Robotgressklippere skal både gi en finere og sunnere plen. Her Robomow MS 1000, som er beregnet på plenstørrelser opp til 1.000 kvadratmeter.

FINERE OG SUNNERE PLEN MED ROBOT

– At en robotgressklipper både gir en finere og sunnere plen er kanskje overraskende for de fleste.

Det sier salgssjef Steen Schougaard i Witt A/S, som selger Robomow-klippere fra israelske Friendly Robotics.

– I motsetning til manuelle klippere beveger robotklipperen seg hele tiden i ulike retninger. Gresset kuttes i fine biter som blir liggende igjen på plenen, og blir til gjødsel. Dette skjer automatisk, er helt økologisk, og plenen er alltid perfekt trimmet, sier Schougaard.

Det er ingen tvil om at dette er en voksende produktgruppe, som i fremtiden vil utgjøre et stort markedet

Han mener Robomow leverer markedets beste robotgressklippere, og viser til at de har vunnet flere tester.

– De er langt hurtigere enn konkurrentene på grunn av klippebredden som er helt opp til 56 centimeter, og har sterkere kniver. Dessuten har Robomow en funksjon for automatisk kantklipp slik at du slipper å trimme kantene manuelt. Som en ekstra bonus for miljøet skjer klippen uten bruk av olje og bensin, siden klipperen er elektrisk og går på batteri, sier Schougaard.

 

Markedet har åpnet seg

Han sier markedet for alvor har åpnet seg, og at Witt A/S merker dette på salget i landene de distribuerer Robomow; Danmark, Norge, Sverige og Finland.

– Kundene har virkelig fått øynene opp for de mange fordelene med en robotgressklipper, dette gjelder ikke minst allergikere siden klippingen kan startes via en app. Det er også mulig å programmere når plenen skal klippes, sier Schougaard.

Robomow har en SmartMow-funksjon som gjør at den snur før den kommer til kanttråden som plasseres rundt plenen.

– I stedet for å kjøre bort til tråden, stoppe, rygge og så snu, beveger den seg i et smartere mønster som både sparer tid og forlenger robotens levetid, sier Schougaard.

Med TurboMow-funksjonen skal Robomow kunne klippe ekstra høyt gress. Når gresset har nådd ønsket høyde, slås funksjonen automatisk av.

Schougaard understreker at Robomow har flere unike egenskaper som ikke finnes hos konkurrentene.

 

Sverige ligger foran

– Den kan blant unngå å klippe områder med dekkmateriale, og klippebredden går utenfor hjulene. Alle Robomow-modeller har tyverisikring og regnsonsor, og de kan ikke minst klippe arealer med stigninger helt opp til 35 prosent. Det er også mulig å bruke den manuelt, da fjernstyres den via appen som kommuniserer med blåtann, sier Schougaard.

– Hva betyr Robomow for Witt A/S?

– Vi startet med merket for litt over fem år siden i Danmark. Selskapet har eksistert i 25 år, og i 2014 lanserte de en ny serie som ga et kjempeløft. Siden har vi fått distribusjon i Finland, samt i elektronikkbransjen og gjør det selv-butikker i Norge og Sverige. Robomow har sammen med Husqvarna bygget kategorien, og vi har brukt mange krefter på dette. Det eneste Robomow driver med er robotgressklippere, og de har en rekke fantastiske patenter og egenskaper som har gjort dette til en fornøyelse. Ikke minst har det vært viktig at vi har fått et par svært gode tester, der vi har vunnet sammenlignet med konkurrentene, sier Schougaard.

 

Witt elsker roboter!

Robomow har også en profesjonell serie som heter Premium, mens Witt A/S selges klipperne i Cityline-serien. Deres store kunder i Norge er Elkjøp og Expert.

– Hører robotgressklippere naturlig hjemme i elektronikkbransjen?

– I starten stilte vi oss dette spørsmålet. Det er et elektrisk produkt med batteri, og elektronikkbransjen går stadig inn i nye produktgrupper i utendørssegmentet, blant annet gassgriller som ikke har noe med elektrisitet og gjøre. Det er ingen tvil om at dette er en voksende produktgruppe, som i fremtiden vil utgjøre et stort markedet.

– Hvordan passer dette inn i deres sortiment?

– Witt elsker roboter, og tror dette er fremtiden. Vi har solgt iRobot i mange år, og selger blant annet roboter som renser grillen. Stadig flere forbrukere venner seg til tanken om å ha en robotstøvsuger eller –vasker inne, så dette har vært et helt naturlig steg for oss.

– Hvordan ligger Robomow an i de ulike markedene deres?

– I Skandinavia er Sverige det suverent det største markedet, ikke minst fordi de er hjemmemarkedet til Husqvarna. Norge er nok større enn Danmark, og det kan det være ulike årsaker til, men Danmark er på sin side det landet i Europa som har hatt flest nedlastinger av Robomow-appen sammenlignet med folketallet, sier Schougaard.

Kyrre Bjørnevik, distriktssjef for Sør- og Vestlandet i Witt A/S, med robotgressklipperen Robomow MC 800 som er beregnet på plener opp til 800 kvadratmeter. Pris: 13.000,- Foto: Stian Sønsteng
Robomow MS 1000 kan klippe plener opp til 1.000 kvadratmeter. Klippebredden på 56 cm gjør at den skal være raskere enn andre modeller. Pris: 15.000,-
Robomow MS 1500 er den samme som MS 1000, men er beregnet på areal opp til 1.500 kvadratmeter. Pris: 17.000,-
Robomow MS 1000 på tur inn i ladestasjonen.
Steen Schougaard er salgssjef i Witt A/S, som selger Robomow-klippere fra israelske Friendly Robotics.
Distriktssjef for Midt- og Nord-Norge, Patrick Iversen, viste på Experts hvitevaresamling Liebherr, Fisher&Paykel, Robomow og iRobot fra Witt A/S. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen