HØYTEKNOLOGI OG DYRE PRODUKTER på Eurocucina

– Det viktigste for meg er å bli kjent med kundene vi har med til Eurocucina og de nye produktene. I tillegg er det interessant å se hva konkurrentene har.

– Vi viser mye nytt både innen varme og kalde produkter og innen gass. Det siste har vi jo lite av i Norge. I tillegg fokuserer vi sterkt på miljø med Green Range. Ellers ser vi her et meget stort utvalg av det meste innen kjøkkendesign og elektriske husholdningsapparater, sier Hveding.

Wånemark har besøkt messen tidligere og kan derfor sammenligne med Eurocucina for to år siden.

– I år er det mye mer glass og høyteknologi enn det vi så for to år siden. I tillegg ser vi at treverk er flyttet fra gulv og opp på vegger som en ramme rundt produktene. Det så vi ikke forrige gang. Innen hvitevarer er det en del kompakt design, og mange leverandører viser designlinjer for hele produktutvalget, sier hun.

Wånemark mener mange andre produsenter har tatt etter det Electrolux viste for to år siden innen design.

Bredere

– På messen ser vi mange produkter som er veldig dyre. Har norske forbrukere råd til å kjøpe dette?

– Hittil har vi hatt det blant annet fordi renten har vært lav. Vi har sett at andelen dyre produkter øker, i hvert fall for vår del, sier Hveding.

Det store produktutvalget i Norge er etter damenes mening ikke i den høyeste pris- og kvalitetsklassen. Men det finnes alltid forbrukere som er villige til å betale mer for høyteknologi og design. Begge tror det er tvilsomt at den økonomiske utviklingen hjemme vil gjøre det vanskelig å selge de dyreste produktene i tiden som kommer. En av grunnene til dette er at kjøkkenet blir stadig viktigere som oppholdsrom og inngår i en åpen helhetsløsning med andre deler av huset.

– Folk vil vise de elektriske husholdningsapparatene til de som kommer på besøk. I tillegg er det viktig at produktene, som for eksempel oppvaskmaskin er stillegående, sier Wånemark.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

Powered by Labrador CMS