Electrolux ENL6298X i rustfritt stål med belegg mot fingermerker. Automatisk avriming i kjøle- og frysedel, energiklasse A, lydnivå 40 dB(A), energiforbruk 524 kWh/år.

Hvitevarer økte åtte prosent

Totalomsetningen av store hvitevarer og småelektrisk økte åtte prosent, til nesten 6,9 milliarder kroner. Innbyggingsprodukter blir stadig viktigere.

Verdiomsetningen for store hvitevarer var 5.220 millioner kroner i 2005, en økning på 11 prosent i forhold til 2004. Tilsvarende tall for småelektrisk var 1.659 millioner kroner i 2005 en nedgang på 2 prosent. Totalomsetningen ble 6.879 millioner kroner.

 

Økte investeringer

Av totaltallene ser vi også at omsetningsvolumet for store apparater økte mindre enn verdien. Det betyr at vi investerer i dyrere produkter. På småapparatsiden ser vi samme tendens; vi kjøper færre men dyrere apparater.

 

De klareste tendensene for kjøkkenet er at det stadig selges flere bygg-inn og integrerte produkter. Ser vi på detaljer, økte bygg-inn med 16 prosent i volum og induksjonstopper med 72 prosent - selv om induksjonstoppenes andel av totalen er relativt liten foreløpig. Totalomsetningen av gulvkomfyrer og platetopper var i alt 159.000 enheter.

 

Populære tvillingskap

Tvillingskap, eller såkalte amerikanske kjøleskap, økte med 36 prosent. Denne varegruppen er blitt mer kjent de siste årene og folk tar etter hvert mer hensyn til dette når de planlegger kjøkkenet, samtidig som skapene er blitt billigere. Salget av frysebokser og fryseskap holder seg ganske konstant, men tendensen viser at det selges færre bokser og flere skap.

 

Markedet for vask og tørk holder seg ganske stabilt, men salget av tørketromler har økt med 15 prosent i volum det siste året. Omsetningen av vaskemaskiner med toppmating øker mer enn totalomsetningen for denne hovedgruppen, noe som kan være et resultat at vi stadig får flere små husholdninger. En annen faktor med samme årsak er at salget av vaskemaskiner med tørk har økt nesten til det dobbelte.

 

Fokus på personlig pleie

Når det gjelder småelektriske produkter viser utviklingen i 2005 et kraftig hopp på produkter for personlig pleie. Hårformingsprodukter (krølltenger, kreppetenger og glattetenger) økte med 42 prosent i volum. Massasjeapparater viser en dobling fra året før.

 

Flerfunksjonsmaskiner

Salget av kjøkkenmaskiner for kjøkken viser nedgang i volum. Flerfunksjonsmaskiner viser en liten oppgang i forhold til resten av gruppen. Trenden viser at folk ønsker en flerfunksjonsmaskin i lekkert design stående på benken.

 

Andre småapparater

Gulvstøvsugere (nettdrevet) har økt med 4 prosent, mens oppladbare støvsugere viser en økning på 11 prosent. Salget av varmeovner holder seg stabilt.

 

Tendenser for 2006

Det vil fortsatt bli lagt vekt på design, funksjonalitet og stillegående produkter på kjøkkenet. Kjøkkenet er et viktig rom som fungerer mer og mer som oppholdsrom for familien, og på hytta vil vi helst ha de samme fasilitetene som hjemme. Folk vil også bli mer oppmerksomme på lavenergi produkter fremover, noe som kan tilskrives myndighetens kampanjer for å øke fokus på dette. Produkter til personlig pleie og velvære vil fortsatt være populært.

 

”Hva får fullvoksne menn til å tenne på en brødrister?” spør Group SEB i en pressemelding før de selv svarer: ”LCD-skjerm med blått lys”.
Siemens frontmatede vaskemaskin WIQ 1833EU har innebygd vektsensor og spesialprogram for impregnering, silkevask, bluse- og skjorteprogram, gardinvask og mixprogram.
Til toppen