Elkjøp Glasmagasinet åpner i Oslo sentrum torsdag 14. september. Foto: Stig Furu/Elkjøp Nordic

TORSDAG ÅPNER ELKJØPS FØRSTE CITY-BUTIKK I NORGE

– I en City-butikk kommer garantert alltid det siste nye, og vi vil her skru til servicegraden ytterligere, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic.

Publisert

Torsdag 14. september åpner kjeden ny butikk i Glasmagasinet ved Stortorget i Oslo sentrum. Den markedsføres som Elkjøp Glasmagasinet, mens City er kjedens interne navn på konseptet.

Nederst i artikkelen kan du se bilder fra butikken, dagen før åpningen.

– Vi regner med at Elkjøp Glasmagasinet omsetningsmessig blir en av de ti største butikkene våre i Norge, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic AS til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han viser til at konseptet har fungert godt for konsernets kunder i Sverige og Danmark, og ser frem til at det også lanseres i Norge.

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Elkjøp Nordic AS. Foto: Stian Sønsteng

– Tanken bak City-konseptet er at vi ser en stadig økende grad av urbanisering, med flere single husstander. Vi får inn et ganske stort sortiment i våre City-butikker, på en mindre flate. Stadig flere blir miljøbevisste, det er ikke alle som har bil, så et sentrumsalternativ er viktigere enn noen gang, sier Semlitsch.

I og med åpningen i ærverdige Glasmagasinet, vender Elkjøp tilbake til Oslo sentrum der de hadde majoriteten av butikkene sine da kjeden ble stiftet for 55 år siden. 

Illums Bolighus

– Vi ser en endring i det norske handlemønsteret, og at stadig flere også ønsker å kunne handle elektronikk uten å ta bilen eller forflytte seg ut av sentrum. Da skal vi selvsagt gi folk muligheten til det, sier administrerende direktør Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge i en pressemelding.

Administrerende direktør Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

Butikken i Glasmagasinet er på cirka 1200 kvadratmeter, fordelt på to etasjer.

– De to største leietakerne i bygget blir oss og Illums Bolighus, og vi håper og tror vi sammen vil tiltrekke oss kundene, sier Semlitsch til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva er forskjellen på dette konseptet, og en annen Elkjøp- eller Lefdal-butikk med samme størrelse?

– I tillegg til at vi legger vekt på å ha det siste av alle nyheter, blir det et ekstremt fokus på service. Vi kan levere alt til kundene, montere det hjemme hos dem, og vi tar med oss tilbake det kunden ikke lenger behøver. Vi setter Collect@store enda mer i system, og ser dette fungerer godt for kundene, sier Semlitsch.

– Dere bruker mer penger her på innredning av butikken? 

Spill og VR

– Ikke mer penger, men det blir et mer moderne design med enda mer bruk av belysning. Butikk i butikk-løsningene våre blir utrolig fine, her er både Sonos og Samsung representert, og vi har en stor Apple-installasjon samt eget område for spill og VR, sier Semlitsch.

Når vi gjør oppgraderinger i andre butikker, henter vi mye av det vi har lært fra City-butikkene

– Vil dere ta elementer fra City-konseptet inn i andre Elkjøp- og Lefdal-butikker?

– Det gjør vi allerede. Når vi gjør oppgraderinger i andre butikker, henter vi mye av det vi har lært fra City-butikkene.

At butikken har noe mindre plass med færre varer utstilt, ønsker Elkjøp å kompensere med digitale løsninger.

– Ny teknologi skal også gjøre det enklere å handle. Målet er å gjøre det så lett som mulig. Det forventer folk i dag, og det får de i Elkjøps sentrumsbutikker, sier Fredrik Tønnesen i pressemeldingen.

Kasse, servicemottak og vareutlevering er på ett og samme sted, og et eget serviceverksted skal gjøre det mulig å levere mobilen med knust skjerm inn i lunsjen og hente den på vei hjem.

På åpningsdagen den 14. september forventer Elkjøp mellom 1500 til 2000 mennesker til den nye butikken. Den årlige omsetningen forventes å ligge på 100-200 millioner kroner.

Klikk midt på karusellen nedenfor, for å se bildene i stor størrelse.

Powered by Labrador CMS