Ekteparet Elin og Roar Sandvik, som sto bak FotoVideo i Oslo, er tilbake med fotobutikk. Foto.no er på 400 kvadratmeter, og ligger i Barcode like ved Oslo S. Foto: Stian Sønsteng

FOTO.NO BÅDE BUTIKK OG NETTSAMFUNN

Roar og Elin Sandvik er tilbake med ny fotobutikk, etter at konkurranseklausulen med Scandinavian Photo er gått ut. Med seg har de folkene bak foto.no.

Publisert

Butikken åpnet den 1. april i Dronning Eufemias gate 12 i Barcode, like ved Oslo S.

– Det er godt å være tilbake, sier Roar Sandvik.

Han sto sammen med ektefellen Elin Tuv Sandvik bak FotoVideo, som senere ble kjøpt opp av det svenske selskapet Scandinavian Photo.

– Hva har du lagt vekt på når du har startet en helt ny butikk?

– Å skape noe av det samme som gamle FotoVideo var. Samtidig kunne vi ikke bli for like Scandinavia Photo, som tok over vårt gamle konsept. En av grunnen til at jeg sluttet der, var at de bygde butikker som ikke passet meg. Foto.no er en prosumer-butikk, og er ikke som Interfoto som ligger i sjiktet over. Vi er en bildebutikk, som retter seg mer mot familiefotografen. Som konkurrenter møter vi både Interfoto, Scandinavian Photo og Japan Photo. Vi ønsker å være det vi tror FotoVideo var, og ikke det de er blitt, sier Sandvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor lenge har dere ruget på egget som nå klekker?

– Stort sett det seneste året. David A. Bruun-Lie og Fabian Falch-Larsen, som står bak nettsamfunnet Foto.no, rettet en forespørsel til oss i august. Da hadde vi allerede besluttet å åpne butikk igjen, sier Sandvik.

Foto.no består altså av en fysisk butikk i Oslo, en nettbutikk, samt nettstedet foto.no som både består av en redaksjonell del og et nettsamfunn. De største eierne er ekteparet Sandvik samt Bruun-Lie og Falch-Larsen. I tillegg er de ansatte i butikken også inne på eiersiden.

Foto.no har inngang fra to sider i Dronning Eufemias gate 12 i Barcode i Oslo. På den andre sidene kan glassveggene åpnes, slik at arealet utenfor kan benyttes til aktiviteter. Foto: Foto.no.

– Hvilket sortiment satser dere på?

– Produkter for dem som er litt mer interessert i foto. Vi har produkter i hele spekteret fra det profesjonelle til forbrukere som trenger et kamera. Vi skal hele tiden kunne snu oss, raskt finne nye produkter, og leter etter våre egne merker som skiller oss fra de andre. Når vi sier prosumer, tenker vi på dem som er interessert i å investere i utstyr, som samtidig ønsker å gjøre noe mer ut av foto, og ikke alltid de strømlinjeformede produktene. Vi skal dog tilby alt, og ambisjonen er at vi i løpet av tre år skal være Norges største aktør, det er det ingen tvil om, sier Sandvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nettbutikken foto.no åpnet i desember.

Ved spor 19

Ambisjonen er at vi i løpet av tre år skal være Norges største aktør

– Vi hadde håpet vi også skulle åpne butikken før jul, men det tok fire måneder før vi fikk lov av kommunen til å ta lokalene i bruk, sier Sandvik.

– Hvor mye regner dere med å omsette for i år?

– Rundt 70 millioner kroner totalt, for både netthandelen og butikken. I FotoVideo solgte vi for 332 millioner kroner i 2013, men 70 millioner kroner er høyt sammenlignet med mange av dagens konkurrerende butikker, sier Sandvik.

– Hvordan vil fordelingen være mellom nett og butikk?

Elin Tuv Sandvik er markedssjef i Foto.no, og holdt tale på åpningsfesten før butikkåpningen i Barcode i Oslo den 1. april.

– Det første året 50/50. På sikt regner vi med at den vil være 70/30, der butikken står for den største andelen.

– Dere vil bruke nettstedet foto.no som et utstillingsvindu for butikken?

– Selvfølgelig. Kanskje vil rundt 90 prosent av kundene orientere seg på nett før de kommer i butikken. Vi har lokalisert oss i det som kommer til å bli Oslos nye storstue, og tenker langsiktig. Det kommer nok til å ta et par år før kundemassen her er riktig god, men vi ligger sentralt plassert like ved spor 19 i forhold til toget, sier Sandvik.

Han forteller at han og Elin nylig har kjøpt selskapet Artic Photo Gear i Gøteborg i Sverige.

– På denne måten har vi skaffet oss noen agenturer, og samtidig fått lokaler for å dra nytte av handel over grensene. Vi må kunne handle i begge land, og har også sikret oss foto.se gjennom foto.no.

– Dere har klare ekspansjonsplaner?

Foto.no har også funnet pass til en sofakrok, i kort avstand til kaffemaskinen. Foto: Foto.no.

– Ingen konkrete, men vi kjenner mange dyktige mennesker som vil være med oss på en oppstart i Sverige. Hadde kapitalen vært på plass, ville vi allerede ha åpnet der. Men, først må vi komme i gang i Norge, og vi trenger å bli litt større for å ta inn egne importvarer. Vi kommer også med egne OEM-varer, som er i en helt annen klasse enn man er vant til å se. Vi er nødt til å ha det beste, som er minst like bra som de kjente merkevarene, men til en lavere pris, sier Sandvik. 

Kurs i Valdres

– Snakker vi om de fleste kategorier?

– Igjen; først må vi bli litt større. Vi forsøker å finne gode alternativer, som ikke finnes i Norge, som vi kan ta inn i samarbeid med selskap i andre land.

Sandvik er også involvert i sprit- og vinbransjen, og han lanserer sammen med artistene Madcon en krydret rom som kommer for salg i 7.200 butikker i Tyskland.

– Vi har også den raskest voksende Sangriaen i USA. Her selger vi oss litt ned, for å ha kapital i ryggen i forbindelse med satsingen på foto.no. Vi har fire selskap i Norge og et par i Sverige.

Fra kassaområdet i Foto.no. Foto: Foto.no.

– Hvordan fordeler du tiden din mellom disse?

– Det meste av tiden kommer jeg til å bruke her. Jeg er også en av de største eierne på Danebu kongsgård i Valdres, samt Valdres alpinsenter, og planen er å kople foto.no til dette med kurs, opplæring og seminarer. I og med at vi der kun serverer vår egen vin, er vi selvdrevne. Per i dag har vi 100 overnattingsplasser, og vi planlegger å utvide kapasiteten til høsten, sier Sandvik.

– Det er foto du trives best med?

Vi skiller klart mellom den redaksjonelle kundebasen og butikkens

– En kan jo spørre seg hvorfor man går man tilbake til en bransje der det er så vanskelig å tjene penger. Elin og jeg har arbeidet sammen siden 1989, og når vi etter at konkurranseklausulen er gått ut starter opp igjen, er det også fordi vi fortsatt ønsker å arbeide sammen. Mange kan synes det er rart, men for oss fungerer dette fantastisk bra. Hun tenker ti år, mens jeg tenker fem minutter, smiler Sandvik.

I Foto.no er Elin markedssjef, mens Roar er daglig leder. Dette er derimot en stilling han ikke vil beholde så lenge.

– På sikt vil Bjørge Bråthen overta denne rollen, siden en daglig leder bør være tilstede hver dag. Jeg skal arbeide mer mot utlandet og med strategi. Jeg har ikke personalansvar, men kommer også til å arbeide mye i butikken, helst i hurtigkassa siden jeg ikke kan like mye som de andre, sier Sandvik.

Nettets største på foto

– Hvor mye penger investerer dere i foto.no?

– Totalt går eierne inn med ti millioner kroner i frisk kapital, og vi stiller garantier for det dobbelte. Du kan ikke gjøre dette hvis du ikke satser. Vi tror ikke vi vil bli kjemperike på dette, men meningen er at alle som arbeider her både skal tjene bra og ha det gøy på jobben hver dag, sier Sandvik.

Bak nettstedet foto.no står som nevnt David A. Bruun-Lie og Fabian Falch-Larsen.

David A. Bruun-Lie, Fabian Falch-Larsen og Erik Faarlund understreker at den redaksjonelle delen og nettsamfunnet på foto.no skal fortsette som tidligere.

– Jeg startet et bruktmarked for fotoutstyr mens jeg studerte, mens Fabian og en bekjent registrerte foto.no, sier David A. Bruun-Lie.

– Det var på den tiden man registrerte domener via brev eller telefax, sier Fabian Falch-Larsen.

Bruun-Lie sier foto.no har vært Norges største nettsted for fotointeresserte i 20 år.

– Vi startet som bruktmarked, og utvidet med nyheter, diskusjonsforum, bildekritikk og konkurranser. Aktiviteten har i alle år vært veldig høy, sier Bruun-Lie.

Falch-Larsen sier de to har drevet nettsidene på hobbybasis, med en lønnet redaktør, periodevis andre ansatte, samt frivillige.

– Vi har aldri tatt ut lønn i selskapet, sier Falch-Larsen.

– Fotobransjen har vært i endring. Vi har hatt inntekter på annonser, og så en klar nedgang. Roar og Elin har vi kjent som annonsører hos oss fra den tiden de drev FotoVideo, og nå har vi slått oss sammen med dem. Vi skal kombinere det å drive butikk, med et nettsted som ikke bare har fokus på utstyr men også viderefører foto.no som et nettsamfunn for alle fotointeresserte, sier Bruun-Lie.

De to arbeider full tid andre steder, men kommer fortsatt til å engasjere seg i driften. Bruun-Lie har i alle år programmert nettsidene, mens Falch-Larsen har stått for driften. I nye foto.no er Erik Faarlund ansatt som redaktør. 

100.000 medlemmer

– Hvordan kan du være redaktør i en nettbutikk?

– Du er ikke den første som spør, og det er en vanskelig balansegang. Vi forsøker å skille dette så godt som mulig, og på foto.no må man gjøre et klart valg for å komme inn på butikksidene. Jeg har ingen føringer om hva jeg skriver om, og vi har stoff om produkter vi selv ikke selger og tema som virkelig ikke er kommersielle, for å vise at den redaksjonelle delen av foto.no er den samme som tidligere. Men, det er klart, finansieringen er en annen. Noen vil alltid stille spørsmål om vi er uavhengige eller ikke, så jeg har en jobb å gjøre for å bygge tillitt, sier Faarlund.

Han var tidligere ansatt i FotoVideo, og senere Scandinavian Photo.

Foto.no har 400 kvadratmeter butikkareale i Barcode i Oslo. I tillegg kommer møterom. Foto: Foto.no.

– Nesten alle som nå er med på etableringen av Foto.no kommer derfra. For meg som fikk tilbud om å skrive igjen, noe jeg ikke hadde gjort på noen år, var det veldig lett å si ja, sier Faarlund.

– Skal du stå i butikken også?

– Jeg må nok det av og til, så da må jeg ta av meg redaktørhatten.

Bruun-Lie sier foto.no har drøyt 100.000 registrerte medlemmer.

– Det er fryktelig mange av dem, og vi har tidligere år hatt julebord og grilling ved Sognsvann for medlemmene. Nå ser vi for oss å invitere dem til arrangement her i butikken, sier Bruun-Lie.

Butikkarealet er på 400 kvadratmeter, i tillegg til møterom.

– Vil medlemmene deres bli kundebasen til butikken?

– Vi skiller klart mellom den redaksjonelle kundebasen og butikkens, og bygger opp en ny for sistnevnte. I nyhetsbrevene fra foto.no, med redaksjonelle artikler, vil man finne annonsebanner, også for butikken Foto.no, sier Faarlund.

– Visjonen vår har vært å fremme fotografi og bilde. Dette nye kompaniskapet er måten vi kan videreføre dette på, for fortsatt å nå ut til flest mulig, sier Falch-Larsen.

– Er det også et ønske at dere omsider skal tjene penger på foto.no?

– Det vi er enige om er at vi vil ha det veldig gøy! Samtidig håper vi jo at det også blir til litt salt i grøten, sier Bruun-Lie.

Powered by Labrador CMS