Richard Opsahl-Engen Nordbæk (f. v.), Robert Chaston, Christian Almer Frederiksen og Jonas Næsby i Sennheiser Nordic demonstrerte mikrofonene i Digital 6000-serien samt øremonitorene IE 40, 400 og 500 Pro. Foto: Stian Sønsteng

FREKVENSSKIFTE FOR TRÅDLØSE MIKROFONER

– For et par siden ble det klart at 1. november 2019 var fristen for å komme seg ut av 700 MHz-båndet, og plutselig er vi der.

Det sier Richard Opsahl-Engen Nordbæk i Sennheiser Nordic AS, som den 24. september arrangerte seminar om digitale trådløse løsninger for liveproduksjon.

Her er det et naturlig tema at 703–733 MHz og 758–788 MHz i 700 MHz-båndet fra 1. november 2019 brukes til mobilkommunikasjon, og ikke lenger tillatt brukt til trådløse mikrofoner. Inntil videre tillater Nkom bruk i 738–753 MHz, det såkalte K-SDL-båndet.

Under seminaret i lokalene til Konsertsystemer LLB AS i Oslo deltar rundt 20 konsertteknikere og andre som bruker trådløst utstyr.

– For noen år siden hadde vi ganske mange slike kurs. Nå kommer vi tilbake for fullt, og neste år blir det kurs hvert kvartal. Digitalt trådløst begynner å bli mye brukt, det er noen forskjeller på analogt og digitalt utstyr, så vi har vurdert det slik at det igjen er behov for å kurse kundene våre, sier Opsahl-Engen Nordbæk til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier det blir trangere under 700 MHz-båndet, men mener det finnes mye godt utstyr slik at bransjen fint takler dette.

– Det er viktig å ha nok kunnskap, å kjenne utstyret sitt, slik at man får utnyttet de frekvensmulighetene som er der, sier Opsahl-Engen Nordbæk.

– Er det gode nyheter for Sennheiser at det blir frekvensendringer, slik at folk trenger nytt utstyr?

Mobilen kan forstyrre

– Det er jo aldri hyggelig hvis folk må kassere utstyr som er fullt brukbart. Vi har vært klar over dette skiftet i årevis, og Sennheiser har siden 2013 nesten ikke solgt noe i 700 MHz-båndet. Det er med andre ord svært lite Sennheiser-utstyr som nå må byttes. Kjøpte man vårt utstyr for noen år siden, gjorde man et godt valg. I høst kjører dessuten vi en innbyttekampanje, der vi også tar imot systemer fra andre, sier Opsahl-Engen Nordbæk.

Han ser ikke bort fra at enkelte vil la seg friste til å bruke et fullt fungerende system i de snart ulovlige frekvensene.

Spesielt i teaterdistriktene West End og Broadway, der RF-områdene er svært travle, har D6000 vært en kjempesuksess

– Vi vet at myndighetene er ute og måler, men like avskrekkende bør det være at produksjonen kan bli ødelagt hvis frekvensene forstyrres. I UHF-båndet kan vi sende opp til 50 milliwatt (mW), noe som er betydelig svakere enn den ene watten mobilene kan sende med, sier Opsahl-Engen Nordbæk.

Deler av UHF-båndet (470-790MHz) brukes til TV-kanaler, og mellom disse kanalene er det ledige områder på 8 MHz som brukes til det trådløse utstyret blant annet Sennheiser selger.

– Nå handler det mye om hva vi kan få til i disse områdene. Sennheiser D6000 er et system uten intermodulasjon, der du kan ha lik avstand mellom kanalene. Dette gjør at kanalplanleggingen blir utrolig mye enklere enn ved den tradisjonelle løsningen der man må ta hensyn til intermodulasjon, med ulike gap mellom hver sender.

Alexander Rambøl (f. v.), Mathias Andresen (begge Lydrommet), Mats Rundlöv (Yamaha) og Jan Stefahl-Hansen (Lydrommet) med Yamahas flaggskipmikser PM10 Rivage.

Lydrommet og Yamaha

For å finne disse 8MHz-vinduene kan man bruke Nkoms finnsenderen.no. Her vises det i en overgangsperiode ledige frekvenser for periodene før og etter 1. november.

– Denne er ganske rigid, så mange benytter en RF-skanner når de kommer til stedet de skal bruke det trådløse utstyret, eller de bruker mottakerne sine for å skanne etter ledige frekvenser, sier Opsahl-Engen Nordbæk.

D6000-systemet har vært for salg i rundt fire år.

– Vi skulle gjerne solgt enda mer av dette i Norge. Spesielt i teaterdistriktene West End og Broadway, der RF-områdene er svært travle, har D6000 vært en kjempesuksess, nettopp for sin RF-stabilitet, lydkvalitet og sin intermodulasjonsfrie sending. Programvaren blir jevnlig oppdatert, og dette er gratis for alle som har kjøpt utstyret, sier Opsahl-Engen Nordbæk.

Under seminaret i Oslo stiller fire personer fra Sennheiser, samt fire fra Lydrommet og Yamaha.

– Vi ønsker å tilby deltakerne noe mer enn informasjon om frekvenser og vårt trådløse digitalutstyr.

Alexander Rambøl i Lydrommet, som leverer Yamahas live-miksere i Norge, synes det er morsomt å delta på seminaret sammen med Sennheiser.

– Vi demonstrer PM10 Rivage, som er Yamahas flaggskip. Det er ikke så mange av denne i Norge, og dette er en fin anledning til å vise den frem, sier Rambøl.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen