Fornøyd med mottakelsen av speil i elektro

– Nikons nye speilrefleks D40 har slått bedre an hos butikkene i elektronikkbransjen enn i fotohandelen.

– Det sier nøkkelkundeansvarlig i Nikon Norge, Runar Kristiansen.

Vi møter ham på messen Fotografi 2007 i Oslo, der han blant annet viser frem D40.

– Dette speilreflekskameraet ble lansert rett før jul, og er nå kommet ut i butikkene. Modellen har slått veldig bra an i elektronikkbransjen, bedre enn i fotohandelen. Det finnes etter hvert mange gode modeller, og det er en kamp for å få inn hver nye modell. Nå har elektronikkbransjen for alvor fått øyne opp for speilrefleks, kanskje takket være den økningen i salget de så i fjor. De er absolutt aggressive i denne kategorien, sier Kristiansen.

– Hvilke egenskaper har D40 som gjør at kameraet er enkelt å selge i elektronikkbransjen?

– Det er et svært enkelt kamera å bruke. Det er utviklet med tanke på at også nybegynnerne skal kunne bruke det, de som er lei av trege kompaktkamera. Menysystemet er bygd opp for at folk enkelt skal forstå det, og enkelt kunne ta gode bilder.

– Hvilke muligheter har butikkene for mersalg, i tillegg til pakken med et 18-55 mm objektiv?

Objektiv og blits gir mersalg

– Det første behovet som melder seg er kanskje en kraftigere tilleggsblits og vi har lansert SB400 til 1.300 kroner. Mange ønsker seg kanskje et teleobjektiv til portrett- og utendørsfotografering, et 55-200 mm objektiv kan man få for 2.500 kroner.

På kompaktsiden er Coolpix P5000 den nye toppmodellen til Nikon.

– Dette er en mellomting mellom en speilrefleks når det gjelder funksjoner og et kompaktkamera når det gjelder størrelse og and re egenskaper. Dette er en modell vi har stor tro på ut over våren. Prisen er 3.690 kroner.

– Hvem kommer til å velge denne fremfor å legge til 2.000 kroner ekstra for en D40?

– Tilbakemeldingene viser at mange som allerede har en speilrefleks også ønsker et mindre kamera med mulighet for manuelle innstillinger, sier Kristiansen.

Coolpix S500 og S200 er to nye kompaktkamera i metalldesign og 7 megapiksler.

– De har store gode skjermer, høy ISO og er raske i bruk – dette siste legger stadig flere kunder vekt på, sier Kristiansen.

Nikon Norge overtok salget av Nikon i Norge fra Interfoto i oktober 2005. Kristiansen forteller at utviklingen man har sett i fotobransjen fortsetter, der mange enkeltstående handlere forsvinner.

Fotokjedene effektiviserer

– Mange av fotokjedene reorganiserer og effektiviserer driften for å møte utfordringene de står overfor.

– Hvordan er Nikon Norge blitt tatt imot?

– Veldig positivt. I forbindelse med oppstarten av en ny organisasjon er det mange utfordringer, og vi har nå vært gjennom det meste. Ting begynner å bli slik vi så for oss ved oppstart.

– Hva er styrken deres?

– Vi har et sterkt varemerke, med et godt renommé i fotobransjen. De store elektronikkjedene har også sett at Nikon er et nødvendig merke å ha i sortimentet, og vår største styrke er speilrefleks der vi er ett av de to sterkeste merkene – og blant de få som har et nødvendig sortiment rundt produktet.

– Fokuserer dere utelukkende på D40 i vår bransje, eller ønsker dere å selge mer avanserte speilrefleksmodeller også?

– D40 er startmodellen med 6 megapiksler. D40x er en nylig lansert modell som bygger på det samme enkle kamerahuset, men leveres med en 10-megapiksel brikke og forbedret bildeprossesor. D80 er neste modell med 10 megapiksler, dette er også inne i elektrokjedene - men der stopper de fleste. D200 begynner å bli såpass semiprofesjonelt at det oftest faller utenfor deres kundesegment.

Powered by Labrador CMS