Fra venstre Jens Heithecker (IFA), Juergen Boyny (GFK), Klaus Wührl (ZVEI), Hans-Joachim Kamp (GFU), Christian Göke (Messe Berlin) og konferansier Dave Graveline på IFAs pressekonferanse. Foto: Stian Sønsteng

IFA INTERNASJONAL FOR ALVOR

– IFA er for alvor blitt en internasjonal messe, et kompetansesenter og møtested der også stadig flere av toppsjefene deltar.

Det sier Christian Göke, administrerende direktør i Messe Berlin, under IFA-messens globale pressemøte. Den tyske messearrangøren har samlet 300 journalister fra 50 land i Belek i Tyrkia, reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Messe Berlin.

Fjorårets IFA hadde 240.000 besøkende. 142.000 av disse var bransjefolk, av disse var 46.000 var internasjonale besøkende. Göke venter at denne andelen vil øke i år, under messen som går av stabelen i Berlin 5. til 10. september.

Vi trenger ikke lenger dytte IFA på industrien, de kommer til oss

 

Bare Apple mangler

– I 2001 og 2003 definerte vi hvor IFA skulle gå. På den tiden hadde vi en negativ utvikling, og enkelte aktører forsvant. Vi så ikke oss selv som et kompetansesenter for hele bransjen, og hadde først og fremst fokusert på å være en god og tysk messe. Vi innså at vi måtte internasjonalisere oss, og brukte de begrensede resursene vi hadde til å tiltrekke oss internasjonale bransjefolk. I 2008 så vi at utstillerne i stor grad lanserte sine nye produkter hos oss. Vi trenger ikke lenger dytte IFA på industrien, de kommer til oss. Samtidig økte antall internasjonale journalister, fra 1.000 i 2001 til 2.360 i fjor, sier Göke.

 Han mener IFA også for media er blitt det globale navet i bransjen, og viser til at stadig flere av toppsjefene kommer til IFA og tilbringer mer tid på messen.

– Av de store navnene, er det bare ett selskap som mangler; Apple. Vi får se hvor lenge de klarer seg uten detaljhandelen, sier Göke.

Han forteller at det han kaller de fire største hvitevareleverandørene for første gang er samlet på IFA.

 

Bauknecht med

– Nytt i år er at Whirlpool deltar, med varemerket Bauknecht, i tillegg til Electrolux, Miele og BSH, sier Göke.

Utstillingsarealet økes med 1-2 prosent, i og med åpningen av det nye konferansesenteret CityCube Berlin. I overetasjen her flytter Samsung inn på 6.000 kvadratmeter, der de samler både hvite- og brunevarer. Sony overtar hall 6, der Samsung var i fjor, Bauknecht stiller ut i hall 7.2, mens Beko flytter til 5.1. Telekommunikasjon flytter fra hall 9 til 4.2.

– Tidligere ble konferansene arrangert av et annet selskap, nå tar vi over dette selv og forhåpentligvis vil det føre til at kvaliteten på hele arrangementet blir bedre. IFA+ Summit er navnet på konferansedelen av IFA, og toppsjef Boo-Keun Yoon i Samsung vil holde åpningstalen, sier Göke.

Som et kuriosa forteller han at han ba en økonomimedarbeider i staben regne ut hvor mange reiser man sparer ved at 250.000 besøkende samles ett sted:

– Hvis alle disse skulle møtt hverandre, ville det medført 31.249.875.000 reiser, sier Göke.

Christian Göke, administrerende direktør i Messe Berlin. Foto: IFA
Til toppen