Norges-sjef Bjørn Mangset i Gorenje Group Nordic med en av innbyggingsovnene i toppserien Superior Line. Foto: Stian Sønsteng.
Sandra Lubej, sjef ved Gorenje Group Nordic, med selskapets VW-retroskap. Foto: Stian Sønsteng
Vask og tørk i Asko Style-serien, med 12 kilos kapasitet. Foto: Stian Sønsteng
Detalj fra Gorenjes kjøleskap i Starck-serien. Foto: Stian Sønsteng
De nye fargene på Gorenjes retro-skap. Foto: Stian Sønsteng.
Innbyggingsovnen BCS798S22X har skjerm i farger, energimerke A+, 73 liters volum, damp og ProCook-funksjon. Foto: Stian Sønsteng
Toppserien platetopper heter IQ, og har en lang rekke nye funksjoner. Foto: Stian Sønsteng
Fra den franske designeren Ora-ito har Gorenje en serie sorte produkter. Foto: Stian Sønsteng
Led-lys i tre farger simulerer fotosyntesen i kjøleskapene med funksjonen Vita Light. Foto: Stian Sønsteng
Enkelte Asko-modeller har frokostskuff i tre i sine kjøleskap. Foto: Stian Sønsteng
Asko kommer med flere stekeovner i den nye toppserien Craft, for elektrofaghandelen. Foto: Stian Sønsteng
Fryseskap for innbygging (t. v.) har vært etterlengtet, og Gorenje tror dette vil føre til at man også selger flere kjøleskap. Foto: Stian Sønsteng
På kombimodellene med Frost Less, er det blitt plass til et hemmelig rom der No Frost-teknologien vanligvis er plassert. Foto: Stian Sønsteng
På de nye vaskemaskinene fra Asko kan man fylle to tanker for autodosering, merket A og B, i den tradisjonelle doseringsskuffen. Foto: Stian Sønsteng.
Under IFA-messen kjørte Gorenje rundt i klassiske VW-busser, slik som denne fra 1962, for å promovere sine VW-retroskap. Norges-sjef Bjørn Mangset i front, helt til høyre administrerende direktør Jaka Slavinec i Asko Nordic. Foto: Gorenje Group

FOR FULLT INN PÅ BYGG INN

– Vi har hatt vår styrke innen frittstående produkter, men går nå for fullt inn i bygg inn-segmentet med både Asko og Gorenje, sier Bjørn Mangset.

Han er Norges-sjef i Gorenje Group Nordic, og har store forventninger til flere av nyhetene selskapet viser på IFA-messen i Berlin. Mye handler om bygg inn-produkter, og Mangset kaster seg først over komfyrene.

– Dampovner er et kommende marked, og «slow cooking» er blitt et viktig begrep. Vi er kommet med flere modeller med damp, og har valgt å lage en stor vannbeholder på 1,3 liter i alle modeller, slik at man kan tilberede maten over lang tid. Enkelte modeller har sous vide-funksjon, der man kan stille inn temperaturen helt nøyaktig – grad for grad. Her har vi en veldig attraktiv pris fra 13.500 kroner, som vil treffe langt flere kunder enn de dyrere modellene som ellers har vært på markedet, sier Mangset.

Norges-sjef Bjørn Mangset i Gorenje Group Nordic med en av innbyggingsovnene i toppserien Superior Line. Foto: Stian Sønsteng.
Norges-sjef Bjørn Mangset i Gorenje Group Nordic med en av innbyggingsovnene i toppserien Superior Line. Foto: Stian Sønsteng.

Gorenje har egne serier for kjøkkenbransjen, og kommer nå med nytt design for elektrokanalene i begge varemerker.

– Mange i elektrofaghandelen har hatt lyst på disse, så dette er veldig interessant for oss. Toppserien heter Superior Line, og vi har nå flere attraktive serier, sier Mangset.

Han viser en ny generasjon platetopper i toppserien IQ, som kommer i 2018.

– Man kan sette gryten hvor som helst. Platetoppen detekterer denne, og setter på de sonene som trengs. I Chefs Mode kan man bruke platetoppen på samme måte som de profesjonelle kokkene; det er full fart nærmest, så koker man litt i midten mens man innerst holder maten varm. Vi har også Move Zone, som tar med seg innstillingene fra den første sonen hvis du flytter gryten til en ny. Til tross for at vi tilbyr mange avanserte teknologier, er det veldig enkelt å benytte dem, sier Mangset.

Kjente designere

Han forteller at det også kommer to linjer til, med litt færre funksjoner, alle i 60 og 90 centimeters bredde.

Gorenje har ifølge Mangset en spennende tradisjon når det gjelder å samarbeide med kjente designere om egne serier.

– Philips Starck kjenner mange, og nå kommer også en annen fransk designer, Ora-ito, med en egen sort linje. Dessuten får våre klassiske retroskap nye og friske farger, sier Mangset.

De nye fargene på Gorenjes retro-skap. Foto: Stian Sønsteng.
De nye fargene på Gorenjes retro-skap. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva med innbygging på den kalde siden?

– Vi kommer med flere nyheter, med kanskje enda flere gode argumenter for handlerne våre. Vi er selvsagt opptatt av å ta vare på maten, og har funksjonen Ion Air der negative ioner fjerner dårlig lukt. Vita Light er et led-lys i fargene grønt, blått og gult, som simulerer fotosyntesen. Kanskje er ikke dette helt det samme som dagslyset ute, men det gjør uten tvil at grønnsakene holder mye lenger. Fuktighetskontroll har mange, men som regel må man justere denne manuelt. Hos oss skjer det automatisk, via en membran som selv avgjør hvor mye fuktighet som skal til, sier Mangset.

Adapt Tech er en funksjon som skal huske vanene til brukeren.

– Hvis du står opp klokka 07.00 hver morgen, husker kjøleskapet dette. Ti minutter før senkes temperaturen, slik at man mye raskere er tilbake på ønsket temperaturnivå etter at man har tatt ut frokosten. Dette gjør også at maten holder lenger, sier Mangset.

Toppserien heter Advansed Line, og innbyggingsmodellene har 178 centimeter høyde.

Endelig frys

– Nytt er også våre fryseskap for innbygging. Mange har etterspurt dette, og nå kommer vi med et fullverdig alternativ i Advanced Line. Dette er et fantastisk skap man for eksempel kan plassere ved siden av våre kjøleskap i samme serie. Til nå har det nok dessverre vært slik at vi har mistet kunder som har ønsket to skap ved siden av hverandre fra samme leverandør, sier Mangset.

I de enklere skapene som ikke har No Frost, tilbyr Gorenje det de kaller Frost Less.

– Uten No Frost er det blitt ledig plass i kombiskapene mellom kjøl og frys. Her har vi laget et hemmelig rom, skjult under en skuff, der man for eksempel kan gjemme unna noen flasker med pils, smiler Mangset.

Mange i elektrofaghandelen har hatt lyst på disse, så dette er veldig interessant for oss

Tidligere i år lanserte Asko tre serier med vask og tørk, i seriene Classic, Logic og Style.

– Asko har en unik konstruksjon i sine vaskemaskiner, med fire støtdempere og ingen gummibelg i døra. Ved å montere døren på trommelkassen, unngår vi belgen og alt rusket som samler seg her, sier Mangset.

Designet er nytt, og betjeningen er ifølge Norges-sjefen enkel der man logisk arbeider seg fra venstre til høyre.

– Kvaliteten er i toppklasse, med stål over alt, og produktene er ment å vare i minimum 20 år, sier Mangset.

– Hva betyr denne lanseringen for dere i Norge?

– Dette er den største lanseringen vår i år, og vi har allerede lenge vært ute og snakket om disse produktene fra Asko. Det virker som elektronikkhandelen er mer enn klare til å selge disse, sier Mangset.

Prisene ligger fra 10.000 kroner og oppover.

– Fra våren tilbyr vi også autodosering, der man enkelt fyller på en skjult tank via den tradisjonelle doseringsskuffen for vaskemiddel og tøymykner, sier Mangset.

På de nye vaskemaskinene fra Asko kan man fylle to tanker for autodosering, merket A og B, i den tradisjonelle doseringsskuffen. Foto: Stian Sønsteng.
På de nye vaskemaskinene fra Asko kan man fylle to tanker for autodosering, merket A og B, i den tradisjonelle doseringsskuffen. Foto: Stian Sønsteng.

Asko Craft

Oppkoplede hvitevarer, med wifi, er noe Asko snakket om i forbindelse med lanseringene av de nye vaskemaskinene og tørketromlene.

– Arbeidet med dette pågår for fullt, og det er de varme produktene vi begynner med. Her vil man for eksempel finne oppskrifter i en app, kjøre i gang stekeovnen, og ellers styre flere av hvitevarene våre, sier Mangset.

Asko Craft er en serie som er solgt eksklusivt hos kjøkkenhandlerne.

– De er veldig opptatt av design, og ønsker ting skal se skikkelig ut. Dette ønsker selvsagt også elektrohandlerne, så vi har laget en egen Craft-serie som blir introdusert for denne kanalen, med riktig lekre modeller. Dette er produkter i øvre sjikt, med damp, pyrolyse og sous vide. Disse kommer i butikkene neste år, sier Mangset.

Dette er den største lanseringen vår i år, og vi har allerede lenge vært ute og snakket om disse produktene fra Asko

Asko kommer med flere nyheter innen kjøl og frys.

– Vi har hentet frem integrerte modeller også her. Hos Asko ser man litt mer stål og glass, og mindre plast. Noe av teknologiene er de samme som hos Gorenje, samtidig tilbyr vi enda mer eksklusive løsninger fra Asko, ned til små detaljer som en frokostskuff i tre, sier Mangset.

– Hvordan ligger dere an i Norge?

– Vi har gode resultater, og lang erfaring i elektrohandelen. Vi har nå et bredere sortiment på innbygningsprodukter, og store forventninger her. Vi har hatt vår styrke på frittstående produkter, mens markedet vrir seg mot innbygging, så vi står foran et veldig viktig skifte der vi ønsker å være med på denne trenden. At vi får fryseskap for innbygging både fra Asko og Gorenje, er ikke minst viktig, sier Mangset.

Til toppen