Sahagas digitalradio Pop! har dab+, og kommer i fargene sort, hvit, gul, orange og rosa. Pris: 400,-

HC HÅPER POP! BLIR POP

Hans Christian Andersen, mannen bak Radiobutikken.no, etablerer selskapet Sahaga AS og lanserer digitalradioen Pop! som sitt første produkt.

NRK-profilen, kjent som HC Andersen, ble i forbindelse med kåringen av årets julegaver i november tildelt prisen som årets digitalradioleverandør. Gjennom Sahaga AS, som har tre ansatte, gjør han ifølge en pressemelding comeback som radiogrosserer. Fra 2004 til 2008 distribuerte han nemlig radiomerket Revo i Norge, gjennom HCAG AS. Digitaliseringen av radio lot imidlertid vente på seg, og Andersen gikk i 2008 tilbake til NRK som programleder i NRK P1. Nå er han igjen tilbake i det private næringslivet.

– Sahaga AS skal bidra til å gjøre digitalradio enda mer populært og tilgjengelig. Det skal vi gjøre ved å fokusere på god kvalitet, annerledes design og lavere pris. Mange har allerede en digitalradio, men vi vil få med enda flere ved å tilby vår første radio Pop!, sier Andersen i pressemeldingen.

Sahaga AS skal bidra til å gjøre digitalradio enda mer populært og tilgjengelig

For impulskjøp

Han karakteriserer kvaliteten på Pop!-radioen, som koster 400 kroner, som like god som andre modeller til 600 til 800 kroner i dagens marked.

– Med Pop! håper vi folk vil spontan-shoppe en digitalradio, og på den måten få tilgang til mye nytt innhold og ha det morsommere når de hører radio. I dag tror jeg de fleste anskaffelser av digitalradio planlegges over tid. Det er fordi prisene generelt ligger noen hundrelapper over nivået for impulskjøp, sier Andersen.

Åpningen av Sahaga AS ble foretatt med en liten markering i hjembyen Fredrikstad i slutten av januar. Andersen forteller at fremtidsplanene er forholdsvis klare.

– Vi liker å høre på folks tilbakemeldinger. Vi hører på hva folk mener mangler i markedet, eller hva det er lite av. Vi har vår neste modell klar. Det blir noe ganske annet, og den kommer til sommeren, sier Andersen i pressemeldingen.

Spesialtrykk

– Pop! gjøres tilgjengelig i kjedehandelen, hos de frittstående og i markedet for gave- og reklameartikler. Radioen kan tilpasses med trykk og farger. Vi håper dette blir den nye folkeradioen, sier Andersen.

Han karakteriserer designet på Pop! som minimalistisk. Den har få knapper, og skal passer både på kontoret, kjøkkenet, i båten, på hytta, i campingvognen eller i sekken.

– Pop! kan brukes på 220V, i datamaskinens USB-port eller med 4 stk AA-batterier. Helt trådløst spiller den i flere timer, avhengig av batteriene, volum, hva du lytter til og under hvilke forhold. Våre tester viser 10-15 timers spilling på moderat lydvolum, sier Andersen i pressemeldingen.

Hans Christian Andersen blir intervjuet av redaktør Stian Sønsteng i fagbladet Elektronikkbransjen i november, etter å blitt kåret til årets digitalradioleverandør. Foto: Tore Skaar
Til toppen