Roy Bjørnstad, disponent for faghandelsprofiler herunder Coop Elektro, bekrefter at flatskjermer er den store melkekua – men med langsommere opp- og nedturer enn hos mange andre kjeder.

FLATSKJERMER SOM MELKEKU

Fagkjeden Coop Elektro lar flatskjermer være melkekua, fremfor melk og brød.

Mens Coop Obs! livnærer seg i større grad av innholdet, som spill, film og musikk, satser Coop Elektro mer på apparatene og på fagkunnskap. Roy Bjørnstad, disponent for faghandelsprofiler (Coop Elektro), understreker at Coop Elektro fungerer som en rendyrket faghandel på lik linje med sammenlignbare kjeder som for eksempel Euronics.

 

Profilsamarbeidet har 34 butikker over hele landet, med størst tetthet i Trøndelag. Butikkene er utelukkende plassert i små og mellomstore byer, noen steder som egne butikker og andre steder i tilknytning til Coop dagligvarer.

 

– Vi er en ren faghandel, med fullverdige bransjebutikker, og vi jobber veldig tradisjonelt som sådan, sier Bjørnstad.

 

– Vi har lokale fagfolk ansatt, bruker lokale verksteder i størst mulig grad, og det er en av våre styrker, sier han.

 

Langsom utvikling

– Hvite- og brunevarer utgjør omlag 30 prosent hver av omsetningen vår, men småelektrisk og telematikk er selvsagt også viktig. Det er ingen tvil om at flatskjermer er den største enkeltvaren for tiden, sier Bjørnstad.

 

– I og med at vi er plassert hovedsakelig i distriktene, har vi blant annet sett at den voldsomme flatskjermutviklingen som kom for noen år siden, kom senere hos oss enn i de større byene. På samme måte har også nedgangen gått saktere, påpeker han.

 

Han kan fortelle at kjeden ikke har noen umiddelbare planer om utvidelser hverken i butikkantall, volum eller varegrupper.

 

– Vi lukter litt på å gå sterkere inn på speilrefleksmarkedet, uten at det er tatt noen avgjørelse der, sier han.

 

COOP

Norges eneste forbrukereide detaljhandelvirksomhet. Har omlag en million medlemmer, som hver har sin eierandel. Selskapet har over 130 samvirkelag som omfatter mer enn 1000 butikker fordelt på kjeder og konsepter som Coop Marked, Coop Prix, Coop Mega, Coop Extra, Coop Obs! Hypermarked, Coop Obs! Bygg, Coop Byggmix, Coop Extra Bygg, Coop Elektro, Coop Kjøkken & Hjem og Coop Sport. Årlig selger Coop egne varemerker for 4,3 milliarder kroner. En fjerdedel produseres av Coop Norge Industri AS, som består av Coop Kaffe, Røra fabrikker og Gomanbakeriene. Nylig kjøpte Coop Atle Brynestads kjede Smart Club, og så langt ser det ut til at konseptet stort sett blir omprofilert til Coop Extra.

 

Les også:

Brød og cirkus

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

 

Til toppen