Høyttaler fra Onkyo i levende gitartre

Høytalergodbit fra Onkyo-importør Mono AS; Takamine er håndlaget og av gitartre.

Derfor er prisen ikke av det rimelige slaget. Onkyos lille juvel vil koste 25 000 kroner per par og markedssjef Ingar Holtmon forklarer hvorfor:

– Takamine er produsert nærmest som en gitarkasse og av samme type treverk. Meningen er at dette skal bidra akustisk. Istedenfor det som er vanlig i høyttalerkabinetter med dødt materialet i veggene, er materialet i denne høyttaleren levende. Det skal spille med og gi klang til musikken, spesielt fra akustiske instrumenter og vokalister.

Holtmon tror ikke det finnes maken til denne høyttaleren, verken i valg av materialet og utforming. Høyttalerens volum er bare 4,2 liter.

DAB/FM-kombinasjoner

Onkyo introduserer separate mottakere med FM-radio som standard, men den kan enkelt gjøres om til å motta digital radio ved å sette inn et DAB-kort. P messen viste den japanske produsenten et mikroanlegg med innebygd DAB-mottaker.

– Vi venter oss mye av denne modellen som i tillegg til å være liten og plasseringsvennlig er prisgunstig, sier Holtmon.

Onkyo introduserer nå et komplett hjemmekinoanlegg som er THX-sertifisert. Pakken består av åtte høyttalere medregnet en aktiv subhøyttaler. Prisen på pakken vil ligge på 10 – 12 000,- kroner, og Onkyo skal være først i verden med og markedsføre en THX-pakke til en så lav pris.

Musikkanlegg

Onkyo presenterer kommende sesong mange nye kompakte musikkanlegg. Det er mikrosystemer som blant annet har kombinert CD/SACD, DVD Audio og DVD-spiller.

Musikkanlegget CBX100 har blant annet iPod-tilkopling. Dette ser Onkyo-ledelsen på som en ny kategori produkter med alt-i ett-system som inkluderer CD-spiller, radio, forsterker, dokking-stasjon for iPod og fjernkontroll av alle funksjoner. Anlegget vil koste ca 4000,- kroner.

Daglig leder Terje Romen i Mono AS er opptatt av Onkyos nye produktserie med kombinerte radiomottakere/forsterkere.

– Disse produktene har HDMI-terminal, som er en spennende ny funksjon. Vi tror disse produktene vil styrke oss i sesongen vi nå går inn i, sier Romen.

– Hvilken strategi har dere for handlerne?

– Vi ønsker å tilby gode produkter og marginer som skal bety tilleggssalg til bildeprodukter fra andre leverandører. Vi ser at marginene er kraftig presset på mange av bildeproduktene og vi ønsker å supplere med høyere marginer hos oss.

Mono AS markedsfører i dag produktene sine i ulike HiFi-forretninger. Nytt i år er at firmaet har avtale med Lefdal og Elkjøp.

Powered by Labrador CMS