Hvitevaredagene samlet både leverandører og verksteder. Foto: Stian Sønsteng

HVITEVAREDAGER OM KOMPETANSEKRAV

Hva som kreves av formelle krav for å utføre hvitevareservice var hovedtema på årets hvitevaredager.

Hvitevaredagene arrangeres hvert annet år, og er de siste årene blitt avholdt på Gardermoen. I år deltok 110 personer på Stiftelsen Elektronikkbransjens arrangement på Quality Airport Hotell Gardermoen den 13. og 14. november. Både servicekjeder, forhandlerkjeder, verksteder, skoleverket, myndigheter, kjøkkenbransjen og leverandører var representert.

 

Elektroforetak plikter å registrere seg i Elvirksomhets-registeret, og de plikter å benytte kvalifisert personell

På plass for leverandøren

Advokat Kyrre Kielland fra Ræder advokatfirma er en stadig tilbakevende gjest på bransjen arrangementer. I sitt innlegg legger han vekt på at verkstedene representerer leverandøren når garantiservice utføres.

– Det er viktig at dere ikke spekulerer eller synser om mulige feil. Det kan få konsekvenser om det blir en rettstvist senere, sier Kielland. Det er leverandøren som sender verkstedet ut til forbrukeren, og for kunden er da teknikeren leverandørens representant. I tillegg til hva som sies er det ikke minst viktig at servicerapporter blir skrevet på mest mulig korrekt måte. Antakelser og spekulasjoner har ingen ting i en servicerapport å gjøre, sier Kielland.

 

Sikker lagring av EE-avfall

Den nye avfallsforskriften er rett rundt hjørnet. Denne setter en del nye krav til forhandlere av EE-avfall. Mange verksteder tilbyr også B-varer og har produkter for salg, og er således en forhandler.

– Ny forskrift krever at produkter med minne som kan inneholde personopplysninger skal lagres sikkert, sier Guro Kjørsvik Husby, markedsjef i Elretur.

Hun forteller videre at Elretur nå tilbyr egne bokser til slikt avfall. Boksen er låsbar, og blir tømt av sertifisert personell som sørger for sikker sletting før gjenbruk eller gjenvinning.

– I denne boksen kan du plassere mobiltelefoner, minnepinner og gamle datamaskiner uten å måtte være bekymret for at innholdet kommer på avveie, sier Husby.

 

Kompetansen må på plass

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) var invitert til å holde et innlegg om hva som er de formelle kravene til å utføre hvitevareservice. I følge Runar Røsbekk fra DSB er alle foretak som tilbyr reparasjon av elektrisk utstyr regulert som elektroforetak.

– Elektroforetak plikter å registrere seg i Elvirksomhets-registeret, og de plikter å benytte kvalifisert personell, sier Røsbekk.

Han forteller videre at hovedregelen er at de som reparerer elektrisk utstyr skal ha relevant fagbrev.

– Når det gjelder elektromedisinsk utstyr er det strengere krav, sier Røsbekk.

Det er de lokale eltilsynene som har ansvaret for kontroller av virksomhetene, og en virksomhet som blir kontrollert, må ha dokumentasjonen i orden.

 

Grupperomsopplæring

Dag to av Hvitevaredagene var det fokus på produktopplæring. Seks av leverandørene hadde hvert sitt grupperom, og deltakerne gikk fra rom til rom. Her kunne de enkelte leverandørene demonstrere og gå dypere i detalj på det enkelte merke.

Guro Kjørsvik Huseby fra Elretur fortalte om ny avfallsforskrift i sitt innlegg. Foto: Jan Røsholm
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) var representert ved Runar Røsbekk. Foto: Jan Røsholm
Til toppen