Elkjøp Vinterbro ryddet hvitevareavdelingen og gjorde den om til kurslokale. Til tross for at det var sent på kvelden og etter arbeidstid var de en engasjert gjeng med mange spørsmål. Foto: Jan Røsholm.

Fokus på loven med kurs fra stiftelsen

Stiftelsen Elektronikkbransjen har kurset over 200 elkjøpere i praktisk anvendelse av forbrukerkjøpsloven og hvordan mobildommen fra Høyesterett skal tolkes.

– Det er ekstremt viktig for oss at vi kan møte forbrukeren med kunnskap om de rettighetene de har, sier Norges-sjef Bengt Bårdsen i Elkjøp.

 

– Vi mottar mange henvendelser fra medlemmer som trenger hjelp i ulike forbrukersaker. Dette strekker seg fra enkle råd til hjelp til å skrive tilsvar for Forbrukertvistutvalget og Forbrukerrådet. Høyesterettssaken begynte nettopp som en slik henvendelse, sier Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

På bakgrunn av disse henvendelsene er det uarbeidet et kort kurs i praktisk anvendelse av forbrukerkjøpsloven som tilbys medlemmene i stiftelsen. Røsholm forteller at Elkjøp har tatt dette seriøst, og kjørt kurset på flere nivåer i organisasjonen. Med mobildommen som utgangspunkt fikk blant annet alle Elkjøps telematikkansvarlige en gjennomgang på Elkjøps fagdager tidligere i høst. Senere er Elkjøps serviceansvarlige kurset, og flere stormarked har gjennomført kurset lokalt.

 

 

 

Viktig også for stiftelsen

– For Stiftelsen Elektronikkbransjen er slike møter av stor viktighet. Vi møter våre medlemmer, ofte i butikken før eller etter stengetid, og i felleskap har vi satt fokus på lovverket, sier kursleder Røsholm.

 

Han mener at man gjennom å ta for seg konkrete saker er bedre forberedt hvis en tilsvarende sak kommer opp.

 

– Med en tettere dialog mellom bransjeorganisasjonen og salgsleddet, er terskelen for de ansatte til å ta kontakt sterkt redusert. Dermed kan selgere i butikkene konsentrere seg om det de kan best, nemlig selge varer. Medlemsservice er en av de viktigste medlemsfordelene som medlemskapet i Elektronikkbransjen medfører, mener Røsholm.

 

Han forteller at stadig flere kunder har kjennskap til lovverket, ikke minst grunnet forbrukerrettede TV-program som Forbrukerinspektørene på NRK og TV 2 hjelper deg.

 

– Det blir stadig viktigere for selgerne å være bevisst på regelverket, og det kan gi direkte utslag på bunnlinjen. Det tar mye tid å diskutere med en misfornøyd kunde, og ikke minst å skrive svar på reklamasjonsklager og tilsvar til myndigheter, sier Røsholm.

 

 

 

Brosjyre fra Forbrukerrådet

Elkjøps Norges-sjef Bengt Bårdsen sier det er svært viktig for kjeden at de ansatte kjenner lovverket rundt forbrukerkjøp, og han er positiv til samarbeidet med Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

– Det er ekstremt viktig for oss at vi kan møte forbrukeren med kunnskap om de rettighetene de har. Derfor har vi også trykket opp en brosjyre fra Forbrukerrådet som står ute i butikkene, der kundene kan orientere seg om garanti- og reklamasjonsordningene. Vi er glad for at Stiftelsen Elektronikkbransjen følger opp med kursvirksomhet, og det gir en trygghet til de butikkansatte at det kommer en ekstern kursleder som retter fokus på dette viktige området. Vi setter pris på at stiftelsen tar seg tid også på kveldstid, og vil benytte oss mer av dette, sier Bårdsen.

 

Røsholm håper at flere medlemmer tar kontakt:

 

– Vi oppfordrer medlemmer som har en sak der forbrukerkjøpsloven er tema til å ta kontakt, og vi bidrar gjerne med råd, tips og hjelp til tilsvar. Om det er ønskelig med en gjennomgang av forbrukerkjøpsloven og praktisk anvendelse av denne på lokalt plan, stiller vi opp, sier Røsholm.

 

 

 

 

 

Til toppen