Roger Berg, salgs- og markedsansvarlig i Target United, med selskapets tre nye dab-radioer. Foto: Marte Ottemo

FIREDOBLER PÅ DAB

Den norske importøren Target merker den kommende DAB-overgangen på salget av sine Sangean-radioer.

Target United er importør og agent for flere kjente merkevarer, og under årets IFA tok fikk vi en titt på hva som kommer fra den taiwanske radioprodusenten Sangean.

 

Vi selger ingen rene FM-radioer i Norge, det sluttet vi med for mange år siden

Skjerminfo kommer

– Den store nyheten på messen er at vi har fått Spotify-støtte i flere av produktene våre. Vi viser nå fram tre forskjellige modeller, som alle har både dab, FM, internettradio og strømming via Spotify, sier Roger Berg, salgs- og markedsansvarlig i Target United, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Alle de tre modellene Berg trekker fram har stor skjerm for å kunne utnytte fordelene som ligger i dab-plattformen.

– Flere tyske kanaler kjører allerede med visning av cover på platen din spiller, trafikkinformasjon på skjermen og mer. Vi hadde NRK på besøk i går, og de fortalte de også kommer med slideshow på sine sendinger om ikke lenge, sier Berg.

Han sier den minste modellen koster 1.500 kroner, den mellomstore 2.000 og den største 2.500 kroner. Radio uten dab er det ikke marked for.

– Vi selger ingen rene FM-radioer i Norge, det sluttet vi med for mange år siden, ler Berg.

– Hvordan har markedet for dab-enheter vært i Norge den siste tiden?

– Det har vært et eventyr, med firedobling av salget. Det er en stund siden siste trend som boostet markedet, så det er deilig, sier han.

 

Spiser strøm

Berg forteller Target og Sangean også har vi fokusert mye på 12 volts-markedet.

– Vi er med på mange hytte- og caravan-messer. Dessverre er det fortsatt sånn at dab spiser batteri, så vi har fem modeller med 12-volt-uttak. Noen har også strømming via blåtann, så barnebarna som kommer på besøk kan høre sin musikk fra mobilen, sier han. 

Berg sier Target har jobbet tett med taiwanerne også rundt produktutvikling.

– Sangean som selskap er ganske tradisjonelle og konservative, så vi har jobbet mye med dem for å treffe en yngre målgruppe. De siste årene har de kommet med en del nye, kule modeller med spenstige fargetrykk, blant annet DPR-76 som NRK har hatt som sin premiemodell i hele 2014, sier han.

 

Radio på byggeplassen

Selskapet har også en lommeradio med både display og høyttaler i porteføljen, og en modell de kaller «pensjonistradioen».

– Den har store knapper, god lyd og ikke minst, du kan justere diskant og bass. Mange eldre har problemer med visse deler av lydspekteret, og her kan de justere lyden til de frekvensene de hører, sier Berg. 

Et annet område Sangean fokuserer på er arbeidsradioer.

– Har du vært på en byggeplass, vet du at det er én ting håndtverkere er opptatte av; at radioen skal stå på så alle hører. Ulike merker har hatt disse i FM-varianter i mange år, men vi er nå de eneste som kommer med dab. Radioene er både vanntett, støvtett og støtsikre, disse kan du omtrent drukne, sier Oddvar Melleby, innkjøpsansvarlig i Target.

Lommeradioen fra Sangean har både skjerm og høyttaler. Foto: Sangean
Oddvar Melleby, innkjøpsansvarlig i Target, med selskapets nye arbeidsradioer. Foto: Marte Ottemo
Til toppen