Ragnar Eknes i Gram med komfyren KE6216-60N, med 66 liters kapasitet, keramisk topp med utvidbare soner og dyp langpanne. Foto: Stian Sønsteng
Ragnar Eknes i Gram med komfyren KE6216-60N, med 66 liters kapasitet, keramisk topp med utvidbare soner og dyp langpanne. Foto: Stian Sønsteng

GRAM KUN TIL KJØKKENET

– Vi leverer kun til kjøkkenet. Dette er gode produkter når det gjelder teknologi og design, til priser som absolutt er konkurransedyktige.

Det sier Ragnar Eknes, salgsdirektør i Gram Norge, når vi møter ham på Experts hvitevaresamling.

– Vi har økt sortimentet sentralt hos Expert, både med komfyrer og kalde produkter, og føler vi er kommet godt i gang i Norge. Vi har relativt gode markedsandeler i Danmark, men har nå økt det nordiske sortimentet som gjør at vi har bedre forutsetninger også i det norske markedet, sier Eknes.

Vi har relativt gode markedsandeler i Danmark, men har nå økt det nordiske sortimentet som gjør at vi har bedre forutsetninger også i det norske markedet

Han har hatt ansvaret for det norske markedet hos Gram siden oktober 2013. Gram ble grunnlagt i Danmark i 1901, kom til Sverige i 1946, og til Norge og Finland i 1960. De lanserte sitt første kjøleskap til husholdningsbruk i 1950. I 2001 ble selskapet kjøpt av den polske Amica-gruppen.

– Gram er det nordiske varemerket til Amica, med egne produkter designet og tilpasset dette markedet. Amica har 1.700 ansatte, og en stor produksjon ute i Europa på halvannen millioner enheter årlig, forteller Eknes.

I dag produserer Amica kun de varme produktene selv, oppvaskmaskiner og kjøleskap er satt bort til andre fabrikker.

 

Klassiske kjøleskap

– Vi er en ren kjøkkenleverandør, og har alle mulige løsninger til kjøkkenet. Både frittstående og innbyggingsprodukter i hvitt og stål. Vi har fortsatt den klassiske kjøleskapserien mange kanskje husker fra 80- og 90-tallet, med lange håndtak og påkostet innredning, sier Eknes.

– Dere konkurrerer med selskap som leverer produkter også til resten av huset. Er det en styrke eller svakhet at dere er en ren kjøkkenleverandør?

– Vaskemaskiner er et viktig produkt omsetningsmessig, og vi er jo ikke i det markedet, men samtidig krever dette et større apparat i forhold til service og oppfølging. Vi ser et gode muligheter i kjøkkenet og har ambisjoner om å vokse og ta markedsandeler, så får vi se hvordan vi bygger organisasjonen etter hvert, sier Eknes.

Gram er lokalisert i Kolding i Danmark, med hovedkontor, kundesenter og eget reservedelslager, men lokale salgsorganisasjoner i hvert land.

– Hvordan ligger dere an i Norge sammenlignet med resten av Norden?

– Bortsett fra Danmark ligger vi best an i Norge. Vi har fortsatt et stort potensiale i Norge, også fordi Elkjøp og Expert er sterkest med nordiske hovedkontor her.

Eknes forteller at Gram kom inn hos Expert med komfyr og oppvask på slutten av fjoråret. Nå er de også inne med kalde produkter i kjedens nordiske sortiment.

 

Kjøkkenfaghandelen

– Tidligere har omsetningen i Norge vært størst hos Elkjøp. Euronics har vi ikke hatt sentralavtale med, men har samarbeid direkte med butikkene og er i løpende dialog med kjedekontoret, sier Eknes.

– Er dere inne i kjøkkenfaghandelen?

– Dette har ikke vært et satsingsområde og krever en større organisasjonsstruktur og oppfølging lokalt, men vi vurderer dette markedet til en hver tid i både lokalt og i et nordisk perspektiv.

– I hvitevarebransjen snakkes det om intelligente produkter og innovasjon. Er dette begrep som passer på Gram?

– Absolutt. Vi ligger langt fremme på design og innovative løsninger, sier Eknes.

På Expert-samlingen legger han mest vekt på komfyren KE6216-60N. Denne har 66 liters kapasitet, keramisk topp med utvidbare soner, enkel rengjøring, og tre glass i døren som skal gi lav overflatetemperatur.

– Den har gode stekebrett og dyp langpanne, noe som er viktig i Norge, sier Eknes.

Innen kjøl og frys, fokuserer han på de ulike størrelsene de tilbyr.

– Vi lanserer en helt ny serie med kapasitet som er en av markedets største, og med innvendig led-belysning. Vi har også spesielle kombinasjoner når det høyde og bredde, noe som også ser er attraktivt. Et eksempel er kjøleskapene i 55 centimeters bredde og en høyde på 171 centimeter, sier Eknes.

Til toppen