FLYR HØYT MED 3D-IDEER

– Vi øker i Europa. Dette skyldes teknologiutviklingen og innovasjon i de ulike produktgruppene, sier Europa-sjef Laurent Abadie i Panasonic.

Tranen er fugleverdenens største og er kjent for sine høye vokallyder. Den japanske varianten av tranen er årets symbol for Panasonic – mens slagordet er «Bringing Ideas to Life» – anført av en storslagen 3D-satsing. Den japanske elektronikkgiganten slo virkelig til med sin Convention 2011, som ble arrangert i den enorme Excel-messehallen i London.

Panasonic hadde årets største utstilling på CES-messen i Las Vegas i begynnelsen av januar. Da de i midten av februar inviterte europeiske forhandlere og fagpresse til London, var det med nesten samme store volum, og med en mye mer direkte tilnærming til både konkurrenter og fjorårets egne produkter. Her ble for eksempel Samsung og Sonys skjermer satt side om side med Panasonics egne, for å vise forskjellene. Men like gjerne fjorårets modell fra Panasonic mot årets, både av skjermer og kameraer.

Arrangementet for fagpressen ble innledet med en tale av franskmannen Laurent Abadie, som har vært styreleder og administrerende direktør i Panasonic Europe Limited i to år. I år er det faktisk 30 år siden han startet karrieren i elektronikkbransjen, hos Sony France.

Fra 7 til 10,4 prosent

– Vi øker stadig i markedsandeler. Ifølge analysebyrået GfK har vi kontinuerlig vokst raskere enn konkurrentene de siste ti månedene i markedene i England, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania. Mens vi i 2004 hadde en total markedsandel på 7 prosent, var vi i desember 2010 oppe i 10,4 prosent, fortalte Abadie.

– Dette skyldes i stor grad teknologiutviklingen og innovasjon i de ulike produktgruppene våre, la han til og fremhevet spesielt den nye satsingen på 3DTVer, hvor Panasonic har spesielt gode markedsandeler innenfor 50-tommere og større, samt at selskapet har nesten 20 prosent av markedsandelene i verdi innenfor Blu-ray Disc- og DVD-spillere på det europeiske marked per desember 2010. Lumix-kameraene, anført av TZ10, er også i toppsjiktet i salg i de viktigste europeiske landene.

Neste år blir Panasonic hovedsponsor for sommer-OL i London. Helt siden 1988 har selskapet vært OL-sponsor. Et annet viktig mål fremover, er 2018. Da skal Panasonic være nummer én innen sin bransje på det de kaller «grønn innovasjon». Under Convention 2011 fremhevet selskapet ellers sitt samarbeid med Tesla Motor og nye elbiler, som heldigvis ikke ser ut som typiske elbiler, og bredbåndssystemet som Lufthansa nå installerer på alle fly innen utgangen av 2011. Vierra Tablet – lesebrettet som ble vist under CES 2011 – var ikke på Convention 2011, men kommer senere i år, lovte Abadie.

3DTV og IPTV blir standard

Masayoshi Fiji, direktør for TV Business Unit, poengterte at det nå er to nøkkelfaktorer som driver markedet, 3DTV og IPTV.– Vi tror at 2012 blir året disse to tingene er standard for TV, sa Fiji.

Panasonics Viera-TV-er kalles nå Smart Viera. Panasonic har investert i to nye fabrikker, og produktutviklerne kommer fra Pioneers nå nedlagte TV-avdeling.

I år lanserer Panasonic 14 nye plasmaskjermer og 14 nye LED-LCD.

Som så mange år før, er det sort, sortere, sortest det dreier seg om. Årets Panasonic-nyhet innenfor dette markedssegmentet har fått merkelappen Neo Plasma Panel og IPS Alpha Panel, sistnevnte for LED-LCD-ene. Neo Plasma Panel-modellene er utstyrt med 600 Hz og en responstid på 0,001 ms som viser selv de aller minste bevegelsene i bildet uten forsinkelse. 3D-visningen skal forbedres av en helt ny fosfor som raskt skal tilpasse seg og minske dobbelkonturene (crosstalk).

IPS Alpha-panelet har en kjapp responstid. I det nye LCD-panelet skal dobbelkonturer nesten ikke være eksisterende, og sortnivået skal kunne sammenliknes med plasmapaneler, selv ved visning av full-HD-3D-bilder.

23 Viera Connect-modeller

IPTV-satsningen kalles nå Viera Connect og har en forbedret brukermeny, hvor alle typer innhold skal være lett tilgjengelig med ett tastetrykk. Hele 23 av skjermene har dette systemet, i størrelser fra 19 tommer til toppmodellen på 65 tommer.– Vi må minne oss på at selv om 3D er viktig, er den generelle bildekvaliteten på skjermene – og for 2D – like viktig. Infinite Black-teknologien vår er essensiell. Den gir mer sort der det skal være sort. Og Neo Plasma er en evolusjon innenfor plasmaskjermene. Det gir raskere fosforskifter og en forbedret elektrodestruktur. Alt i alt blir det en enda raskere oppfatning av raske bevegelser, noe som er perfekt for sport og filmer. Det har lenge vært kjent at plasma er bedre enn LCD. Med LED-LCD er disse TVene også blitt bedre. Med IPS Alpha, Ultrahigh Speed og 3D-high-speed-panel begynner sortnivået på LED-LCD også å bli meget bra, sa Masayoshi Fiji.

Fabien Roth er leder for TV-avdelingen hos Panasonic Marketing Europe. Han mener årets budskap til forbrukerne hva gjelder skjermer fra Panasonic vil fokusere på tre enkle ting:

Først med internett

– Det handler om bildekvalitet, internett-TV og design. Dette er viktig for det europeiske markedet. Bildekvaliteten er vår DNA. Derfor velger vi plasma, og derfor investerer vi og prøver å gjøre det bedre for hvert år. Noen plasmaer har et bedre filter for bra sortnivå selv i lyse omgivelser. Skjermene viser bildene i 600 Hz og er THX-sertifisiert. 70 prosent av plasmalinjen har dette panelet. LED-LCD er for mindre TVer. Med 400 Hz, IPS Alpha Panel og 178 grader seervinkel, sa Roth.

Han hevdet at Panasonic var en av de første som trodde på TVer koblet mot internett.

Mamoru Yoshida er seniorvisepresident for AVC Networks Company i Panasonic. Han fokuserte på slagordet «4e LIFE» og «Digital Hearth 3D». Nå skaper Panasonic, i likhet med hovedkonkurrenten Sony, et komplett økosystem med 3D, hvor du kan filme med egne videokamera og stillbildekameraer, og så se disse bildene på din nye flatskjerm. Nytt av året er også en forbedret 2D-til-3D-konverteringsprosess og nye grunninnstillinger av selve 3D-effektene på Blu-ray Disc-spilleren og/eller skjermen.

Panasonic viste også frem mange muligheter til å kontrollere enhetene fra en Ipad, Iphone eller Ipod, samt en komplett Skype-integrasjon med et spesiallaget kamera.

Skarpere og klarere

I 2D ble en smakebit av en action- og lesbiskorientert japansk anime vist, før Tetsuro Homma, direktør i Media Business Unit, fortalte at Panasonics mål er å gi kundene kinoopplevelsen hjemme.

– Vår prosess gir skarpere og klarere bilder. Vi tilfredsstiller de mest kravstore filmskapere. James Cameron valgte oss. Avatar på Blu-ray 3D er så nær den kinoopplevelsen som du kan komme nå, sa Homma.

Han fokuserte også på BD-R. Selskapet lanserer nå flere Blu-ray Disc-opptakere i de store europeiske landene. Disse kommer ikke til Norge med det første. BD-R hevdes å ha over femti års levetid og tåler sollys, skraper, vann og at disken brettes. Panasonic kommer også med enda raskere SDHC-kort og har fokusert mye på å få ned strømforbruket på alle sine produkter. Under Convention 2011 viste de mange praktiske eksempler på dette.

Powered by Labrador CMS