Hvitevaresjef Terje Pettersen ved Elkjøp Florø.
Hvitevaresjef Terje Pettersen ved Elkjøp Florø.

FLORØ VIL STOPPE LEKKASJEN TIL FØRDE

– Vi vil være den suverene nummer én lokalt, med det mener vi Florø og Førde. Det har alltid vært en rivalisering mellom de to byene.

Det sier Thor Eliassen, varehussjef Elkjøp Fjordane avdeling Florø. Selskapet er eid med 70 prosent av John Sigurd Solberg, resten av Elkjøp Norge AS, og har varehus i Florø, Måløy og Førde. I Florø er R. Aardals Foto eneste konkurrent, etter at Expert la ned for et par år siden. Rundt 50 minutter unna, i Førde, ligger Euronics-butikken Magne Aase AS og deres egen Førde-avdeling.

– Fra Florø har folk tradisjonelt reist bort for å handle, mens Førde har vært et handelssentrum for hele Sogn og Fjordane. De har mange av de store kjedebutikkene, fordi omsetningen er tilstede. At ikke vi merker tap i omsetning, må være fordi folk er trygge på oss og den servicen vi gir, sier Eliassen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi kunne lagt beina høyt og surfet på at vi ikke har konkurranse lokalt, men det ønsker vi ikke å gjøre

– Florø og Førde er litt som Norge og Sverige?

– Nettopp! Det har alltid vært rivalisering, og Førde kaller seg for eksempel bilbyen siden de fleste merkene er representert der. I forhold til antall innbyggere har Førde kanskje tre ganger så stor omsetning fordi de trekker til seg handlende fra hele fylket. Dette må vi arbeide tøft for å møte, og det gjør vi ved å ha som mål at kunden alltid skal være fornøyd, og vi skal overgå deres forventninger hver gang.

 

Foto-konkurrent

– Hva kan dere gjøre bedre?

– Det er alltid et forbedringspotensial, og vi skulle for eksempel hatt nok folk til å dekke toppene bedre, sier Eliassen.

Han mener konkurranse er skjerpende, og sier de merker netthandelen godt.

– Den generelle konkurransen er blitt tøffere. Dette merkes lokalt gjennom markedsføring og priskonkurransen, og kundene våre får ta del i dette i og med at Elkjøp kjører like priser over hele landet - og mest mulig like priser på nett og i butikk. Elkjøp sentralt sier jo at over 80 prosent av produktene har lik pris i butikk og på nett, jeg tror den er enda større, sier Eliassen.

Han mener det er sprekt av R. Aardals Foto, som primært driver med fotografering, å drive en fotobutikk i en såpass liten by.

– Vi har ingen ønsker om at de skal forsvinne, siden de er et veldig godt supplement til oss med en spisskompetanse som kan forsvinne litt i et stormarked som vårt, sier Eliassen.

 

Ny butikk i 2011

Han har vært ansatt i selskapet siden butikken åpnet i 2001. Han var da med over fra Sigurd Solberg AS, en butikk i daværende Serviceringen som siden ble omprofilert til Euronics. De tre butikkene i Elkjøp Fjordane passerer 120 millioner kroner i omsetning hvorav 47 millioner i Florø. Varehuset på havna i Florø har et butikkareal på 1.100 kvadratmeter pluss 400 kvadratmeter lager.

– Vi bygde om i 2011, og det var en kostbar utbygging for at vi skulle få butikken ut til fasaden. Med stort og smått er vi 16 ansatte i Florø, i høysesong bikker vi 20 stykker, av disse er rundt ti på heltid, sier Eliassen.

Beliggenheten på havna gjør at mange stikker innom når de likevel er i byen, eller når de venter på hurtigbåten.

– Vi har en helikopterbase som flyr på Nordsjøen, og Florø har en stor regionalflyplass. Hvis folk er forsinket, slår de gjerne i hjel litt tid hos oss. Vi har tatt inn noen dyrere produkter. Florø er en liten by, men vi har likevel en 75-tommers TV fra Samsung til 60.000 kroner utstilt i butikken, og vi har omsetning på den, sier Eliassen.

 

Olje og gass

– Har dere leveranser til olje- og gassindustrien?

– Tidligere leverte vi til Statoil, men de foretar nå kun sentrale innkjøp. Fjordbase AS ble etablert på 80-tallet som en forsyningsbase for oljenæringen utenfor Florø. Her ligger det en rekke firma, og vi har mange av disse som kunder.

– Er det mye penger i distriktet som følge av denne næringen?

– Ja, det må sies. Arbeidsledigheten lokalt er svært lav, og det er godt med penger blant folk, sier Eliassen.

Han mener de har en høy markedsandel, og tror dette er et resultat av at de har drevet godt over lang tid.

– Vi kunne lagt beina høyt og surfet på at vi ikke har konkurranse lokalt, men det ønsker vi ikke å gjøre. Vi fokuserer på å gi kunden den beste servicen man kan gi, sier varehussjefen.

– Hva står øverst på ønskelisten din?

 

Bra å være tre

– Butikken er selvfølgelig litt for liten, og vi skulle gjerne hatt god plass til å ta inn kjøkken, en større avdeling med småelektriske produkter og mer plass på data. Markedet utvikler seg hele tiden, og selv om butikken bare er to år har vi vært nødt til å foreta justeringer - for eksempel finne plass til nettbrettene. Men, det er klart, vi har en fornuftig størrelse i markedet vi er.

– Er det en fordel at varehusene i Måløy og Førde er i samme selskap?

– Ubetinget ja. Vi får delt kompetanse, kjører felles kursing og kan hente varer hos hverandre. Men vi flytter ikke bemanning mellom butikkene. Det er spesielt gunstig hvis det kommer folk fra Elkjøp Norge for å kurse oss, at vi er såpass mange at vi kan samle en stor gjeng. Vi trenger ikke bare sende folk bort på opplæring, men vi er også veldig flinke til dette. Bare på halvannen måned i høst har Elkjøp Florø 40 overnattingsdøgn på østlandet på grunn av kursing. Utfordringen er å sørge for god nok i bemanning i butikk når folk er borte, men vi vil vinne på det på sikt.

Til toppen