Nøkkelkundesjef Runar Kristiansen viser Alpha 900, med blitzen HVL-F58AM (5.000,-) som har dreibar fot.

FULLVERDIG KAMERALEVERANDØR med Alpha 900

– Med Alpha 900 har Sony for alvor inntatt posisjonen som en fullverdig kameraleverandør.

Produktsjef Stian Normann-Arvesen i Sony Norge mener lanseringen av Sonys toppmodell innen speilrefleks er en viktig milepæl for det japanske selskapet.

– Vi retter oss med Alpha 900 mot det profesjonelle markedet, men ikke helt mot toppen. Profesjonelle pressefotografer er ikke vår største målgruppe, men alle andre som bruker kameraet som et arbeidsredskap.

– Er ikke Alpha 900 godt nok til de mest krevende brukerne?

– Det har ikke noe med det å gjøre, men vi valgte å spesifisere kameraet til å tilfredsstille en bredest mulig målgruppe – og det er ikke nødvendigvis bare pressefotografer.

– Dere har sagt at dere må ha speilrefleks for å bli tatt alvorlig som kameraleverandør. Blir dere tatt seriøst i dag?

– Vi blir tatt veldig seriøst. Mange er overrasket over hvor gode både Alpha 700 og 900 er. Vi kommer med programvareoppgraderinger, har utskiftbare mattskiver og gode søkere. Dette er noe profesjonelle fotografer krever.

– Hvem har vært mest villige til å ta mot Sonys speilrefleksmodeller?

– Mange. Alt fra de tradisjonelle elektronikkanalene til fotofaghandelen.

– Er dere blitt møtt med skepsis, som den elektronikkprodusenten dere er?

– Nei. Kanskje innen enkelte fotografmiljøer, men spesielt pressen har vært positive til at vi er kommet inn som en sterk og seriøs konkurrent og utfordrer.

Ikke video

– Nikon og Canon viser kameraer med videoopptak, når kommer Sony med dette?

– Sony ser ikke dette som primæroppgaven til et speilreflekskamera. Sony har en enorm kameradivisjon på både still og video, og vi kommer til å foredle vår videokamerateknologi langt mer før den kommer i speilrefleks-modellene.

Det er to og et halvt år siden Sony lanserte sin første speilrefleksmodell, etter at de hadde overtatt denne delen av virksomheten til Konica Minolta. Normann-Arvesen sier mottakelsen har vært positiv, selv om det var tøft i starten da deres ene modell konkurrerte med de andres fem.

– Nå sitter vi også med fem modeller, i et spekter fra 3.500 til 25.000 kroner.

På samme måte som Pentax, sier Sony de er nummer tre i markedet på speilrefleks. Normann-Arvesen mener de har lykkes best med modellene med live view.

– Mange setter pris på å kunne se bildet på skjermen før de fotograferer. Her har vi en fordel i markedet, siden vi har den beste og raskeste løsningen.

Når det gjelder Alpha 900, mener Normann-Arvesen det er viktig at kameraet har flest bildepunkter i fullformat markedet og bildestabilisering i kamerahuset.

– Søkeren er også et viktig poeng. Ingen har så lys og klar søker som Alpha 900, med hundre prosent dekning, sier Normann-Arvesen.

– Mange kommer med løsninger som gir små speilrefleks- og systemkamera. Hva gjør Sony med dette segmentet?

– Når det gjelder små kamera, heter vårt minste speilrefleks Alpha 200. Dette har APS-formatet, som gir en fysisk begrensning i hvor lite huset kan bli – men som er det mest anerkjente i forhold til kvalitet.

Alpha900 har fullformat Cmos Xmor-sensor.
Sony lanserer ny optikk i sølvfarget utførelse til sine speilrefleksmodeller.
Alpha900 med Carl Zeiss 24-70f2,8. Pris. 15.000,-
Til toppen