HØYOPPLØST REVOLUSJON nærmer seg Europa

Ikke uventet var Blu-ray Disc (BD) i sterkt fokus under årets IFA.

Blu-ray Disc Association (BDA) innledet årets elektronikkmesse med sine egen Blu-ray-dag torsdag 28. august, hvor en lang rekke nøkkelpersoner fra software- og hardware-delen av bransjen ga mange entusiastiske innlegg om status for BD-formatet og ikke minst fremtidsutsiktene.

Blant disse fant vi også analytikerne, herav Jim Bottoms fra Futuresource Consulting (tidligere Understanding & Solutions). Bottoms mener at markedet i USA allerede har nådd en «kritisk masse» og at vi bare er fem–seks måneder unna samme situasjon her i Europa.

Under standene på IFA-messen er Blu-ray i fokus hos svært mange selskaper, noe som tyder på at selskapene ser potensialet for at formatet kan revolusjonere deres forretningssituasjon og skape nye inntektskilder, mener BDA.

– Det lanseres nå en rekke BD-spillere i Europa. Vårt budskap når ut; Blu-ray gir den beste kvaliteten og er den rimeligste kilde for HD-innhold i hjemmene våre. Med så mange spillere som nå lanseres før jul 2008, ser vi for oss en veldig spennende periode, sier Frank Simonis, som leder BDA Europe Promotions Group.

Sterk vekst

Samtidig rapporterer studioene om sterk vekst av filmsalget på Blu-ray. Simon McDowell, Vice President Europe for Sony Pictures Home Entertainment, annonserte under pressekonferansen at et salg på over fem millioner BDer allerede var nådd i Europa.

Gordon Ho fra Walt Disney Home Entertainment kunne fortelle at BD-salget nå utgjør en stadig større andel av nyhetsfilmsalget, i noen tilfeller godt over 10 prosent.

– BD vokser globalt og overgår alle forventninger for det europeiske markedet. Vi har guidet BD gjennom introduksjonen og går nå inn i en periode med stor salgsvekst. Alle byggeklossene er på plass – spillerne, innholdet og infrastrukturen rundt – nå har europeiske forbrukere valget mellom sju spillere i ulike priskategorier, og de kan se favorittfilmene sine som aldri før, sier David Walstra fra BDA Europe Promotions Group.

2 PROSENT I EUROPA

Analysebyrået Futuresource Consulting mener at det i 2008 vil bli solgt 12 millioner BDer på det europeiske markedet. Dette utgjør cirka to prosent av videosalgsvolumet i ledende markeder som England og Frankrike.

BD-formatets andel av det totale kjøpefilmmarkedet vil i 2009 øke til cirka seks prosent av volumet i markedet for hele Europa sett under ett.

Innen 2012 vil en BD-tittel koste i snitt 15,78 euro (cirka 126 kroner) og utgjør et salg på i alt 240 millioner eksemplarer i Europa.

12 PROSENT I USA

I USA vil det i år selges 45 millioner BDer. Dette utgjør 12 prosent av de bestselgende filmene og TV-seriene.

Innen 2012 vil Blu-ray stå for 60 prosent av kjøpefilmsalget i USA.

I store kjeder som Best Buy og Wal-Mart har BD nå fått over 20 prosent av salgsplassen til videogram. Fordi formatet gir forhandlerne større marginer, og har nyhetens interesse, er salgskanalene veldig glade for å kunne gi formatet bra plassering, forteller Futuresource Consulting.

– Det har imponert meg at hvordan mange salgskanaler i USA har gitt støtte til BD-formatet og hvor mye hylleplass de gir det. Europa ligger etter i så måte, men også her ser vi tydelige tegn til økende støtte, sier Jim Bottoms fra analysebyrået.

– Vi ser at en stadig større forbrukerandel er klar over BD-formatet og dette koblet med fallende hardware-priser og PS3-brukernes økende appetitt for å se filmer i BD-formatet, gjør at veksten er såpass stor i USA, sier Jack Wetherill fra analysebyrået.

– Jeg vil bli overrasket om vi ikke ser en BD-spiller i USA innen utgangen av året til under 250 US dollar (cirka 1.250 NOK), og for å øke trafikken før jul, hvem kan si at det kanskje ikke også blir priser helt ned mot 200 dollar, sa Wetherill.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

Powered by Labrador CMS