lødeng sjef. Han er medeier i Østfold elektromarked, og ansvarlig for to butikker i Sarpsborg og to i Fredrikstad. Lødeng er regionssjef for Expert i Østfold, så han har også ansvaret for Moss. Lødeng forteller stolt at han i følge Finansavisens oversikt har det femte beste resultatet i Norge blant frittstående elektrobutikker.

Full kork hos oss

– Det var mer kaos da vi åpnet butikken vår, med full kork på Rolvsøyveien. Vi ønsker Elkjøp velkommen med sin nye butikk. Vi er kampklare, og skal være bedre. Når de får en finere butikk, vil de trekke mye nysgjerrige mennesker. Vi mener slaget står i butikken, og der skal vi være best, sier Lødeng.

Han har kjørt sine egne kampanjer i forkant av Elkjøp-åpningen, og er tett på med avisannonser annenhver dag.

– Men å konkurrere på pris er ikke det viktigste, det tror jeg også forbrukeren skjønner. Elkjøp er aggressive i sin markedsføring lokalt og sentralt, med TV og fokus på pris. Jeg forstår forbrukeren er opptatt av dette, men det er også andre ting som betyr mye. Der skal vi være mye bedre, og vi kommer til å bli enda sterkere i fremtiden både på service, kundeoppfølging, på å gi kunden en positiv mottakelse, og på å vise oss som skikkelige fagfolk som selger tillitt, sier Lødeng.

Elektro rundt hallen

Han mener det er til området rundt Østfoldhallen folk i distriktet kommer på elektrohandel. Dette vil forsterkes ytterligere med nyetableringene, tror Lødeng.

– Det har vært en rolig dag hittil, men dagens omsetning ligger over fjorårets. Jeg kommer til å besøke dem, som jeg besøker andre elektrobutikker for å se hva som skjer. Elkjøp har sin profil, vi har vår. Slaget står alltid om kundene, og begge kjedene jobber for å bli stadig bedre. Men vi har ikke bare elektro som konkurrenter. Det er om å gjøre å få kundene til å bruke penger i vår bransje, fremfor for eksempel reiseliv til bilbransjen, sier Lødeng.

Han forteller at det er en enorm satsing internt i Expert for tiden.

– Greit nok, Elkjøp er driftige. Men det er virkelig fart på Expert, og da tenker jeg ikke bare på oppkjøpet i Sverige. Expert er virkelig en konkurrent til Elkjøp, og det er ikke for ingenting at de skarper kniven, sier Lødeng.

Karoline Johansen og Cecilie Gustavsen jobber ved Expert Bonus i Fredrikstad.
Nina Karlsen viser Reidun og Rudolf Frebrich Experts utvalg med kjøleskap.
Til toppen