Kommunikasjonsdirektør Åshild Indresøvde i Elkjøp sier selskapets satsning på Facebook at work har vært en stor suksess etter kun kort tid. Foto: Elkjøp

F@W FOR ELKJØP

Rett før Elbit-messen kom nyheten om at Elkjøp som en av de første i Norge tar i bruk «Facebook at Work» som kommunikasjonskanal.

  • Handel

100.000 bedrifter verden over meldte sin interesse da Facebook annonserte at deville lansere for bedriftsmarkedet. Elkjøp var ett av de første selskapene som fikk muligheten til å teste løsningen.

– Majoriteten av Elkjøps ansatte har en fantastisk kombinasjon høy kompetanse og stort engasjement. Vi ønsket å legge bedre til rette for at de kunne dele dette og få bidra i mye større grad til å påvirke hvordan vi skal jobbe i Elkjøps nordiske kjeder. Vi ønsket også å tilby intranett på mobile enheter, noe vi ikke hadde gode muligheter for tidligere, sier kommunikasjonsdirektør Åshild Indresøvde til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har en lav gjennomsnittsalder i selskapet, og har ansatte som foretrekker å kommunisere via sosiale medier. Da handler det om å gi dem de verktøyene de ønsker seg

 

Adskilte skott

De klassiske Facebook-funksjonene, som meldingstjenesten, «liker»-knappen og gruppeinndelinger er alle med i det nye systemet, og gjør sitt til at bruken av Facebook at Work ligner mye på det sosiale nettverket veldig mange kjenner fra før.

Vanlig Facebook og Facebook at Work vil imidlertid fungere som to helt separate enheter og man må ikke være bruker av det ene for å ta i bruk det andre.

– Vi bruker Facebook at Work som en kommunikasjonskanal på langs og på tvers i bedriften. Alle nyheter fra kjeden formidles her. Hvert varehus har egne grupper de kommuniserer i, og alle sektorer bruker Facebook at Work-grupper til å presentere produkter, diskutere i fagfora, be om feedback og innspill fra ansatte, med mer. Alt du trenger for å gjøre jobben din, pluss det lille ekstra du trenger for å bli enda bedre, finnes her, sier Indresøvde.

Hun sier verktøyet har blitt en umiddelbar suksess i bedriften.

–I skrivende stund er det to uker siden vi lanserte, og vi er allerede oppe på 90 prosent daglig mobilbruk i Facebook at Work. Alle måleparametrer som antall innlegg, reaksjoner og kommentarer viser en svært høy bruk av verktøyet, og vi ligger godt over det Facebook opererer med som sine mål for å lykkes med At Work. De har uttrykt at de nærmest er overrasket over en så rask og god implementering av et nytt system. Vi på vår side må innrømme at vi nærmest forventet dette. Vi har en lav gjennomsnittsalder i selskapet, og har ansatte som foretrekker å kommunisere via sosiale medier. Da handler det om å gi dem de verktøyene de ønsker seg, og som vi vet fungerer. Engasjementet har det aldri vært noe å utsette på hos oss, og det er vi stolte av å få bekreftet også her, sier en stolt kommunikasjonsdirektør.

 

Konkrete resultat

Hun gir noen eksempler på bruksområder som allerede har gitt resultater:

Til toppen