FULL FOKUS PÅ FÅ MERKER bedre enn lite fokus på mange

– Kombinasjonen Kef og Marantz er gunstig både for oss og våre kunder, sier Sonde Solgård i Akustikk AS.

Han er produktansvarlig, men i en bedrift med bare tre ansatte arbeider han også med marked og salg. På High End-messen i München stilte begge Akustikks hovedleverandører; Kef og Marantz.

– Kef har vi hatt i 22 år, og dette merket har vært en stor del av Akustikk. Det siste året har vi imidlertid sett at Marantz har vokst seg like stort. I fremtiden har vi to merker som står veldig sterkt, sier Solgård.

Den viktigste nyheten fra Kef på München-messen er naturlig nok en høyttaler i øvre sjikt.

– Dette er Kefs nye flaggskip, med en prislapp på 250.000 kroner for paret, en tung kunstfiberkonstruksjon med svært spesiell høyttalerteknologi. Kef har også nyheter i lavere prisklasser, blant annet de flate panelene i T-serien. Det er fokus på livsstilprodukter, og vi ser at dette markedet er i ferd med å vokse seg større enn det tradisjonelle høyttalermarkedet. Derfor er det flere ben å stå på i denne kategorien. Mens TVene er blitt stadig tynnere har høyttalerne man henger ved siden av stort sett vært like. Dette er en målrettet forsøk på å selge høyttalere til flatskjermkunden.

Ikke flat lyd

– Det sies jo at flat TV gir flat lyd. Hva har dere gjort for å unngå dette i deres flate høyttaler-serie?

– I stedet for å bruke NXT-paneler eller annen teknologi som man vanligvis smyger inn i flate høyttalere, har man tatt et vanlig 67 millimeter dypt høyttalerelement og plassert magneten rundt opphenget i stedet for bak. Selve spolen sitter inne i magneten med en flat membran over. Dermed har man lykkes i å komme ned i 28 millimeter.

– Samtidig har man kanskje inngått noen kompromisser når det gjelder lyden?

– Når det gjelder dypbass gir små elementer selvsagt visse begrensninger. For mellombassen er dette en veldig rask og slagkraftig konstruksjon. De laveste tonene får man ut av den tilhørende dypbasshøyttaleren T2.

T-serien kommer i tre ulike pakker, samtidig kan høyttalerne kjøpes separat. Prisen for settene er fra 13.000 til 18.000 kroner

Q-serien er folkemodellen til Kef, med priser fra 5.000 kroner paret. Serien består av to stativmodeller, tre gulvstående, to senterhøyttalere, en sidehøyttaler og en dypbasshøyttaler (subwoofer).

– Vil folk ha så store høyttalere i hjemmekinoanlegget sitt?

Gunstig kombinasjon

– Vi har i alle år fått spørsmål om Kef ikke kunne komme med større høyttalere. Nå har vi endelig fått en høyttaler med fire åtte-tommere, og dette er blitt veldig godt mottatt.

Både T- og Q-serien er allerede ute i norske butikker.

Solgård mener kombinasjonen Kef og Marantz er gunstig for Akustikks kunder.

– Dette er to store og gode merker som begge har en solid historie og et klart budskap i hifi-bransjen. Vi ser det som en fordel at forhandlerne våre kan kjøpe både god elektronikk og gode høyttalere hos samme leverandør, og at vi har en synergieffekt der det ene merket drar med seg det andre – både i salg fra oss og videre ut til sluttkundene, sier Solgård.

Fra Marantz ble det på High End-messen vist tre nye nettverksreceivere, som vil ha Apples Airplay-funksjon, nettverksfunksjon, internettradio og digitalradio (DAB+).

– Dette er funksjonsrike produkter uten at det er gått på kompromiss med den typiske hifi-lyden til Marantz. Til høsten slipper vi den nye 6000-serien med integrert forsterker og CD-spiller.

Etterspørsel etter dab

– Hvorfor ikke ha en separat D/A-konverter?

– Per nå ønsker ikke Marantzå ha for mange komponenter i systemet sitt, og de har derfor bygd inn avanserte D/A-konvertere i de andre enhetene. Men det er mulig dette kommer neste år.

I sine mediaspillere har Marantzdab+, internettradio og styringsmulighet for nettverksserver. Man kan også styre en Windows 7-PC, Mac eller PC med Itunes.

Solgård forteller at Akustikk opplever en økende etterspørsel etter dab.

– Noen av receiverne våre, radiomottakerne og de små kompaktanleggene våre som har dab har fått et oppsving etter vedtaket fra kulturdepartementet. Det er absolutt interesse for dab, men jeg tror vi vil se en slak kurve oppover i noen år. Folk er fortsatt usikre på hva som egentlig kommer siden det har vært så mye frem og tilbake fra myndighetene, sier Solgård.

I tillegg til Kef og Marantz har Akustikk hifi-møbler fra Atacama audio.

– Har dere en bred nok portefølje?

Effektivisert drift

– Vi føler det. Vi er mer interessert i å gi merkene vi har god fokus og forhandlerne god oppfølging, enn å ha X titalls merker stående oppført på hjemmesiden. Heller god fokus på få merker enn lite fokus på mange merker, sier Solgård.

I februar i fjor kjøpte Erling Neby eierandelen Jan Inge Solheim hadde i Akustikk.

– NebyHiFiConcept satt på Marantz-agenturet frem til februar i fjor. Det var en del av pakka at vi fikk ta over dette agenturet da Nebykom inn på eiersiden, sier Solgård.

All service av Kef og Marantz håndteres av Elektronisk service i Oslo. Lagerfunksjonen er satt bort til et eksternt varelager.

Det er i dag to fulltidsansatte i Akustikk. Kollegaen til Solgård er Kjell Arne Akselsen, som er daglig leder og medeier i Akustikk.

– På det meste var vi fem ansatte, men siden 2007 har vi effektivisert driften. Kunder er alt fra de store kjedene til de flotteste high end-butikker. Noen produkter går til Elkjøp/Lefdal, ellers har vi en del frittstående butikker rundt om i landet. Vi har konsekvent holdt oss unna internettsalg, men vi ser selvsagt at dette blir en aktuell salgskanal. Hifi-markedet har vel godt av å være litt skjermet for de største internettselskapene noen år til, sier Solgård.

Powered by Labrador CMS