PR- og marketingsjef Solfrid Liland og salgssjef Tor Jørgen Westerby i Epson sier EcoTank-skriverne, med blekk på flaske, har styrket selskapets markedsandel i Norge. Foto: Stian Sønsteng

FLERE BØR HA ECOTANK I TANKENE

– Skrivere med blekk på flaske er problemfrie, de kan brukes både til dokumenter og bilder, og strømforbruket er 95 prosent lavere enn laser.

Det sier PR- og marketingsjef Solfrid Liland i Epson. Hun forteller at det japanske selskapet har tatt en stadig økende andel i det norske skrivermarkedet, både på antall og pris. Hovedårsaken er EcoTank-skriverne, som har blekk på flaske i stedet for de tradisjonelle patronene. Epson var først ut med å lansere slike skrivere og har EcoTank-modeller både for hjemme- og kontorbruk.

– Spesielt de seneste par årene har salget av disse skutt i været, der stadig flere velger å legge litt mer i skriveren for å få en lavere pris per utskrift. En hyggelig konsekvens er at de bruker skriveren mer, og får mer glede av den. EcoTank-sortimentet vårt er nå kommet i full bredde, med alt fra enkle hjemmemaskiner med kun sort farge til store plakatskrivere. EcoTank-teknologien har fått et solid fotfeste i markedet, sier Tor Jørgen Westerby, norsk salgssjef for forbrukermarkedet.

Epson ET-2710 (f. v.), ET-2720 og ET-7700. Sistnevnte er en fotoskriver med fem blekkbeholdere, der én er for fotosort. Pris: 6.100,- Foto: Stian Sønsteng.

Økt stab i Norge

Vi møter ham og Liland ved hovedkontoret til Epson på Høvik i Bærum like sør for Oslo. Her er de 14 ansatte, og staben i Norge har aldri vært større.

– Vi har økt det senere halvåret i forbindelse med en satsing på større skrivere til forretningsmarkedet, sier Liland.

– Hvordan føles det å gå mot strømmen, i en tid der mange leverandører reduserer staben i Norge?

– Det må være positivt. Vi er et innovativt selskap som tilpasser oss markedet, og kommer med stadig nye produkter og teknologier som gjør at vi kan utvide tilstedeværelsen i Norge, sier Liland.

Hun sier EcoTank har satt en ny standard i skrivermarkedet, og er blitt den viktigste produktgruppen for Epson.

Konkurrentene har kanskje ikke satset like sterkt på dette som oss, men vi ser at også de kommer

– Produktutviklingen har vært enorm fra vi slapp de første maskinene. Dagens modeller har et flott design med EcoTank-systemet pent integrert. Konkurrentene har kanskje ikke satset like sterkt på dette som oss, men vi ser at også de kommer, sier Westerby.

PR- og marketingsjef Liland sier skrivere alltid har vært en viktig produktgruppe for Epson.

– Det startet med EP-101, som ble utviklet i 1968 og var verdens første digitale skriver, sier Liland.

På selskapets nettsider leser vi at firmanavnet Epson ble konstruert sju år senere, med utgangspunkt i EP-skriveren og at denne skulle få mange sønner («sons» på engelsk). I 1985 fusjonerte Epson Corporation med Suwa Seikosha og ble til Seiko Epson Corporation.

EcoTank ET-5880 med wifi og varmefri PrecisionCore-teknologi. Rask A4-utskrift og skanning. To 250-arks papirskuffer for A4 foran, 50-arks papirmater bak og en 50-arks automatisk papirmater for A4. Pris: 15.350,- Foto: Epson.

Uten plunder og heft

– Blekkteknologien har vært i stadig utvikling, og dette er ingeniørarven vår. EcoTank er definitivt kommet for å bli. For brukeren betyr dette en skriver helt uten plunder og heft; man behøver ikke bytte patroner eller fylle på blekk så ofte, og får rett og slett et produkt som bare fungerer. Skriveren står der, alltid klar til å uten problemer skrive ut ukeplaner, oppskrifter og billetter, eller bilder på fotopapir man kan henge på veggen, sier Liland.

– Hva er det viktigste konkurransefortrinnet til blekk og EcoTank sammenlignet med laser-skrivere?

– Blekk er en varmefri teknologi. Det betyr at skriveren ikke behøver å varmes opp, noe som gjør det raskere å få den første utskriften samtidig som man bruker mindre strøm. I Norge er vi kanskje ikke så opptatt av strømforbruk som i andre marked, men i en større bedrift utgjør skrivere rundt 10 prosent av strømforbruket. Hvis man kan spare 95 prosent av dette, så hvorfor ikke? sier Liland.

EcoTank ET-M2120 skal være en pålitelig og kostnadseffektiv løsning med en flaske EcoTank-blekk som tilsvarer fem tonerkassetter. Blekktankskriveren har et mikropiezo-skrivehode og en 150-arks frontskuff. Pris: 4.100,- Foto: Epson.

Westerby sier Epson satser på blekkskrivere også i forretningsmarkedet.

– Vi produserer så og si ikke laserskrivere lenger. I Tyskland har vi sett eksempler på sykehus som bruker våre blekkskrivere fordi disse også vil fungere hvis man kjører på reservestrøm, noe en strømkrevende laserskriver kanskje ikke gjør. Dessuten står ikke blekk tilbake når det gjelder kvalitet, hastighet og pris per utskrift. Blekkskrivere har også færre slitedeler enn laser, og de genererer mye mindre avfall. Blekkteknologien bidrar derfor også positivt på bedrifters miljøregnskap, sier han.

Liland understreker at Epson har miljøet i tankene i det meste de gjør.

 

Epson hele veien

– Vi lanserte miljøvisjonen vår i 2008, og tenker bærekraft gjennom hele produktets livssyklus.

– Nå har de fleste selskap i en del år vist sine grønne plansjer?

– Vi kan kun snakke for oss selv, og har kontroll på hele produktets livssyklus. Vi eier all teknologi selv, produserer alt på egeneide fabrikker, og kan derfor gå godt for alt fra de ansattes lønn og arbeidsvilkår til produktet står på hylla i Norge. Dette håper og tror vi markedet setter pris på, samt at du har fått din første utskrift med en blekkskriver før laserskriveren er varmet opp, sier Liland.

Med en blekkskriver kan du pøse ut 20-30 utskrifter i minuttet, for så å skrive ut et bilde du henger på veggen

– Er det en utfordring at kundene forbinder blekkskrivere med den tiden blekket rant ut hvis papiret ble vått?

– I dag har du vannfaste utskrifter på så og si alt. Så lenge du bruker Epsons originalblekk på riktig papir går vi god for at det er vannbestandig og ikke smitter av. Et fortrinn med blekk er at du ved å bruke fotopapir kan skrive ut bilder av høy kvalitet, gjør du dette med laser blir det sjelden bra med mindre du har en veldig dyr skriver. Med en blekkskriver kan du pøse ut 20-30 utskrifter i minuttet, for så å skrive ut et bilde du henger på veggen, sier Westerby.

Solfrid Liland med sin favorittskriver; SureColor SC-P9500 på 44 tommer. Dette er Epsons første 12-fargers storformatskriver, med Epsons bredeste fargespekter noensinne med 99 prosent Pantone-dekning. Pris: 83.000,- Foto: Stian Sønsteng.

Økt koronasalg

Epson hadde før sommeren en god vekst i salget av skrivere. Westerby forklarer dette med at mange arbeidet på hjemmekontor i forbindelse med koronapandemien.

– Hvilke skrivere valgte disse kundene?

– EcoTank er det som går igjen, ofte i mellomsegmentet. Mange kunder kjøper en skriver for dokumenter på hjemmekontoret, som også familien kan ha glede av, sier Westerby.

Han og Liland sier Epson de senere årene har økt i et ellers fallende skrivermarked.

– Hvordan vil skrivermarkedet utvikle seg?

– Etter perioden vi har vært gjennom er det blitt mer akseptert med hjemmekontor – eller kall det heller et fleksibelt kontor. En konsekvens av dette er at flere ser behov skrivere flere steder, kanskje både hjemme og i fritidsboligen. Vi tror derfor vi nå vil se en positiv dreining i skrivermarkedet, sier Liland.

A4-skriveren Expression Photo XP-8605 kan levere både hverdagsutskrifter og glansede fotografier. Utstyrt med mobilutskrift, stor berøringsskjerm og doble papirskuffer. Pris: 2.500,- Foto: Epson.

– Hvorfor skal kundene velge en Epson fremfor konkurrentene?

– Vi byr på mindre plunder og heft. EcoTank fungerer over lang tid, og man slipper å hele tiden kjøpe blekk. De fleste som kjøper en EcoTank-skriver får en løsning som fungerer i to-tre år før de for første gang må etterfylle blekk, sier Liland.

Westerby sier Epson sammen med HP og Canon har nesten hele skrivermarkedet.

A4-skriver for dem som har behov for å skrive ut på farten. Blekkskriveren har integrert batteri, LCD-skjerm og Wi-Fi Direct-tilkobling, kompatibel med Google Cloud Print og Epson iPrint1. Egnet for å skrive ut fakturaer, kontrakter og annet, uten at man trenger å tenke på ledninger. Pris: 6.700,- Foto: Epson.

Stadig vekst

– Hva er deres posisjon i denne trioen?

– Vi er verdiskaperen, har en god posisjon med EcoTank, og tilfører derfor merverdi i markedet. Epson øker jevnt og trutt fra måned til måned, ikke bare i verdi men også på volum, og er en god utfordrer. Vi har alltid ønsket å være et premiummerke, og har i alle år vært kjent for våre fotoskrivere, sier Westerby.

– Er det fortsatt mange som skriver ut bildene sine hjemme?

– Interessen for foto er fortsatt stor, og vi lanserte før sommeren P700 og P900 for de profesjonelle og entusiastene. Dette er fotoskrivere som gir en fantastisk kvalitet, med tolv blekkpatroner, men mange vil også være fornøyd med å bruke fotopapir i våre andre skrivere. For forbrukermarkedet har vi for eksempel EcoTank-modellen ET-7750 med seks farger og en dedikert fotosort; her får du med nok blekk til cirka 3.400 bilder på 10x15 centimeter, sier Liland.

Epson øker jevnt og trutt fra måned til måned, ikke bare i verdi men også på volum, og er en god utfordrer

De rimeligste EcoTank-modellene koster fra 2.500 kroner, og en blekkflaske til rundt 150 kroner holder til nærmere 4.500 sider i sort.

– Siden vi kom med den første EcoTank-skriveren i 2014 har vi solgt over 50 millioner slike skrivere, og det er ikke lenge siden vi sendte ut pressemeldingen om at vi passerte 40 millioner skrivere, sier Liland.

Fotoskriver med bedret overflatetrykk, karbonsvart-modus og UltraChrome Pro 10-blekk, for en mer intens, dyp svarttone. Utvidet blåfargeskala. Tre papirbaner for utskrift på et bredt utvalg medier opp til A2+. 4,3 tommers LCD-berøringsskjerm. Pris: 14.300,- Foto: Epson.

Fortsatt patron-skrivere

– Vil dere fase ut de patronbaserte skriverne slik at alt blir EcoTank?

– Foreløpig vil det være et marked for de patronbaserte skriverne, ikke minst de rimeligere modellene til dem som kun skriver ut en flybillett nå og da. Samtidig utvider vi stadig produktbredden med EcoTank, og det vil derfor komme stadig flere modeller som vil være et godt alternativ til de patronbaserte skriverne, sier Westerby.

– Hvor lenge kan en skriver stå ubrukt mellom hver gang du skriver ut noe?

– Det kan være lenge. Uten at vi gir noen garantier, kan jeg bruke min egen PX-710 som eksempel. Den hadde stått uten strøm i fem-seks år på hytta, da jeg forleden hentet den frem. Etter at jeg hadde kjørt dyserens-programmet på den, dette var kun snakk om noen få knappetrykk, var den god som ny, sier Liland.

Fotoskriver med bedret overflatetrykk, karbonsvart-modus og UltraChrome Pro 10-blekk, for en mer intens, dyp svarttone. Utvidet blåfargeskala. Tre papirbaner for utskrift på et bredt utvalg medier opp til A3+. 4,3 tommers LCD-berøringsskjerm. Pris: 9.000,- Foto: Epson.

Hun tror stadig flere får øynene opp for blekkskrivere.

– Blekkteknologien er videreutviklet svært mye de senere 20 årene, mens laser har stått stille. Blekk er fremtiden, i alle kategorier, sier Liland.

– Har butikkene fått med seg dette?

– Absolutt. Butikkene er veldig flinke til å hjelpe kundene til å velge rett produkt. Det er mange som tenker at de trenger en enkel laserskriver, som heller velger en blekkskriver med flere funksjoner og mindre miljøavtrykk hvis de blir forklart fordelene, sier Westerby.

Epsons norske salgssjef for forbrukermarkedet, Tor Jørgen Westerby, med den kompakte laserprojektoren EF-100, som kommer med Android smart-TV. Pris: 12.400,- Foto: Stian Sønsteng.

Kompaktprojektoren EF-100

En annen viktig produktkategori for Epson er projektorer, der Liland og Westerby sier de har en klar markedsledende posisjon både globalt og i Norge – og både i bedrifts- og privatmarkedet. Da fagbladet Elektronikkbransjen møter dem, viser de frem EF-100, som kommer i sort og hvitt. Dette er den første Android-projektoren fra Epson, og prisen er 12.400 kroner.

Slik ser Epson for seg at den kompakte laserprojektoren EF-100 kan brukes til å se film. Foto: Epson.

– Dette er vår mest kompakte laserprojektor, den kan brukes over alt, og en svært viktig egenskap er at den er lett å ta med seg. Alle smart-TV-funksjonene er i en USB-pinne, som Netflix, YouTube og Chromecast, og denne kan du ta ut og plugge i også andre steder. Det er en vanlig HDMI-inngang på projektoren, og siden den er laserbasert slipper du å tenke på å bytte lampe, sier Westerby.

Mange kjøper nok en slik til kontoret, så låner de den med seg i helger og ferier

EF-100 har en innebygd høyttaler, men den kan også koples til andre høyttalere via blåtann og en aux-utgang.

– Hvem kjøper denne?

– De som vil ha det beste av det kompakte. Det finnes mange kompakte projektorer, men de færreste har noen særlig lysstyrke å skryte av. Denne har 2.000 lumen, så du kan bruke den også i lyse omgivelser. Du kan enkelt ta den med på hytta eller i campingvogna. Mange kjøper nok en slik til kontoret, så låner de den med seg i helger og ferier, sier Westerby.

Epson har også projektorer som er mer beregnet på fast installasjon, som en erstatning til TVen. EF-100 er primært beregnet på at den er enkel å ta med seg, fra rom til rom eller sted til sted.

Med Epson EF-100 kan man spille med bildet projisert i taket. Foto: Epson.

– Prislappen vil kanskje ekskludere en del kunder?

– Vi har modeller i mange prissegmenter. De som er på jakt etter ett stort og godt bilde, og en projektor som er lett å ta med seg rundt, er nok villig til å betale de 12.400 kronene denne koster. Det er heller ikke noen særlig konkurranse her, så EF-100 fyller nok heller behov som til nå ikke har vært dekket, med god lysstyrke og et svært godt bilde, sier Westerby.

– Hvis du ikke har et dedikert hjemmekinorom, vil EF-100 være et veldig fint alternativ, sier Liland.

Den medfølgende fjernkontrollen har dedikerte knapper for YouTube, Netflix, GooglePlay, og EF-100 har innebygd stemmestyring med Google Assistent.

Den kompakte laserprojektoren EF-100 kommer i sort og hvitt, og er ifølge Epson kjekk å ta med seg på hytta eller i campingvogna. Pris: 12.400,- Foto: Stian Sønsteng.

Rapporterer til Amsterdam

Epson i Norge rapporterer til Europa-kontoret i Amsterdam.

– Vi har også noen nordiske stillinger, men det meste går direkte til Europa-kontoret, sier Liland.

– Er det en lang vei fra Høvik til hovedkontoret i Japan?

– Tvert imot, jeg kommuniserte med Tokyo senest i går. I Epson forsøker vi å være tilgjengelige for hverandre uansett posisjon, og som selskap er vårt mål at vi skal «overgå forventninger til teknologi og innovasjon og utvikle produkter som beriker menneskers liv». Utvikling og produksjon i Epson inspireres av vårt engasjement til «Monozukuri» – et japansk uttrykk som betyr kunsten og vitenskapen om produksjon. Sammen med «Sho sho sei» - vår visjon for kompakte, energisparende og høypresisjons-teknologier, har dette gjort oss til den store globale merkevaren som vi er i dag. Vi streber konstant etter innovasjon som fører til at vi produserer stadig mer effektiv og avansert teknologi, noe som igjen bidrar til at kundene våre blir mer effektive og bærekraftige, sier Liland.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen