FLAGGSKIPBUTIKK PÅ LØRENSKOG

Elkjøp har nyåpnet sin flaggskipbutikk på Lørenskog. Men snart kommer Power med sin butikk rett over parkeringsplassen.

Den nye Elkjøp Megastore på Lørenskog er i følge kjeden den største elektrobutikken i Norden. Varehuset er spekket med produkter, og flere merker og kategorier har fått egne «shop in shops-løsninger». Elkjøp har tilpasset butikken etter kundens handlemønster, og dette finner vi igjen i form av nye løsninger.

På dette kjøkkenet ser man Samsung sine smarte produkter satt i sitt rette element. Foto: Jan Røsholm.

Enkelt for kunden

– Varehuset består av mange avdelinger og separate «shop in shops», og kunden kan betale i den enkelte avdeling. Dermed slipper han kø i kassen ved utgangen, sier Fredrik Tønnesen, Norgessjef i Elkjøp.

Dette er en fantastisk butikk med et fantastisk vareutvalg, men våre kunder fortjener det beste

Sammen med varehussjef Ørjan Wilhelmsen og kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly viste han stolt frem den nye butikken. Varehuset på Lørenskog er det fjerde med det såkalte 3.0-konseptet, de andre butikkene ligger i GlasMagasinet og Storo i Oslo, samt Sarpsborg. I slutten av august åpner en butikk i Stavanger.

Varehussjef Ørjan Wilhelmsen og Norgessjef i Elkjøp Fredrik Tønnesen viser stolt frem det nye varehuset. Foto: Madeleine Schøyen Bergly, Elkjøp

– Vi har Nordens største gaming avdeling, hvor vi selger alt du trenger til spill, inklusiv klær og møbler, sier Bergly.

Flere leverandører deltok på nyåpningen. Her er Stig-Ove Langø fra Samsung sammen med kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge Madeleine Schøyen Bergly. Foto: Ketil Martinsen.

Flere leverandører har egne utstillinger i varehuset, og smarthus-teknologi vises frem i flere varianter.

– Både Samsung, Sonos og Google har egne utstillinger i butikken. I tillegg har vi en egen avdeling for smarte hjem. Da kan kundene se hvordan det hele henger sammen, sier Bergly.

For kundene som bestiller på nett og ønsker å hente varen i butikk, finnes nå en smart løsning. Ved utgangen er det satt opp en rekke oppbevaringsbokser. Kundene vil få en kode tilsendt på SMS, og kan selv hente varen i boksen. På denne måten slipper de kø.

I disse boksene kan kundene selv hente varer bestilt på nett. Koden til boksen kommer på SMS. Foto: Jan Røsholm.
Elkjøp Megastore Lørenskog har en stor spillavdeling. Foto: Jan Røsholm.

I et varehus på over fem tusen kvadratmeter og mer enn 30 000 varer, er det mange detaljer som skal passe sammen. I Elkjøps nye flaggskipbutikk er det blant annet strukket 24600 meter med datakabel, over en kilometer med lysskinner, mer enn 500 nettverkspunkter og 160 000 LED-dioder.

– Dette er en fantastisk butikk med et fantastisk vareutvalg, men våre kunder fortjener det beste, sier Tønnesen.

Prosjektleder for Elkjøp Lørenskog er Odd Bergseth. Han har designet og tegnet den nye butikken sammen med Elkjøp Nordic og avdelingen Store Format & Property. Foto: Ketil Martinsen.

Sterk konkurranse på lite område

Konkurransen mellom de to største kjedene er tøff, og lite tyder på at den blir mindre fremover. Som nærmeste nabo til Elkjøp Megastore på Lørenskog vil Power innen kort tid åpne sin flaggskipbutikk. Bare en parkeringsplass vil skille de to varehusene, og paradoksalt sett så vil Powers butikk være i de de tidligere lokalene til Elkjøp. For kundene i Lørenskogsområde vil det i tiden fremover trolig ikke være vanskelig å finne gode tilbud på elektronikk.

Konkurransen blir sterk på Lørenskog. Foto: Jan Røsholm.
Til toppen