Daglig leder Reidar Vindenes og salgssjef Jannik Meyer er stolte over at Net Eltorget har bygd Babyliss opp til å bli markedsleder. Foto: Stian Sønsteng

FRA NULL TIL MARKEDSLEDER

– Babyliss er et av våre største og viktigste merker, og vi er stolte over å ha bygd opp varemerket fra null til å være markedsleder.

Det sier daglig leder og innehaver av Net Eltorget, Reidar Vindenes.

– Babyliss har en innovasjon som er helt unik, og hvert år byttes omtrent hele sortimentet. Tidligere var de store i Norge, men de hadde før vi overtok ulike distributører som bygget ned varemerket, sier Vindenes til fagbladet Elektronikkbransjen.

Da vi fikk Babyliss i 2005 hadde de nesten ingen distribusjon i Norge

Babyliss eies av det amerikanske konsernet Conair, som ble grunnlagt av Leandro Rizzuto i 1959. Han utviklet den første pistolhårføneren, som har fasongen de fleste hårfønere har i dag. Omtrent samtidig ble Babyliss etablert i Frankrike, av M. Leliévre, som laget den første elektriske krølltangen. I 2005 kjøpte Conair Babyliss, og de står i dag for 35 prosent av verdensmarkedet innen hår- og skjønnhetsprodukter.

Ledende i Norge

– Babyliss var det første mote- og skjønnhetsmerket innen småelektriske produkter, og vi er i dag ledende i kategorien i Norge, Norden og i verden.

Produktene fra Babyliss hadde en returprosent på 0,65 prosent i 2011, noe som er ekstremt lavt, sier Vindenes.

Salgssjef Jannik Meyer mener kategorien personlig pleie, som står for 24 prosent av omsetningen av småelektriske produkter, er undereksponert i butikk.

– Vi opplever stadig at butikkene blir overrasket over hvor stor denne kategorien er på verdensbasis, sier Meyer.

Vindenes viser til at fem av ti hårprodukter som selges i Norge i dag er fra Babyliss, samt fire av ti rettetenger.

– Da vi fikk Babyliss i 2005 hadde de nesten ingen distribusjon i Norge, og i dag er vi nummer én. Det er gøy! sier han.

Høyere snittpriser

Meyer mener butikkene trygt kan selge et Babyliss-produkt.

– Du vet at kvaliteten holder, at produktene er innovative og at rulleringen er høy. De er kompromissløse på kvalitet, og vi har opplevd at de har trukket tilbake kontainere fra markedet fordi de har oppdaget feil, sier han.

Vindenes sier Net Eltorget med Babyliss har oppnådd en god snittpris innen de fleste produktområder, bortsett fra varmluftsbørster.

– Her er snittprisen veldig lav. Vi har en ny modell som er i ferd med å ta over markedet, men prisen til forbruker er på bare 200 kroner. Babyliss har derimot lansert en roterende børste, AS550E, som har økt verdien i kategorien med 25 prosent i andre land. Den tørker, retter, gir volum og lager krøller, og har børster for både kort og langt hår. I Norge er kategorien liten, og blir gjerne oppfattet som et produkt for eldre, men vi skal sørge for at dette markedet øker. Denne vil koste 700 kroner, og vil føre til at verdien går opp. Vi har økt snittprisene i kategori etter kategori, og selger i dag for eksempel hårfønere og stylingjern til 1.000 kroner, sier Vindenes.

Les også:

Striler sikter høyt

Runar Vindenes (f. v.), Jannik Meyer, Reidar Vindenes og Rolf-Arne Foss med noe av porteføljen til Net Eltorget. Foto: Stian Sønsteng
Jannik Meyer viser utviklingen krølltengene har vært gjennom.
Den nye skjeggtrimmeren fra Babyliss har også et klippehode for tett barbering.
Skjeggtrimmeren E870XE fra Babyliss er ifølge Net Eltorget ekstremt populær, egnet for menn med skjeggstubber. Pris: 900,-
Hårklipperen Babyliss E960E har japansk stål i bladene og induksjonsmotor som automatisk skal øke effekten når motstanden blir tøffere. Pris: 1.000,-
Babyliss har kommet med IPL for permanent hårfjerning over hele kroppen. G910E koster 4.000,-
Til toppen