HÅRETE MÅL FOR HP

Etter et tøft 2012 har PC-produsenten HP satt seg noen klare, og ganske hårete, mål for det norske markedet i 2013.

Publisert Sist oppdatert

Det kan Verner Hølleland, ansvarlig for print- og PC-divisjonen i HP Norge melde om under selskapets årlige pressemiddag.

– 2012 var et utrolig spennende år i PC-segmentet, med mange endringer både i markedet og for HP spesielt. Det har vært fantastisk å få en stabil toppledelse i HP, som kan sette fokus på det vi er gode på – å levere gode produkter og løsninger til kundene, og få innovasjonen tilbake i selskapet.

Mål: 10 prosent vekst

Vi skal ha en imponerende vekst. Ikke bare vekst, men imponerende vekst. Innen PC- og print-divisjonen legger vi opp til å vokse 10 prosent i omsetning i forhold til fjoråret

Hølleland sier HP har tre hovedpilarer i sin strategi i Norge for 2013:

– Vi vil bli året til Norges beste arbeidsplass innen 2015. Dette er ikke et tilfeldig utvalgt mål, våre ansatte er det som differensierer oss i markedet, og så gjør en forskjell overfor våre kunder. Vi har nå et samarbeid med selskapet «Great places to work» for å nå dette målet.

– Vi skal være den mest synlige aktøren i markedet, og det er mye som tyder på at vi er i ferd med å bli det på veldig kort tid. Det handler ikke bare om å bruke mye penger på reklame og markedsføring, men hvor mye hver enkelt ansatt er synlig hos sine kunder, og produktsjefene for journalistene. Vi skal være ute og kommentere trender.

– Vi skal ha en imponerende vekst. Ikke bare vekst, men imponerende vekst. Innen PC- og print-divisjonen legger vi opp til å vokse 10 prosent i omsetning i forhold til fjoråret. Da holder det ikke bare å selge et par flere PCer til norske bedrifter og hjem, sier Hølleland.

Omorganisert

HP har nylig slått sammen PC- og print-divisjonen i det som kalles PPS, og målet er å gjøre det enklere både for kunder og partnere å gjøre forretning med HP uten å måtte forholde seg til flere kundeansvarlige. Ifølge Hølleland skal det også gi mange fordeler innen forskning og utvikling, hvor klientproduktene skal fungere enda bedre sammen for kundene.

Hølleland oppsummerer 2012 ganske kort og konsist.

– Det har vært et knallhardt år, med et svakt marked og hard konkurranse. Vi har hatt en nedgang i omsetning og vært gjennom store organisasjonsendringer. Likevel har HP beholdt en solid markedsposisjon i Norge innen PC- og printmarkedet, sier han. 

HPs print- og PC-sjef sier selskapet aldri har lansert så mange produkter og løsninger som i 2012, over 70 PCer, flere lanseringer innen print og han lover også enda flere lanseringer i 2013.

PCen som fugl Føniks

Det er nødvendig, i et marked i kraftig endring.

– PCen dør i den formen vi har blitt kjent med den, men dukker opp igjen i helt nye og fantastiske designer. Disse nye formfaktorene vil overstrømme markedet i 2013, sier Hølleland.

Han innser at HP må dele det tradisjonelle PC-markedet med både smartmobiler og nettbrett, men tror ikke de bærbare vil forsvinne.

– Det er ingen tvil om at det er en stor endring i markedet, men med hybrid-teknologi, ultrabook-teknologi og trykkfølsomme brukergrensesnitt er det klart for en helt annen anvendelse av PCen framover, sier Hølleland.

Han peker på tall fra analysebyrået IDC som tror på en vekst i PC-salget på 2,2 prosent i 2013, sammenliknet med 2012. 

– Det er klart at IT-sjefene ikke står klare til å rulle ut Windows 8 på sin eksisterende maskinpark uten trykkfølsom funksjonalitet. Vi har stor tro på Windows 8, men disse vil komme inn i bedriftene med de nye maskinene som kommer på markedet nå, sier han.

Nettbrett til bedriftene

Hølleland tror på et salg av nettbrett i det norske markedet på 800.000 enheter i 2013 og han venter at 18 prosent av disse vil gå i bedriftsmarkedet. 

HP vil også inn på dette markedet og kom i januar på det norske markedet med sin ferske HP ElitePad. Dette nettbrettet er definitivt beregnet for bedriftsbrukeren.

– Mange virksomheter står ofte overfor valget mellom funksjonalitet og design når de gjør innkjøp av teknologi. Utfordringen ligger i å kunne levere på begge områder slik at både IT-avdelingen og brukerne blir fornøyd. Med HP ElitePad har vi vist at vi får til begge deler, sier Kristin Alnes Myren, produktsjef i HP Norge.

Nettbrettet er designet for virksomheter, myndigheter, helsesektoren og varehandel, og er utstyrt med det HP kaller «Smart Jackets». Disse lar deg enkelt koble til tastatur, ekstra batteri, ekstra porter eller en penn som lar deg skrive notater direkte via skjermen.

– Det er ingen andre som er i nærheten av den totale porteføljen som HP har totalt sett. Når vi ser at de tradisjonelle områdene som PC og print synker, er det viktig at vi vokser på andre områder, sier Myren.

Også innen Ultrabooks, og det HP selv kaller «sleekbooks» venter selskapet stor vekst.

– Norden har høyest penetrasjon av Ultrabooks i verden. I Sverige står denne type PCer for rundt 20 prosent av totalmarkedet, og vi tror på en fortsatt kraftig økning i 2013 også. Trykkfølsomme maskiner vil også øke kraftig i år, men her tror vi mesteparten av veksten foreløpig kommer på konsumentsiden, sier Staffan Sjöberg, produktsjef for konsument-PCer for Skandinavia.

Powered by Labrador CMS