Butikksjef og medeier Andreas Jentoft i Lydproduksjon Tromsø setter nye varer på plass i den nye butikken. Foto: Eirik Haua

FRA «RALLSJÅ» TIL ORDENTLIG BUTIKK

Lydproduksjon Tromsø har flyttet inn i nye lokaler. – Vi er gått fra å være et «rallsjå» til å bli en ordentlig musikkforretning, sier Eirik Haua.

Publisert Sist oppdatert

Han er salgssjef i selskapet, og sier «rallsjå» med et smil. Butikken har vært en mindre del av virksomheten til selskapet som i 2005 startet med lydinstallasjon og salg av lydutstyr. Siden er musikkbutikken kommet til, samt akustikk-korrigering og lydstudioet LP Studio.

– Installasjon står for 80 prosent av omsetningen. Det hadde vært gøy hvis vi fikk en økning på butikksiden, og vi har tro på at dette vil skje. Installasjon er det viktige, musikkforretningen er det artige. Her tar vi inn produktene musikerne etterspør, sier Eirik Haua.

I påsken flyttet selskapet inn i nye lokaler i Stakkevollveien 15 i Tromsø, der HTH-kjøkken tidligere holdt til. Her er butikkarealet økt fra 80 til 250 kvadratmeter.

Daglig leder Arild Johnsen (f. v.), salgssjef Eirik Haua og systemtekniker Torje Helland Graff med noen av Ramp-ampene Lydproduksjon Tromsø selv utvikler og produserer. Foto: Daniel Irgens Hanssen.

– Vi hadde tenkt på dette lenge, fordi vi hadde for liten plass og mye var på skeiva og skakt. Så kom det inn et treningssenter inn i etasjen over oss, som gjorde studioet til Arild ubrukelig, sier Haua til fagbladet Elektronikkbransjen.

Arild heter Johnsen til etternavn, og er daglig leder. Han eier selskapet sammen med Eirik Haua og butikksjef Andreas Jentoft, med tre like deler.

– Hvordan reagerte Johnsen da treningssenteret flyttet inn?

– Han var ikke særlig begeistret. Arild bruker studioet intenst i perioder, men nå måtte enkelte prosjekter skrinlegges. Når vi kom over de nye lokalene var valget enkelt. Her har vi totalt 750 kvadratmeter, med mulighet til å utvide butikken ytterligere, sier Haua.

Strøken butikk

Lydproduksjon Tromsø har skaffet både butikkinnredning og kontormøbler gratis. På bildet butikksjef og medeier Andreas Jentoft. Foto: Eirik Haua.

Lydproduksjon Tromsø AS har flyttet fra sørsiden til nordsiden av byen, og de nye lokalene ligger ifølge Hauga ikke mye lenger fra bykjernen.

– Vi er fortsatt litt utenfor sentrum, og det er et bevisst valg. Det tar 10-15 minutter å gå hit fra sentrum, og de fleste av våre yngre kunder har dessuten busskort fra skolen, sier Haua.

De brukte påsken på å flytte, midt under koronakrisen.

Innredningen fikk vi gratis mot at vi selv demonterte den i en nedlagt butikk, og vi har skaffet oss kontormøblement på samme måte

– Det var fullt oppmøte, med våre tre ansatte og våre familier. Vi kom i mål selv om det var mer arbeid enn vi trodde, og vi fulgte smitteverntiltakene. Innredningen fikk vi gratis mot at vi selv demonterte den i en nedlagt butikk, og vi har skaffet oss kontormøblement på samme måte. Vi så først på å kjøpe nytt, men fant ut at dette ble dyrt. Resultatet er blitt veldig bra, alt ser strøkent og nytt ut, og vi får mye skryt av kundene for resultatet, sier Haua.

– Hva har dere fått mer plass til?

Daglig leder Arild Johnsen (f. h.), salgssjef Eirik Haua og systemtekniker Torje Helland Graff i den nye butikken til Lydproduksjon Tromsø. Foto: Daniel Irgens Hanssen.

Utvidet sortiment

– Siden vi fikk såpass mye større plass, var planen å åpne i de nye lokalene med en helt ny og komplett butikk. Så kom koronaen, der mye i starten var veldig usikkert, så vi har tatt det litt forsiktig. Vi skal øke avdelingen med tangentinstrumenter, siden den har vært litt mangelfull. Her har vi inngått en ny avtale med Yamaha, samtidig som vi satser videre på Roland. I tillegg vil vi ta inn flere andre merker. På slagverk har vi hele tiden vært gode, vi har vært best på dette og sortimentet har vært komplett. Innen strengeinstrumenter skal vi utvide, og her leter vi etter merkene vi føler skal være her. Vi er ikke ute etter standardmerkene, men ønsker å finne noe som er litt mer spennende og annerledes, sier Haua.

Han sier de ønsker å gi mikrofoner og studioutstyr et oppsving.

Lydproduksjon Tromsø har to verksteder. Her fra reparasjonsavdelingen, med et utvalg forsterkerrør. Foto: Eirik Haua.

– Vi får inn Genelec og flere andre spennende merker. Det blir selvsagt mer trådløst, og vi fortsetter med både Sennheiser og Shure. Det blir en økning på alle fronter, over tid vil vi ta inn mer av alt. I stedet for at vi som vi planla før koronaen gikk for fullt inn fra åpningsdagen, vil vi nå utvide sortimentet stegvis. Vi har også instrumenter fra lokale instrumentmakere, samt for eksempel rimelige kassegitarer der vi går god for kvaliteten på produktene, sier Haua.

Egne verksted

Butikken har surret og gått, selv om vi en periode måtte permittere to av tre ansatte, men på installasjon opplevde vi en bråstopp

I Stakkevollveien 15 har Lydproduksjon Tromsø to etasjer, der de i andre etasje har plass til leverandørmesser og kurs. De har to verksted, både for elektronikk og produksjon.

– Vi satser på kompetanse, og ikke minst at vi har eget verksted. Siden vi selv legger vekt på å selge kvalitetsprodukter har vi få reklamasjoner, men det kommer ofte inn kunder som har fått feil på produkter de har kjøpt andre steder, gjerne på nettet. Garanti- og reklamasjonssaker skal man ta med stedet man har kjøpt varen, og mange angrer nok at de ikke handlet lokalt, sier Haua.

I tillegg til de tre eierne er det tre ansatte på fulltid i selskapet, samt noen på timebasis. Planen har vært å øke med én ansatt i butikken, men også dette er satt på vent på grunn av koronaen.

– Heldigvis har det begynt å løsne hos oss, som ellers i samfunnet. Butikken har surret og gått, selv om vi en periode måtte permittere to av tre ansatte, men på installasjon opplevde vi en bråstopp. Oppdragene vi allerede hadde gikk videre, men det kom ikke inn nye. Vi har hjulpet kirker og begravelsesbyrå, og strømming har kommet inn som en ny kategori for oss. Vi leverer utstyr til arrangører og utleieselskapene, og driver selv ikke med utleie. Vår virksomhet er installasjon og butikk, sier Haua til fagbladet Elektronikkbransjen.

Butikksjef og medeier Andreas Jentoft i Lydproduksjon Tromsø i slagverkavdelingen i den nye butikken i Tromsø. Foto: Eirik Haua.

Egenproduksjon av Ramp

I butikken har Ramp-ampene fått en sentral plass.

– Disse er det Arild som utvikler, og vi bygger dem selv. I det senere er det kommet flere nye modeller, og dette er amper for spesielt interesserte - det ser man også prislappene. Et Ramp-kabinett koster fra 8.000 kroner, en kombo fra 20.000 kroner og oppover.

– Hvem kjøper disse?

– Noen utleiere har Ramp, samt musikere som lever av dette. Selvsagt er det også noen entusiaster som har glede av å eie sin egen Ramp, smiler Haua.

I Tromsø er Musikkverden den eneste konkurrenten på butikksiden.

– Er det plass til to musikkbutikker i Tromsø?

– Det har alltid vært flere musikkbutikker her i byen. Vi driver med litt ulike ting, der vi retter oss mer mot semi- og semiproffmarkedet.

– Hvilke merker har dere på installasjon?

– Fokuset ligger på nederlandske Alcons, og vi har nettopp installert et komplett og nytt lydanlegg for tale og musikk i Tromsøysund kirke, bedre kjent som Ishavskatedralen.

– Dette er en prestisjeleveranse?

– Selvfølgelig er det det, siden Ishavskatedralen er kjent både i Norge og utenfor landegrensene, sier Haua.

Andre kunder på installasjonssiden er Hålogaland teater, kulturhusene i Tromsø og Harstad, Stormen i Bodø, samt mindre installasjoner på Skarven, Prelaten og Maskinverkstedet på Vervet i Tromsø.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Hvor mye omsetter dere for?

– Det har ligget stabilt mellom 10 og 15 millioner kroner de seneste fire årene.

Powered by Labrador CMS